„Moje dramske komade čine dugi monolozi, što je slično kao kod proze, korištenje jezika. Ako trebam opisati svoju književnost, onda se ona može usporediti s glazbenim djelom ili kompozicijom u jeziku“, izjavila je 2004. godine u jednom intervjuu nagrađivana književnica Elfriede Jelinek. Prema njezinom dramskom tekstu „Rechnitz – Anđeo uništenja“ nastala je istoimena predstava. Riječ je o prvoj koprodukciji jednog sarajevskog kazališta, SARTR, i Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru, a režiju potpisuje austrijska redateljica Sabine Mitterecker.
Sarajevska premijera izvedena je u SARTR-u 18. veljače 2022. godine, a mostarska premijera održat će se 26. veljače 2022. godine u 20 sati u Hrvatskom narodnom kazalištu u Mostaru.
Predstava se bavi masakrom 200 Židova na prisilnom radu u dvorcu u Austriji tijekom Drugog svjetskog rata. Međutim, „Rechnitz“ nije kriminalistički komad, već je riječ o onome što je uslijedilo nakon samoga događaja, o recepciji i razumijevanju.
U predstavi glume Selma Alispahić, Jelena Kordić Kuret, Dženana Džanić, Sead Pandur i
Dražen Pavlović. Scenografkinja predstave je Monika Močević, kostimografkinja Lena
Samardžić, suradnica na pokretu Amila Terzimehić, korepetitorica Tijana Vignjević, a
asistentice redateljice Nejra Babić i Rea Jugo. Producenti predstave su Aleš Kurt, Ishak Jalimam i Ivan Vukoja. Tekst su preveli Bojana Denić i ansambl predstave.
„Želim naglasiti važnost koprodukcijskih projekata kao što je ovaj između SARTR-a i Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru. Štoviše, ovo je međunarodni projekt i ako želimo biti Europljani, moramo raditi na tome. Radila sam na nekoliko međunarodnih projekata jer se želim baviti problemima s kojima se ne susrećem nužno u kazalištima u Njemačkoj, Austriji ili Francuskoj.
Europska dimenzija ove predstave nije samo u dramskom predlošku i činjenici da je redateljicapredstave iz Austrije, nego u intenciji da predstava zaživi na scenama diljem Europe te da na taj način surađujemo i djelujemo”, izjavila je redateljica predstave Sabine Mitterecker.
Ravnatelj HNK Mostar Ivan Vukoja također je naglasio važnost koprodukcije sarajevskog i
mostarskog kazališta: „Nakon uspješne koprodukcijske suradnje s Narodnim pozorištem Mostar te Bosanskim narodnim pozorištem iz Zenice, Hrvatsko narodno kazalište produciralo je predstavu i sa Sarajevskim ratnim teatrom (SARTR). Činjenica da je predstavu režirala Sabine Mitterecker iz Austrije te da su partneri predstave Theatre.punkt i Realstage ovoj koprodukciji daje međunarodni karakter i potencijal. S obzirom da je u predstavi riječ o temi koja je iznimno bitna za europsko razumijevanje vlastite povijesti, ali i budućnosti, temi o kojoj je nobelovka Elfriede Jelinek napisala vrlo slojevitu i suptilnu dramu te činjenici da je riječ o predstavi izrazito suvremene teatarske estetike, uvjeren sam kako ova predstava ima veliki festivalski i gostujući potencijal ne samo za igranja u Bosni i Hercegovini i užem okruženju nego i na (srednje)europskim kazališnim pozornicama.“
„Kada smo se upustili na rad u ovoj predstavi nismo mogli ni slutiti kakav će dodatni kontekst proizići iz svega, ali to je snaga kazališta. Mi ovim malim, velikim umjetničkim činom ne možemo ništa promijeniti na globalnom planu, no sigurno možemo promijeniti unutar naše zajednice. Želim zahvaliti redateljici i kolegama glumcima na novom iskustvu i nadam se da je ovo prvo u nizu zajedničkih druženja“, riječi su Jelene Kordić Kuret.
Glumica Selma Alispahić zahvalila se u ime SARTR-a i u svoje osobno ime Hrvatskom
narodnom kazalištu u Mostar: „Mislim da smo napravili jedno malo čudo. Okupili smo se oko jedne predstave koja ima visoke profesionalne, estetske i etičke vrijednosti. Okupili smo se oko priče koja nas se sviju tiče, oko onoga o čemu ne možemo uvijek govoriti, ali zato umjetnost može. Ovdje sjede ljudi koji su generacija koja je platila najveću cijenu ratnih igara 90-ih godina i želimo da naša djeca ne plate tu istu cijenu. Odgovorni smo i smatramo da umjetnošću najbolje možemo govoriti o trenutku u kojem živimo“.
Koordinatorica projekta Anita Milićević istaknula je da je cijeli projekt trajao dvije godine, u vrlo neizvjesnom vremeni. O predstavi je rekla da se „dramski tekst Elfriede Jelinek ne bavi povijesnim činjenicama, umjetnost nije tu da sudi, nego da pruži perspektivu na događaje u kulturnom i društvenom kontekstu. Kazalište nije tu ispravlja povijesne narative. Kazalište nudi odgovore koji vode do stanovite katarze. Ova je predstava jako dinamična i vizualno dojmljiva te se nadam da će zaživjeti ne samo na bosanskohercegovačkim, nego i europskim pozornicama.“
Projekt su podržali: Austrijski kulturni forum Sarajevo, Grad Beč, Federalno ministarstvo za umjetnost, kulturu, državnu službu i sport Republike Austrije, Fond za budućnost Republike Austrije, USAID-ov projekt PRO-Budućnost koji provodi CRS s partnerima, Federalno ministarstvo kulture i sporta i Središnji državni ured za Hrvate izvan Republike Hrvatske.
Prva, druga i treća repriza planirane su 27.2. (nedjelja), 3.3. (četvrtak) i 4.3. (petak).
Ulaznice za reprizne izvedbe moguće je rezervirati pozivom na broj 036/446 024 ili slanjem poruke putem FB Messengera ili Instagram Directa./HMS/