Bosansko narodno pozorište Zenica premijerno je proteklog vikenda izvelo predstavu „Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo“ u režiji srbijanskog redatelja Zlatka Pakovića, a po motivima antistaljinističke proze Danila Kiša.
“Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo”
Trebala je to biti, još jedna od predstava u nizu, kakve se redovito postavljaju u brojnim profesionalnim bh. kazalištima i čiji dometi ostaju uglavnom unutar javnosti zainteresirane za kulturu i umjetnost.
Rijetke su kazališne predstave u BiH koje su među njenim narodima zaživjele jer, budimo realni, kultura u ovoj zemlji malo koga izvan nje same zanima, interes onog što nazivamo najšira javnosti mahom se svodi na dnevnu politiku, sportska natjecanja i Zvijezde Granda.
Ipak, ovog ponedjeljka, dok su svijet, pa tako i BiH, obilazile slike razorenih gradova po Turskoj i Siriji, dogodio se još jedan, za bh. društva, uobičajeni ‘potres’. Matrica toliko puta do sad viđena i prokazana – napad na instituciju i osobu zbog navodnog vrijeđanja nacionalnih i vjerskih osjećaja, ‘diranja’ i ‘poigravanja’ u svetinje i sa svetinjama, a onda hajka na redatelja, glumce, cijeli teatar, a potom sve one, premda ih je malo, koji su iskazali podršku – kazalištu.
“Paković na stub srama stavio Bošnjake, BiH, Tužiteljstvo, supruge šehida”
Klub zeničkih intelektualaca, kako sami sebe nazivaju, priopćenjem je reagirao na predstavu u kojem su naveli da se predstave Zlatka Pakovića ne izvode ni u jednom nacionalnom i državnom teatru u Beogradu i da je sporno što je, kao takav, dobio podršku i dobrodošlicu rukovodstva Bosanskog narodnog pozorišta Zenica da na stub srama stavi Bošnjake, BiH, državne institucije, Tužiteljstvo BiH, supruge šehida i žene koje nose hidžab.
“Zenica grad koji je vjekovima njegovao kozmopolitizam, slobodu”
“Na prvi pogled, ništa čudno. Zenica je grad koji je vjekovima njegovao kozmopolitizam, slobodu i prava svakog građanina na vlastitu posebnost. Zenica je grad koji je ostao upamćen po zaštiti Srba, Roma i Jevreja za vrijeme režima NDH-e.
Zenica je grad koji svakome umije pružiti ruku prijateljstva, ali i jasno poručiti da sloboda jednih, bez obzira u kojoj umjetničkoj formi bila donesena, prestaje tamo gdje se zadire u slobodu drugih“, naveli su i dodali kako je predstava najavljena plakatom sa ženom u nikabu, feredži ili zaru, koja bi trebala predstavljati vjerojatno bošnjačke, načine zidanja grobnica.
Foto: BNP Zenica / Plakat / Predstava “Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo”
“Ismijavanje odijevanja Bošnjakinja – muslimankih, stigmatizacija Bošnjaka kao žrtava genocida i UZP-a”
“’Boritelji i boriteljice’ za ljudska prava kako u Zenici tako i šire se nisu oglasili na taj sramni plakat, koji u kontekstu predstave vrijeđa žene, porodice i majke koje svojevoljno nose nikab, feredžu ili zar. Nanovo je naivno generalizirano i ismijano odijevanje Bošnjakinje muslimanke vodeći se analogijom da je svaka žena s mahramom, nikabom ili slično natjerana da se oblači u skladu s islamom i nanovo je ismijana njena sloboda, a ona predstavljena kao suicidni, tragični, snishodljivi i odvratni lik“, navode i dodaju da Paković nije secirao društvo nego Bošnjake, ne neimenovane države nego BiH.
“Stigmatizuje Bošnjake kao žrtve genocida i UZP-a, on satanizuje i do „gole kosti“ konkretizuje današnje sudske postupke pokrenute protiv Bošnjaka, optužujući ih, presuđujući ih i omražavajući ih samima sebi.
“Bošnjaci nisu ubijani zbog korupcije”
Očigledno mnogima još uvijek nije jasno da korupcija, kao pošast svakog društva i države, nije ekskluzivno problem samo Bosne i Bošnjaka. Bošnjake nije korupcija nekoliko puta kroz historiju stajala zločina genocida.
Bošnjaci nisu zbog korupcije, koja režiseru služi kao paravan, klani, ubijani, silovani i raseljeni po bijelom svijetu uz otimačinu i pljačku imovine tri puta samo tijekom XX vijeka, i to sve sistemski i u službi velikosrpske hegemonije“.
Klubu zeničkih intelektualaca sporno je i što redatelj „skrnavili lik tužiteljice, glavnog državnog tužioca, ismijava niz državnih institucija i njihovih rukovodilaca predstavljajući ih kao pohlepne, potkupljive, nesposobne i zlonamjerne.
Sporno je i što su bošnjački političari prikazani kao korumpirani i ljigavi
“Otvoreno govori o aktuelnim sudskim postupcima, jasno i nedvojbeno imenuje subjekte-ličnosti, što je nedopustivo s aspekta zdravog razuma, jer su po tim pitanjima postupci otvoreni i čekamo presudu.
Pošto je dijalog u predstavi prožet selamom, bošnjačkom tradicijom, nošnjom i islamskom duhovnošću gledateljima je oduzeta bilo kakva sloboda u zaključivanju.
Njima je predstavljeno fingirano stanje Bošnjaka, njihovih političara i rukovodioca najvažnijih institucija, koje redatelj želi urezati u mozgove gledatelja kao korumpirane, ljigave i pokvarene, nastoji ih prikazati baš onakvim kakvim ih je predstavljala i plejada drugih ‘umetnika’ tokom 20. vijeka, a što je skončalo genocidom i UZP-om“, navode.
Dodaju i kako je to svjesno urađeno da bi „Bošnjacima državljanin zemlje koja je na BiH izvršila agresiju ovu državu ojadila potcrtao ko je kriv, da bi prokazao naše sugrađane Bošnjake i dao sebi na volju polemiziranje o pitanjima koja uopće ne poznaje”.
Foto: BNP Zenica / Predstava “Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo”
BNP Zenica: Predstava nije usmjerena protiv Bošnjaka
Iz Bosanskog narodnog pozorišta Zenica priopćenjem koje potpisuju Miroljub Mijatović, direktor i Lajla Kaičkija, umjetnička rukovoditeljica, reagirali su navodeći da „predstava ne osporava niti na bilo koji način dovodi u pitanje genocid u Srebrenici, niti je usmjerena protiv Bošnjaka kao jednog od tri konstitutivna naroda u BiH.
“Predstava, u jednom dijelu, upravo kritikuje one predstavnike Bošnjaka koji su zbog vlastitih interesa ugrozili svoj narod i doveli ga u poziciju taoca sistema koji su za sebe stvorili. Ti i takvi, kao i novoosnovani zenički, bošnjački intelektualci služili su se i služe, populističkim floskulama sa predznakom nacionalizma, šovinizma lokalpatriotizma“.
Obmanjuju nas poluistinama, sijanjem straha od Drugih i čvrsto drže u stalnoj ulozi žrtve, navodi BNP, i podsjeća da oni imaju obvezu propitujemo, analiziramo, seciramo, promišljamo i istražujemo društveno-politička dešavanja, kao što su to radili u pozorištima vjekovima prije nas i što će raditi i poslije nas.
“Nametanje cenzure i autocenzura ubija smisao našeg postojanja”
“Svaki vid nametanja cenzure ili autocenzure ubija smisao i svrhu našeg postojanja. Oni/one koji su napisali ovo, u najmanju ruku, nekorektno javno pismo, usmjereno protiv BNP-a, predstave i reditelja ili nisu pogledali predstavu ili žele obmanuti svoj narod, podcjenjujući njihovu moć rasuđivanja i iskrivljujući sliku viđenoga. Intelektualci bi trebali da, barem po značenju te riječi, misle ‘vlastitim mozgom’, a ne da budu produžena ruka obezglavljenog sistema, koji proždire svoju djecu. Oni bi morali imati ‘širinu uma’ i moć analitičkog promišljanja kako bi svojim građanima i građankama ukazali na sve anomalije društva, pa bilo to i iz reda sopstvenog naroda“, navodi se iz BNP-a.
Reagirala tek nekolicina intelektualaca, PEN BiH šuti
Na sramotno priopćenje Kluba zeničkih intelektualaca i hajku koja se povela protiv Zlatka Pakovića, ansambla predstave i rukovodstva Bosanskog narodnog pozorišta, reagiralo je javnim istupima nekoliko istaknutih pojedinaca iz bh. medije poput povjesničara Damira Markovine, spisateljice Lamije Begagić, novinara i pisca Selvedina Avdića, dramaturga Darka Lukića.
Osim toga, na društvenim mrežama oglasili su se i drugi brojni bh. umjetnici, ali ostaje činjenica, da se o ovom slučaju i napadu na predstavu i redatelja Pakovića nisu oglasili još uvijek ni iz PEN Centra BiH, kao ni jednog ministarstva kulture, a ni iz tolikih organizacija za ljudska prava i suočavanje s prošlošću.
BNP Zenica: Odgovorni smo progovoriti o problemima u “vlastitom dvorištu”
“S obzirom da smo na repertoaru BNP-a imali predstave ‘Srebrenički inferno’ (2004.) i ‘Balkanski rekvijem’ (2014.) i tokom godina bili domaćini predstavama koje se bave stradanjem Srebreničana i Bošnjaka/Bošnjakinja tokom posljednjeg rata u BiH, smatrali smo odgovornim progovoriti i o današnjim problemima u ‘vlastitom dvorištu’ kako bismo mogli očekivati i od drugih da urade isto.BNP je, to s ponosom možemo reći, kuća koja se nikada nije bojala pogledati istini u oči i progovoriti o svim važnim, ali i bolnim temama koje su se dešavale i koje se dešavaju oko nas.
Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo u režiji Zlatka Pakovića u BNP Zenica
- Dramaturgija: ZLATKO PAKOVIĆ
- Kostimografija: SABINA TRNKA
- Muzika: DAMIR AVDIĆ
- Producent: MIROLJUB MIJATOVIĆ
- Izvršni producent: DENIS KRDŽALIĆ
- Inspicijent: ABIDIN ČOLAKOVIĆ
Igraju:
- Boris Davidovič: ADIS MEHANOVIĆ
- Stražar: BENJAMIN BAJRAMOVIĆ
- Fedjukin, istražitelj: SAŠA HANDŽIĆ
- Mladić: MIRZA BAJRAMOVIĆ
- Djevojka: ADNA KAKNJO
- Zinaida Mihajlovna: LANA ZABLOCKI
- Pripovjedačica: ERMINA NIŠIĆ
- Žena iz publike: URANELA AGIĆ
- Varvara Aleksandrovna, zamjenica glavnog tužioca: URANELA AGIĆ
- Nastasja Fedotjevna, direktorica Kliničkog centra: LANA ZABLOCKI
- Koršunidze, glavni državni tužilac: BENJAMIN BAJRAMOVIĆ
- Paresijan, predsjednik Predsjedništva Države: MIRZA BAJRAMOVIĆ
- Abramovič, premijer Vlade: ADIS MEHANOVIĆ
- Marija Gregorovna: ADNA KAKNJO