Jučerašnji protesti na gradilištu Hrvatskog narodnog kazališta koje je, već treći put u kratkom vremenu, organizirao Medžlis Islamske zajednice Mostar, još jednom su pokazali svu apsurdnost stvarnosti u kojoj danas žive Mostarci i svi oni koji su ovaj grad, nakon rata, izabrali za mjesto u kojem će provesti vlastite živote.
Protestima, to je sada sasvim sigurno, nisu zadovoljni ni sami organizatori jer su, očekivali daleko veću podršku i masovnost. Uprkos činjenici da su proteste predvodili vjerski lider, muftija Salem Dedović, te politički lideri SDA, najjače opozicione stranke u BiH, Salem Marić, Edin Mušić i Šerif Špago, izostala je podrška građana i vjernika ovim protestima.
Zašto? Da bismo došli do odgovora na ovo pitanje, moramo sagledati izgradnju HNK u Mostaru kroz više aspekata i prije svega postaviti “dijagnozu” da li je to, i koliko, pravno, političko ili moralno/etičko pitanje?
Izgradnja na Lakišića haremu (ni)je moralna?
Krenimo onda obrnutim redoslijedom. Da li je izgradnja na ovom lokalitetu moralno/etičko pitanje? Koliko puta samo smo u javnom diskursu posljednjih dana čuli da se Kazalište “gradi na kostima sahranjenih u Lakišića haremu”.
Zaista nije primjereno graditi bilo šta i bilo gdje na tuđim kostima. Ali, u Mostaru se i ranije gradilo na haremima (i grobljima). Podsjetimo, u bivšoj državi brojni objekti nikli su na ekshumiranim (ali i neekshumiranim) haremima i grobljima. Poput Carinskog harema naprimjer ili Katoličkog groblja na kojem je napravljen dobar dio objekata u Šantićevoj ulici.
No, na haremima je gradila i Islamska zajednica!?
Podsjetimo da je Medžlis IZ-a u partnerstvu sa privatnim investitorom već izgradio Hotel Kapetanovina na haremu u kojem su sahranjivani mostarski kapetani a isti investitor je tu napravio i zgradu u kojoj danas stanuje kćerka bivšeg predsjednika Medžlisa IZ-a i omiljeni pravnik mostarske IZ.
Na jučerašnjim protestima smo čuli i da Islamska zajednica planira izgradnju Islamskog centra na ovom lokalitetu, dakle na Lakišića haremu i da, kako to reče uvaženi muftija Dedović “objekat HNK ne smeta tim planovima”. Znači, definitivno, na haremima se graditi – može.
Jedni grade, drugi ne grade: Ima li tu pravne države?
Do rješenja ćemo najlakše doći ako se ovdje, zaista, radi o pravnom pitanju. Nije problem utvrditi zakonitost i legalnost bilo koje odluke gradskih organa vlasti, pa ni Odobrenja za građenje HNK iz 2016. godine.
No, to se ne radi prijavom protiv N.N. lica Tužilaštvu od strane predsjednika Gradskog vijeća. Medžlis IZ kao zainteresovana strana, ali i lideri SDA, mogli su oformiti najbolji pravni tim, od pravih eksperata kao što su Ćupina, Sadović, Kebo, Guzin…itd čije znanje nije upitno poput diploma stranačkih “pravnika” i sačiniti platformu za dalje djelovanje u okviru institucija ove države koje vode, isti oni ljudi koji su jučer protestvovali.
Muftija Dedović jučer je jasno istakao da IZ ima namjeru graditi Islamski centar pored objekta HNK na Lakišića haremu koji se, prema zemljišnim knjigama, nalazi u vlasništvu Grada Mostara a ne Islamske zajednice. To znači da je prvi korak koji IZ treba poduzeti, predaja zahtjeva za dodjelu zemljišta Gradskom vijeću Mostara. Ali da ne elaboriramo puno, to bi mnogo bolje uradio pravni tim koji nije formiran.
Imaju li protesti političku pozadinu?
Nakon održanih protesta jedno je sasvim sigurno – oni nemaju političku pozadinu. Oni u stvari uopšte nemaju pozadinu već su otvoreno politički u funkciji povratka SDA na izgubljene pozicije u Mostaru i Hercegovini.
Jer kako drugačije objasniti da u prvim redovima protestuju lideri SDA Hercegovine, ljudi koji vode i Grad Mostar i Hercegovačko-neretvanski kanton, ljudi koji su imenovali i šeficu nadležnog Odjela Grada Mostara, gospođu Trbonja, i šeficu inspekcije Mahinić, naravno i pravobranioca Mujkanovića a tek Ministra građenja i prostornog uređenja HNK Hasandedića. Isti oni koji su glasali za usvajanje odluka kojim je (legalno ili nelegalno to će utvrditi sudovi) omogućena izgradnja Kazališta i čiji je premijer Novalić izgradnju “pogurao” sa 2 miliona KM iz budžeta Federacije.
Jedini koji su položili ispit su građani Mostara i, posebno, vjernici među njima, svi oni koji se nisu dali izmanipulirati da po mostarskom ćelopeku, pod krinkom opravdane borbe za ravnopravnost, budu izmanipulirani od strane političke opcije koja trideset godina vlada Hercegovinom.
I za kraj, Mostarci ne bi bili Mostarci kada i ove proteste ne bi stavili u šaljivi kontekst. Urnebesan je bio komentar za kafanskim stolom u trenutku dok se protestna povorka kretala od Musale ka Španskom trgu: “Recite im da bacaju usput kamenčiće da se znaju vratiti od tamo”.
mostar.live