Nekima danas to možda izgleda čudno, no nekad su ljudi itekako kupovali albume, a neke od naslovnica albuma bila su prava umjetnička djela. Prisjetit ćemo se na 10 najupečatljivijih naslovnica svih vremena, piše Večernji.hr.
10. Supertramp – Breakfast in America (1979)
Naslovnica čuvenog albuma grupe Supertramp pokazuje konobaricu iz tipičnog američkog kafića kako poslužuje sok od naranče, a u pozadini je New York. Prije nekoliko godina ova je naslovnica bila u mnogim medijima zbog zanimljive teorije konspiracije, po kojoj su Supertramp u stvari predvidjeli rušenje World Trade Centra.
9. Nirvana – Nevermind (1991)
Na fotografiji je dječačić pod vodom koji na dohvat ruke ima novčanicu dolara na udici. Po riječima Kurta Cobaina, ideju su Dave Grohl i on dobili kada su na nekom TV programu gledali dokumentarac o porodima u vodi. Kazao je to direktoru svoje izdavačke kuće, koji je pronašao neke fotografije stvarnih poroda pod vodom. No, takve fotografije su ipak bile preslobodne da bi se objavile na naslovnici albuma. Tada su poslali fotografa na javni bazen, a izbor je pao na Spencera Eldena, sina fotografovog prijatelja. No, brinulo ih je što se malom Spenceru vidio penis, pa da bi je zbog toga mogli zabraniti. Već su pripremili i alternativno rješenje, a Cobain je rekao da će pristati jedino na naljepnicu preko penisa na kojoj bi pisalo: “ako vas ovo smeta, onda ste prikriveni pedofil”.
8. The Doors – Strange Days (1967)
Doorsi su imali prvoloptaške naslovnice. Na svima je bila fotografija benda. Osim ovoga. Na naslovnici ovog albuma je ekipa iz cirkusa – patuljak, snagator, žongleri, svirač i akrobati… Ideja fotografa Joela Brodskog bila je da jednostavno snimi ulične zabavljače, no na kraju je pronašao samo akrobate, a ostatak ekipe činili su obični ljudi, između ostalih i njegov asistent. Razlog je bio taj što je Jim Morrison u poznatom napadu egoizma odbio da se fotografira za naslovnicu.
– Snimati tu naslovnicu bilo je pravo nadrealno iskustvo. Možete misliti kako je izgledalo kad je ova ekipa išla taxijem na snimanje. Patuljak je sjedio divu u krilu i pušio kubansku cigaru – kazao je Brodsky. A da bi sve dobilo pravu nadrealnu notu govori i podatak da je čovjek koji svira trubu bio vozač njihovog taxija. Za tu ulogu dobio je pet dolara.
7. Iron Maiden – The Number Of The Beast (1982)
Kao i sve naslovnice legendarnog heavy metal benda, nacrtao ju je Derek Riggs, a na njoj se nalazi maskota grupe Eddie koji kontrolira vraga kao lutku od konca, a sam vrag kontrolira malog Eddieja. Ova je naslovnica, baš kao i sami album bila predmet mnogih rasprava u Americi, jer su neki smatrali kako Iron Maiden tako slave vraga i pakao. No, po riječima grupe, ideja je bila da se zapitamo gdje se u stvari nalazi pravo zlo, i tko kontrolira koga.
6. The Rolling Stones – Sticky Fingers (1971)
Album je prvi kojeg su Stonesi snimili za Atlantic. Dobili su neograničeni budžet, pa su to iskoristili da angažiraju Andyja Warhola. Na naslovnici albuma bila je fotografija međunožja nepoznatog muškarca u jeansu, a patent zatvarač bio je pravi. Kad bi se otvorio, ispod su bile pamučne gaćice s čuvenim jezikom kao znakom grupe. Iako su mnogi mislili kako se radi o međunožju Micka Jaggera, ipak se radilo o jednom od suradnika Andyja Warhola.
5. The Eagles – Hotel California (1976)
Autor naslovnice je John Kosh, jedan od najpoznatijih autora naslovnica u povijesti, čovjek čija je ideja između ostalih i “Abbey Road” Beatlesa. Kako je “Hotel California” prvi album Eaglesa na kojem je predstavljen novi zvuk benda s gitaristom Joeom Walshom, producenti su htjeli predstaviti da i naslovnica na pravi način predstavi nove Eaglese. Naravno, trebalo je naći pravi hotel koji bi glumio Hotel Californiu. Kosh i fotograf David Alexander prolazili su Kalifornijom u potrazi za hotelima. Na kraju su tri fotografije prikladna hotela poslali pjevaču Donu Henleyu, a on je izabrao jedan na Beverly Hillsu, koji je snimljen tijekom zalaska sunca. Zanimljivo je da su iz Beverly Hills Hotela zaprijetili tužbom zbog fotografije njihovog hotela. No, povukli su se nakon nekoliko mjeseci. Razlog? Posjet hotelu povećala se tri puta u tih nekoliko mjeseci…
4. The Velvet Underground – The Velvet Underground & Nico (1967)
Debitantski album grupe The Velvet Underground na naslovnici je imao još jedno remek-djelo Andyja Warhola. Jednostavna žuta banana danas je jedan od najprepoznatljivijih simbola i naslovnica albuma uopće. Prva naklada albuma imala je i posebnu naljepnicu na kojoj je pisalo “polako oguli i vidi”. Danas je ta naklada vrlo tražena među kolekcionarima.
3. The Clash – London Calling (1979)
Fotografiju je snimila Pennie Smith 21. rujna 1979. u dvorani Palladium u New Yorku. Na njoj basist Clasha Paul Simonon razbija svoju gitaru u komade. Čuveni Q magazin ovu je fotografiju proglasio za najbolju rock&roll fotografiju svih vremena. Zanimljivo je kako je Smith uopće nije htjela iskoristiti jer je smatrala kako ne valja zbog tehničke greške. Naime, ona se malo pomakla kako je ne bi pogodili dijelovi Simononove gitare, pa je fotografija malo izvan fokusa. Danas se dijelovi te gitare nalaze u Rock’n’Roll Hall Of Fameu u Clevelandu.
2. The Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967)
Jedan od najpoznatijih albuma legendarnih Beatlesa ima i poznatu naslovnicu, koja je inspirirala mnoge, jer se radi o pravoj “tko je tko” fotografiji. Autori Peter Blake Jann Haworth postavili su bend ispred brojnih poznatih osoba iz povijesti i tadašnjeg vremena, čiji su likovi napravljeni od kartona. Pokraj Beatlesa su i njihove voštane figure, posušene iz Muzeja Madame Tussauds. Ukupno je 57 kartonskih figura i devet voštanih. Kada su novinari pitali Paula McCartneya kako je moguće da se među slavnim i poznatim osobama nije našao i Elvis Presley, on je odgovorio: “Elvis je previše važan i toliko iznad svih da bi ga uopće i spomenuli. On je puno više od pop-rock pjevača. On je kralj”, kazao je McCartney.
1. Pink Floyd – Dark Side Of The Moon (1973)
Većina ljudi koja vidi ovu naslovnicu znat će odmah o kojem se albumu radi, iako na njemu ne piše ni ime albuma, kao ni ime grupe. Kreirala ju je čuvena grupa autora Hipgnosis, koja je kreirala i prijašnje albume Pink Floyda. Izdavačka kuća EMI nije bila baš presretna njihovim prijašnjim rješenjima, na kojima također nije bilo slova, no dizajnere to nije bilo briga, jer ih je plaćao bend. Za naslovnicu ovog albuma željeli su napraviti nešto pametnije i stiliziranije. Bendu su došli s nekoliko ideja, no svima se odmah svidjela staklena prizma na crnoj podlozi čije se svjetlo razbija u boje. Kad vidite ovu naslovnicu imate osjećaj kao da vas album usisava svojom misterioznošću i poziva na slušanje. Rekli bismo da to radi i danas. Genijalne Watersove pjesme o otuđenosti i materijalizmu, jednako su snažne i danas…/HMS/