Arnold Schwarzenegger, legendarni glumac i bivši guverner Kalifornije, objavio je fotografiju na kojoj spava na ulici, ispod vlastite brončane statue. Uz fotografiju, Arnold je napisao:
“Kako su se vremena promijenila.”
Ova poruka nije bila samo izraz njegove starosti, već duboka lekcija o ljudskim odnosima i prolaznosti moći.
Priča počinje kada je Schwarzenegger, tadašnji guverner Kalifornije, svečano otvorio hotel uz svoju brončanu statuu. Uprava hotela mu je tada obećala da će za njega uvijek imati rezerviranu sobu, bez obzira na okolnosti.
Godinama kasnije, nakon što je napustio političku funkciju, Arnold je želio odsjesti u istom hotelu. No, dočekao ga je hladan odgovor – morao bi platiti sobu jer je hotel gotovo pun.
U znak protesta i kako bi poslao snažnu poruku, Arnold je ponio vreću za spavanje i legao pod svoju statuu, simbolično pokazavši kako su obećanja i povlastice prolazni.
Njegova poruka:
“Dok ste na poziciji moći, ljudi vas veličaju i obećavaju sve. No, čim izgubite tu moć, lako vas zaborave i ne drže obećanja. Nemojte se oslanjati na svoj položaj, bogatstvo, moć ili pamet, jer ništa od toga ne traje zauvijek.”
Schwarzenegger nas podsjeća da su ljudi često vođeni vlastitim interesima, a oni koji vas danas podržavaju mogu vas sutra zaboraviti ili izdati. Pravi izazov je prepoznati iskrene odnose i okružiti se ljudima koji vas vole zbog onoga što jeste, a ne zbog koristi koju mogu izvući iz vas.
“Fragment moći”: Schwarzeneggerov performans kao propitivanje društvenih struktura
U djelu koje na prvi pogled djeluje kao osobna gesta, Arnold Schwarzenegger ispisuje univerzalnu poruku o prolaznosti moći i uvjetovanosti ljudskih odnosa. Ležanjem ispod vlastite brončane statue, Schwarzenegger ulazi u prostor performansa i konceptualne umjetnosti, progovarajući na način koji duboko rezonira s praksama umjetnika koji se bave kritikom društvenih struktura i mitova o veličini.
Materijalna i simbolička moć statue
Brončana statua, kao simbol monumentalnosti i vječne slave, u ovom djelu postaje kontradiktorna: hladna i nepokretna, ona služi kao podsjetnik na prazna obećanja i krhkost ljudskih odnosa utemeljenih na moći i statusu. Schwarzeneggerovo tijelo ispod statue destabilizira njen simbolički okvir, vraćajući gledatelja u stvarnost u kojoj mitovi o vječnosti i slavi nestaju s gubitkom političke ili društvene pozicije.
Tijelo u prostoru: Performans i ranjivost
Schwarzeneggerovo tijelo ovdje postaje subjekt umjetničke geste, ali i svjedočanstvo vlastite ranjivosti. U tradiciji performansa umjetnika poput Sanje Iveković ili Toma Mariona, tijelo se koristi kao alat za kritiku društvenih normi, no ovdje ono također simbolizira fragmentaciju identiteta moćnog pojedinca. Schwarzenegger, nekoć paradigma fizičke snage i političkog utjecaja, postaje figura koja artikulira prolaznost svake pozicije.
Privremeno i vječno: Razgradnja mitova
Schwarzeneggerovo djelo podsjeća na radove koji propituju povijesnu konstrukciju mita, poput projekata Ivana Kožarića s temom spomenika.
Ivan Kožarić je kroz svoja djela, poput “Prizemljenog sunca”, razmatrao odnos monumentalnosti i svakodnevnice. Njegov rad propituje status spomenika kao simbola trajne veličine i moći, često ga smještajući u neočekivane ili svakodnevne kontekste, čime ga “prizemljuje”.
Slično tome, Schwarzeneggerovo ležanje ispod vlastite statue dekonstruira simboliku monumentalnosti. Dok je Kožarić doslovno spustio sunce na zemlju, Schwarzenegger metaforički spušta svoj mit o moći, pokazujući da su takve simbolike krhke i podložne prolaznosti. To je primjer umjetničkog dijaloga s idejama koje preispituju moć i veličinu kroz različite strategije, bilo u kontekstu urbanog prostora ili osobne geste.
Ovdje brončana statua, simbolički vezana uz ideju postojanosti, gubi svoju svrhu kada se suoči s prisutnošću živog tijela i njegovom smrtnosti. Schwarzenegger time dekonstruira vlastiti mit – onaj glumca, političara i heroja – i pokazuje da nijedna moć nije trajna niti apsolutna.
Izostanak publike: Intimna političnost
Schwarzeneggerovo djelo, iako izvedeno u javnom prostoru, nosi privatnu dimenziju. On ne traži spektakl; naprotiv, tišina i jednostavnost geste ističu duboku ljudsku ranjivost. Ovo je djelo introspekcije, ali i otpor povijesnom narativu koji veliča moć i zanemaruje prolaznost.
Arnold Schwarzenegger nehotice je stvorio djelo koje spaja tradicije performansa i društvene kritike. Njegovo ležanje ispod vlastite statue nije samo čin prosvjeda protiv zaborava, već duboka meditacija o vremenu, moći i ljudskom stanju. Schwarzenegger nas podsjeća da su mitovi o moći prolazni i da je ljudska ranjivost ono što nas povezuje.
IUrkov l poskok.info