Od svih priča u Bibliji, djevičansko začeće i rođenje Isusa Krista vrlo vjerojatno će uzrokovati najviše sarkastičnih komentara. To da je Djevica Marija bila perpetualno nedirnuta za mnoge je najveće čudo u Bibliji. Za mnoge moderne čitatelje to je mit, dok Crkva i dalje gura fantaziju da Marija i Josip nikada nisu spavali zajedno. Mitovi i legende o Mariji cirkulirali su od početka Crkve i neki su naprosto skandalozni.
Mit 1: Bila je ljubavnica rimskog okupatora
Od samih početaka bilo je onih koji su sumnjali u Marijino djevičanstvo. Neki su rabini i rimski izvori tvrdili da je Isus sin rimskog vojnika imena Pantera, te da je Marija izmislila priču o djevici kako bi sakrila činjenicu da je zaručnika varala s članom opresivne vojske. To je malo vjerojatno jer stanovnici Nazareta nisu baš dolazili u kontat s Rimljanima, ali mnogi su taj mit shvaćali posve ozbiljno.
Priča iz drugog stoljeća “popunjava rupe” u Marijinoj biografiji. Priča o djetinjstvu, te kako je Marija, kao predana djevica, imala poseban status i da je imala 16 kada je ostala trudna s Isusom. U toj verziji priče ne samo da joj Josip kaže da se osramotila, već i da “otkuda je onda ovo u tvojoj utrobi” ako nisi “poznavala muškarca”.
Mit 2: Onaj tko posumnja u djevičanstvo će se samozapaliti
No, Josip je još i vjernik u usporedbi sa ženom imena Salome, koja ustvrdi kako će s babicom pregledati Mariju jer “tako joj njezinoga boga djevica ne može biti trudna”. Marija se pripremi na ginekološki test i dok ga Salome radi njezina se ruka doslovno zapali i preuzme oblik anđela. Salome se glasno pokaje i ruka joj zacijeli.
Mit 3: I sama Marija je bezgrešno začeta
I sama je Marija neobično začeta ako je vjerovati jednom starom tekstu koji i u slučaju njezin majke govori o bezgrešnom začeću (ako krećemo od premise da je seks grijeh). U jednoj je priči Marijina majka imala isto ukazanje anđela i to dok je godinu dana bila razdvojena od muža. Kada su se ponovno susreli ispred zlatnih vrata u Jeruzalemu, nježno su se zagrlili, a ona je postala trudna i rodila Mariju.
Sve je to povezano sa stoljećima debate oko odnosa seksa, grijeha i tjelesne ljubavi ali i toga da se si rađamo s bremenom istočnoga grijeha na svojim leđima, a Marija je, zaključili su, toga morala biti oslobođena pa je i onda morala biti donesena na svijet bez čina grijeha. Godine 1438. Pio IX službeno je podržao ideju da je Maria začeta bezgrešno, no teza je postala doktrina tek 1954.
Mit 4: Marijina majka, Isusova baka, udavala se tri puta
Njezina je, pak, majka, možda bila udana čak tri puta. Iako se to ne spominje u Novom zavjetu imena roditelja Marije su Ana i Joakim. Ana je svetica, posebno štovana tijekom Srednjeg vijeka. Zašto bi se Ana udavala tri puta? Pa zato da se riješi problem Isusove braće i sestara koji se spominju u Bibliji. Kako su oni mogli postojati ako je Marija bila vječna djevica. Prevodioci kažu da su to zapravo njegovi nećaci, djeca Anine djece, te da u ono doba ne bi bilo neobično da su zajedno odgajani i nazivani braćom.
Ista ta priča spominje kako se nakon Joakimove smrti Ana dva puta preudala i rodila još barem dvije Marije – no to je kasnije malo spominjano jer Anu nije prikazivalo u najboljem svijetlu, piše The Daily Beast.
Mit 5: Marija nije obilježena Evinim transgresom, pa ne rađa u krvi i bolovima
Sam je porođaj bolno i teško iskustvo, unatoč tome što na renesansnim slikama Marija izgleda posve sabrano nakon što je rodila. Nema krvi, znoja ili posteljice na podu. To nije samo umjetnička sloboda nego i cijela jedna teološka tradicija jer bol pri porodu je kazna ženama radi grijeha Eve, a s obzirom na to da Marija “na sebi” nema taj grijeh onda ona nema niti bolni porođaj pa je ona nakon tog čina mirna, sretna i zadovoljna. Neki tekstovi o njezinoj trudnoći i porođaju toliko spominju užitak da se čine gotovo pa erotskima.
Mit 6: Marija nije umrla
Također Marija nije iskusila bol ili mučenje tijekom svoje smrti, a možda inije umrla.
Legenda kaže kako Marija nije trpjela nikakvu fizičku bol. Prema nekim tradicijama, uopće nije niti umrla. Neki kažu da je samo zaspala i otišla u raj, dok drugi (posebno ortodoksna tradicija) kažu kako je samo otišla na nebo, bez da je umrla u snu ili ikako drugačije. No, u svakom slučaju sve se to desilo bez boli koju često asociramo sa smrću.