Utorak, 7 svibnja, 2024

Redovnik fra Ivo kao politički aktivist protiv križa na dan izbora

Must Read

Krajem 80-tih godina prošlog stoljeća, dr. sc. Esad Ćimić je proveo sociološku studiju među pripadnicima tri glavne konfesije u BiH koja je pokazala koliko su cijenjena pojedina zvanja i njihova uloga u društvu. Istraživanje je pokazalo da je na listi od pet naziva u poretku, među muslimanima najviše cijenjen politički aktivist, među pravoslavcima vojnik i ratnik, a među katolicima svećenik. Radi usporedbe, recimo da je vjerski službenik-imam kod muslimana bio na trećem, a pravoslavni svećenik-pop kod pravoslavaca na petom mjestu.

Piše: dr.sc. Anto Ivić, Hrvatski Medijski Servis

Uloga svećenika kao duhovnih, moralnih i intelektualnih autoriteta, uvjetovana je višestoljetnom prošlošću. Svećenik je za Hrvate katolike ujedno bio i duhovnik, i politički aktivist, i ratnik za prava ljudi i spas duša.

Tuđa vlast

Kako je bilo brinuti se i duhovno služiti ljudima u teokratskom društvu u kojem su muslimani imali vlast, pokazuje rečenica fra Pavla Dragićevića iz 1730., kasnije bosanskog apostolskog vikara i biskupa (1740.–1767.),kojom kao župnik pojašnjava zašto nije mogao redovito voditi evidenciju u matičnim knjigama: „Dobri čitatelju, vjerujem čvrsto da znaš da sam ovo propustio upisati onog dana kao što sam i htio, zbog kojekakvih poteškoća, koje nam se prečesto pojavljuju u turskim krajevima.“

Fra Pavo je živio u vremenima u kojem je Osmansko Carstvo izgubilo ekspanzionističku snagu, a zbog osjećaja opasnosti, nesnošljivost domaćeg muslimanskog stanovništva prema kršćanima bila izražena. Napose su katolici (krstjani u Bosanskom pašaluku) smatrani državi nelojalnim stanovništvom jer im poglavara nije imenovao sultan. Suživot je tražio puno znoja, muke, krvii patnje kršćana, a po odlasku Osmanlija Hrvati katolici su ipak pružili ruku subraći inovjercima.

Svijetli likovi

Poput svetog Franje koji je u svijetu podijeljenom između islama i kršćanstva usred rata išao sultanu ne noseći mač, nego poruku mira, i njegovi nasljednici su u krajevima pod Osmanlijama propovijedali Božju riječ, održavajući vjeru i pozivajući kršćane na strpljivost i poniznost. Ali i u vrijeme kada je bilo zabranjeno podizati križeve, a kamoli crkve, redovnici se nisu sramili križa. Zbog svoje dosljednosti, brojni muškarci u habitu svojom dosljednošću u proteklim stoljećima, doprinijeli su da ih poštuju ne samo katolici, već i pripadnici ostalih vjeroispovijedi.

Prsni križ franjevca iz Duvna iz 1809.

Politički diletantizam ili manipulacija

Danas fratri ne moraju nositi križ, prigodno nose kravatu, a ponekome zasmeta križ.

Fra Luka i fra Ivo, obojica Markovića, obojica doktori znanosti, obojica u kravatama, kao znaku uljuđenosti kojeg su Hrvati darovali svijetu, prenositelji sufranjevačke tradicije koja se zalaže za suživot. Međutim, tu prestaje sličnost. I redovnici su kao i ostali, individualci sa svojim posebnostima, stavovima i razmišljanjima. Dok bi se fra Luku moglo definirati kao „psihologa“ koji dijagnosticiranjem problema braka u kojem muž tuče ženu ukazuje na potrebu dijaloga i uvažavanja kao jedine mogućnosti opstanaka veze, fra Ivo nastupa kao „kadija“ koji uvjerava ženu da je dužna slušat i prelaziti preko svega jer nije dala sve od sebe da veza uspije i muž ju ne tuče.

Ovaj put je fra Ivo Marković sudjelujući u programu posvećenom lokalnim političkim izborima u Mostaru izjavio da je: „po njegovom sudu Mostar najteža rana u BiH nakon rata. …Rane su duboke i ljudi su podijeljeni. Napravljen je križ iznad Mostara, koji ima poruku da kaže kako Mostar pripada katolicima. Onda se prave visoki minareti da se pokaže moć i na žalost sve ide ka podjelama”. (http://www.slobodna-bosna.ba, 20.12.2020.)

Za potrebe ovih izbora, ali i političke manipulacije, Mostar je postao veća rana i od Srebrenice. Masakri i gotovo ritualna ubojstva civila u središnjoj Bosni koji su svoje kuće branili od postrojbe “El-Mudžahid” i sličnih, te skrivanjem mjesta posmrtnih ostataka ubijenih, valjda nisu dovoljno velike rane koje i danas nose preživjeli Hrvati.

Fra Ivo ovo izriče u danima kada je udaren šamar Hrvatima u BiH donošenjem oslobađajuće presude osobi odgovornoj za pokolj u Uzdolu u kojem je 41 žrtva imala od 10 do 87 godina.Nažalost, “aršini” nisu isti za sve.

Ako ima nade za dijalog, onda bi trebalo postaviti i pitanje znači li križ na Humu poruku da sve ima svoje granice, te da i oni koji se identificiraju s križem kao znakom patnje, nade, ali i oslobođenja od ropstva ovoga svijeta, poručuju da imaju pravo na iskazivanje svog zemaljskog identiteta.Je li zapadni ili preostali multietnički dio Mostara, u kojem se i ovih danas grade džamije u većinski hrvatskim naseljima primjer netolerancije, ili bi te bogomolje trebale biti velike kao one na istočnoj strani?

Građani Mostara, čiji je izbor ograničen funkcijom „doma naroda“ koja postoji samo u ovom gradu u državi, nadaju se dolasku boljih dana poslije ovih izbora i barem približavanju demokratskim principima omogućenim izborima u drugim jedinicama lokalne samouprave. A lijepo bi bilo kada bi uz „samokritičnog“ fra Ivu, i neki „samokritični“ efendija Ibro nastupio na sličan način govoreći npr. o Travniku ili Bugojnu.

Možda je to put ka istinskom suživotu kojeg zaista moramo izgrađivati.

Što se, pak, tiče katoličkih duhovnih pastira, s obzirom ne samo na prošlost franjevaca na ovom tlu, već i na opća suvremena i aktualna događanja u Crkvi, poput onih u Njemačkoj i Kini, bilo bi dobro zapitati se koja je uloga svećenika – obraćati se povjerenom „stadu“ s pozicije političkog konformizma, ili ih braniti od vukova i zastupati ih ne samo radi duhovnog spasenja već i radi potpunije ovozemaljske istine./HMS/

- Advertisement -

14656 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Последний

Kako će zastupnici BH Hrvata koji budu glasali za izbacivanje Srba iz Vlade RH nazad kući za Ilindan ili Gospojinu?

Imate li vi neku ideju? Ili mislite da se oni više ne misle vraćati kući? Dobro Milas je ionako u...
- Advertisement -

Ex eodem spatio

- Advertisement -