Nakon ljetošnjih propalih prosvjeda ispred gradilišta Hrvatskog narodnog kazališta (HNK Mostar) , koje je u tri navrata, poput litija u Crnoj Gori, organizirao Medžlis Islamske zajednice Mostar na čelu s radikalnim muftijom Salemom ef. Dedovićem, kojem su skoro svi vjernici i političari tada okrenuli leđa, u Gradu na Neretvi vladalo je normalno ozračje.
U gradu koji je u zadnje vrijeme izgradio kulturu dijaloga i u kojem su se nakon 12 godina nepostojanja Gradskog vijeća u parlamentarnoj proceduri, raspravi i dogovoru počeli rješavati brojni projekti, ovih je dana iznova muftija pokušao vodu zamutiti i nasrnuti na izgrađeni dijalog.
U situaciji kada se cijeli svijet zabrinuo zbog zločinačkog djelovanja Hamasa na državu Izrael i žestokog odgovora s druge strane, a taj sukob reflektora se i na Mostar htjeli mi to ili ne, i kada odgovorni vjerski čelnici pozivaju na smirivanje stanja, mir, dijalog, mostarski muftija Dedović požare u Mostaru ponovo gasi benzinom.
Tako u gebelsovskom maniru da tisuću puta ponovljena laže postaje istinom, obrušio se na gradsku vlast i gradonačelnika Maria Kordića zbog, tobože, neuvažanja zahtjeva Islamske zajednice u Mostaru i maćehinskog odnosa spram nje!
Kako objasniti taj izvitopereni diskurs osim kako muftija, očito, ne može u svojoj glavi pojmiti da su Hrvati u Mostaru svoji na svome i da zajedno s Bošnjacima i Srbima i svim ostalim građanima dijele ovaj grad, imaju na njega pravo i imaju pravo graditi svoje nacionalne institucije, pa tako i zgradu HNK.
Prva stvar koju muftija uporno ponavlja jeste neistina da se zgrada HNK gradi na tkzv. Lakišića haremu. Fotografija iz 1899. dokazuje da nije bilo nikakvog Lakišića harema na mjestu gdje se gradi zgrada HNK Mostar. Kaže se da jedna slika govori tisuću riječi. Tako se može kazati i za fotografiju koja je objavljena na internetskim stranicama Centra za informaciju i dokumentaciju (CIDOM) Mostar. Fotografija datira iz 1899. godine, a na njoj je vidljivo mnoštvo ljudi upravo na mjestu gdje je upravo počela nadogradnja Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru. Također, fotografija dokazuje da ni prije 130 godina na ovom mjestu nije bilo nikakvog tzv. Lakišića harema, kako to tvrde predstavnici Medžlisa Islamske zajednice Mostar, pokušavajući zaustaviti izgaranju HNK Mostar jer se zemljište na kojem se gradi navodno nalazi na vakufskoj imovini.
Što se tiče imovine IZ i spočitavanja da im se ona ne vraća, gradonačelnik Kordić muftiji i IZ je dao vrlo decidiran odgovor iz kojeg se vidi da muftija gleda dvostrukim mjerilima. Osim ako ne misli da njemu i IZ u Mostaru pripadaju veća prava nego Katoličkoj crkvi u Mostaru i Pravoslavnoj crkvi u Mostaru.
Islamska zajednica U Mostaru nije diskriminirana, rekao je Mario Kordić, gradonačelnik Mostara u Bljesak Live podcastu, komentirajući prosvjede koji su se organizirali zbog gradnje Hrvatskog narodnog kazališta. Kordić je ponovio, a što muftija stalno ignorira i ne uvažava, kako su dozvole i papiri provjereni od strane Grada, Tužiteljstva i Suda.
”Netko i dalje jaše po toj temi i pokušava od tog spraviti tu temu. Ne mislim da su građani Mostara glupi da im treba 16 puta istu priču pričati, onaj tko je htio shvatiti i čuti on je čuo”, rekao je Kordić te naglasio kako Islamska zajednica nije diskriminirana navodeći kako se to može i dokazati, a sve što je bilo moguće vratiti vraćeno je, čak i mimo propisa naše države, jer Zakon o denacionalizaciji nikada nije donesen.
Ali ne priznaju iz Islamske zajednice argumente već optužuju gradonačelnika za, navodno, jednostran i površan pristupom problematici središta Grada te kako to ne doprinosi dijalogu i izgradnji povjerenja među narodima, vjerama i kulturama u Mostaru.
Međutim, upravo ovakva remetilačka, agresivna i optužujuća retorika, kojom se služi muftija Dedović itekako zadire i ruši teško i dugotrajno građene međunacionalne odnose u Mostaru. Sramotno i neodgovorno je da se ovako jedan vjerski čelnik izravno miješa u političke odnose i funkcioniranje izvršne vlasti u Mostaru te optužuje bez argumenata.
Podsjetit ćemo samo za ilustraciju o dvostrukim mjerilima, kako je upravo Medžlis IZ-a u partnerstvu sa privatnim investitorom već izgradio hotel „Kapetanovina“ na haremu u kojem su sahranjivani mostarski kapetani, a isti investitor je tu napravio i zgradu u kojoj danas stanuje kćerka bivšeg predsjednika Medžlisa IZ-a i jedan pravnik mostarske IZ, kako su objavili pojedini mediji iz Mostara.
Zvuči također više nego paradoksalno kako se protestima koje je organizirala IZ moglo čuti i da Islamska zajednica planira izgradnju „Islamskog centra“ natom lokalitetu, na tkzv. Lakišića haremu i da, kako je kazao ljetos muftija Dedović “objekt HNK ne smeta tim planovima”. Znači, definitivno, na haremima se graditi – može.
Građani Mostara, posebno vjernici, pokazali su tada kako se njima više ne može manipulirati zarad kojekakvih interesa vjerskih čelnika. Protesti koje je organizirao i vodio muftija doživjeli su fijasko.
A sve su prilike da će isti takav fijasko doživjeti i kao vjerski čelnik koji nije sposoban voditi dijalog, biti onaj koji je za suživot, uvažavanje i toleranciju. Tvrdi gard koji je zauzeo muftija Dedović, pristup nekog vjerskog fanatika, konflikta, zloporaba i ulazak vjere u sferu politike i grubo miješanje u izvršnu i sudsku vlast, degradira ga kao čovjeka i vjerskog čelnika.
Pokušajte zamisliti biskupa Petra Palića i vladike Dimitrija u situaciji kada jurišaju, priječe, osporavaju gradnju objekta kulture u Mostaru s nacionalnim predznakom Bošnjaka. Vrlo teško ili nikako!/R. I./HMS/