“Tvrdiš da će potocima teći vino – je li raj možda krčma? Kažeš, svaki vjernik će dobiti dvije djevice – je li raj možda javna kuća?” – ovo je na Twitteru napisao Fazil Say, jedan od najpoznatijih turskih glazbenika (citirao srednjovjekovnog perzijskog pjesnika Omara Khayyama), i sad bi zbog tih riječi mogao završiti u zatvoru na 18 mjeseci.
Fazil Say je jedan od najpoznatijih turskih glazbenika. On bi mogao završiti u zatvoru (do 18 mjeseci) zbog jednog citata objavljenog na Twitteru. Kritičari mu predbacuju “veleizdaju”.
“Je li raj možda javna kuća?”, napisao je Fazil Say na svom Twitter-profilu. I to nisu bile njegove riječi nego citat. Poznati turski pijanist je početkom travnja na Twitteru napisao dvije rečenice koje se pripisuju srednjovjekovnom perzijskom pjesniku Omaru Khayyamu: “Tvrdiš da će potocima teći vino – je li raj možda krčma? Kažeš, svaki vjernik će dobiti dvije djevice – je li raj možda javna kuća?”
Glazbenik zacijelo nije ni slutio kakve će reakcije izazvati prenesene misli. Turski muslimani najgrublje vrijeđaju glazbenika koji za sebe kaže da je ateist. Ali, i vlasti su se počele njime baviti. Državno odvjetništvo mu predbacuje poticanje na mržnju i vrijeđanje vjerskih osjećaja. U optužnici se čak kaže da bi njegovi unosi na Twitteru mogli dovesti “do sloma javnog reda”.
Klima netolerancije
Say nije nepoznat turskim vlastima. Proteklih godina je već više puta izazvao pozornost kritikama turske vlade. Više puta je javno govorio da će odseliti iz Turske zbog islamski usmjerene vladavine turskog premijera Recepa Tayyipa Erdogana. U razgovoru za turske novine “Hürriyet” 23. travnja 2012. najavio je da će odseliti u Japan. Ovaj 42-godišnjak se žali na sve veću netoleranciju u Turskoj. “Kad sam rekao da sam ateist vrijeđali su me”, priča Say. Vlasti su, kaže, pratile sve što je pisao na Twitteru. U spomenutom intervjuu je također rekao da se osjeća potpuno izoliranim u turskom društvu te da kritika upućena njemu svjedoči o sve jačoj klimi netolerancije u Turskoj. Među njegovim kritičarima je bio i jedan zastupnik vladajuće stranke AKP koji ga je nazvao “kurvinim sinom”.
Ako Sayove izjave na Twitteru stvarno ugrožavaju javni red postavlja se pitanje, zašto se podiže optužnica samo protiv njega. Jer, on je bio jedan od 166 ljudi koji su na društvenim mrežama prenijeli citat perzijskog pjesnika Khayyama. Tako se stječe dojam da pravosuđe želi ušutkati jednog neugodnog kritičara. Kad je Say 2007. rekao da razmišlja o napuštanju Turske jer su “islamisti pobijedili”, to je izazvalo burne reakcije. Prebacivana mu je “veleizdaja”.
Učestale optužbe protiv umjetnika
Reakcije na Sayove unose na Twitteru govore puno o Turskoj, zemlji koja je od Atatürka na ovamo bila ponosna zbog odvojenosti države i religije. Trenutno vladajući AKP ima jake islamske korijene. Zato ne čudi da su u posljednje vrijeme sve češće osude turskih umjetnika koji su kritični prema vladi. Književnik i nobelovac Orhan Pamuk osuđen je 2006. na plaćanje odštete nakon što je kritički govorio o genocidu nad Armencima. Iste godine je optužena i književnica Elif Shafak jer je u svojoj knjizi “Istanbulski bastard” također pisala o genocidu. Slično kao i Say 2009. je i književnik Nedim Gürsel došao u sukob sa zakonom zbog navodnih protuislamskih izjava. Autor romana “Allahove kćeri” optužen je u svojoj domovini zbog blasfemije.
Say je glazbenik poznat na međunarodnoj sceni. Nastupao je već s filharmoničarima u Berlinu, New Yorku, Tokiju i Izraelu kao i s francuskim Nacionalnim orkestrom.
Kampanja potpore
Prema navodima Sayove odvjetnice Meltem Akyol vrijeđanje vjerskih osjećaja u Turskoj može biti kažnjeno i zatvorom. Ona je odbacila optužbe državnog odvjetništva. A turska novinska agencija Dogan javila je ovih dana da je glazbenik izjavio kako nikoga nije htio uvrijediti te da je sloboda izražavanja mišljenja pravo koje svi imaju.
Sudski proces protiv Saya trebao bi početi 18. listopada. U slučaju osude prijeti mu kazna do 18 mjeseci zatvora. Glazbenikovi obožavatelji i prijatelji pokrenuli su kampanju potpore kojoj se već priključilo više od 5.000 ljudi.