Problem moga državljanstva brzo je riješen jer su Crnogorci to smatrali ‘pitanjem nacionalnog prioriteta’, kaže
Da ne bi bilo zabune, ako moj film dobije Oscara, nagrada ide Crnoj Gori, a ne Hrvatskoj – kaže mi Ivona Juka nakon medijske bure koju je izazvala vijest da je njezin dugi igrani prvijenac “Ti mene nosiš” crnogorski kandidat za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma. Ponovila je to već u kratkoj izjavi za Dnevnik HRT-a i u intervjuu za crnogorski dnevni list Dan, čudeći se zašto na ovim prostorima još ne prihvaćaju uobičajenu praksu europskih kinematografija – kada su u pitanju kandidature za Oscara – da se manjinske koprodukcije tretiraju ravnopravno većinskima. Ističe da su Francuzi ove godine kandidirali film “Mustang” turske redateljice Deniz Gamze Ergüven, u kojem se govori turski, to je velika kinematografija koja sigurno ima još jakih aduta, ali procijenili su da ova manjinska koprodukcija ima najviše šanse. Ili primjer filma “Ljubav” Michaela Hanekea u kojem se govori francuski, snimljen je s najviše francuskog i njemačkog novca, ali je zbog redatelja prijavljen za Austriju, koja je u njega uložila najmanje – i – dobila Oscara. A tek “Ničija zemlja” Danisa Tanovića?! Koprodukcija nekoliko zemalja – među kojima su najvažnije Francuska, Slovenija, Italija, Velika Britanija i Belgija – prijavljena je pod bosanskom zastavom, iako tijekom produkcije ta zemlja nije uložila u nju ni jedan KM, i također završila s Oscarom.
Veliko priznanje
Dakako, Juka nije nerealna, ne mašta ona o pozlaćenom kipiću, ali smatra da ima šanse probiti se na proširenu listu od devet naslova, od čega se bira pet nominiranih: već i to je veliko priznanje koje je u regiji posljednjih godina dobila jedino “Klopka” Srdana Golubovića.
Njezin crnogorski koproducent Galileo Production – koji je donedavno vodio Nikola Vukčević (njegov film “Dječaci iz ulice Marxa i Engelsa” lani je bio kandidat za Oscara te zemlje) – prijavio je “Ti mene nosiš” kad je shvatio da će to biti jedini kandidat, Crna Gora ove godine, naime, nije proizvela ni jedan film. Postojao je problem redateljičina državljanstva, ono je ipak hrvatsko, pa je zato po hitnom postupku dobila crnogorske papire. Je li to bio problem? “Oni su to smatrali pitanjem nacionalnog prioriteta, zato je to tako brzo riješeno. Osim toga, s očeve strane imam crnogorskih korijena, pa sam nešto mogla i sama poduzeti, no redovnim putem to bi trajalo jako dugo. Njihovo državljanstvo sam dobila samo ja, ne i moja sestra Anita, producentica filma, kao što objavljuju mediji.”
Selekcijska komisija crnogorskog ministarstva kulture od sedam članova bila je dosta jednodušna, pet ih je bilo za, dvoje protiv kandidature Jukina filma, no nakon odluke najglasnija je bila redateljica Marija Perović koja je nakon glasovanja ostala u manjini, tvrdeći da se tako nešto nije smjelo dogoditi, pogotovo što “Ti mene nosiš” nije prošao kao hrvatski kandidat za Oscara.
Pohvale kritike
Juka me upozorava da je “Zvizdan” jako tijesno dobio kandidaturu u borbi s njezinim filmom, a uostalom u povijesti Oscara već je bilo situacija da se film koji nije postao nacionalni kandidat natječe za tu nagradu u drugim kategorijama. Tako su “Ponedjeljci na suncu” s Javierom Bardemom 2002. postali španjolski kandidat, uopće nisu dobili nominaciju, no zato se “Pričaj s njom” Pedra Almodόvara nakon što je odbijen od nacionalne komisije zakitio Oscarom za najbolji scenarij i dobio nominaciju za najbolju režiju. Zašto je Perovićka tako reagirala? Po Jukinu mišljenju, razlozi su politički, nekome nije odgovaralo da hrvatski film bude crnogorski kandidat.
“Ti mene nosiš” u našim je kinima skupio više od 8 tisuća gledatelja, što je impresivna brojka, tako zahtjevne drame obično imaju između 500 i 2500 gledatelja. Publiku je očito zaintrigirao film, ali lavovski dio oko marketinga obavile su redateljica i njezina sestra. One ništa ne prepuštaju slučaju, kad pogledate stranicu filma na web-portalu imdb.com, naći ćete i sve važnije recenzije iz naših novina, što njihovi kolege nikad ne rade. Tamo je i vrlo pohvalna kritika Stephena Holdena iz The Hollywood Reportera, koji je slučajno vidio film na Sarajevo film festivalu. To “slučajno” Juke najviše živcira, kada su već izborile prostor na takvom festivalu, smatraju da su strani novinari trebali biti puno bolje upozoreni na njihov film.
U potrazi za sponzorima
“Ti mene nosiš” natječe se i za Europsku filmsku nagradu, nije na službenoj listi od 52 filma (“ Rajko Grlić je bio jako za da nas se kandidira, no drugi naši članovi Europske filmske akademije nisu se baš pretrgli”), međutim, vrlo upućena redateljica doznala je da uz uplatu 1500 eura i potvrdu posebne komisije koja prihvati tvoj film imaš gotovo ista prava kao i naslovi sa službene liste. Ne bi bilo osobito iznenađenje da kultni talijanski skladatelj Teho Teardo, čiju glazbu slušamo u “Ti mene nosiš”, izbori nominaciju.
Borba za nominaciju za Oscara neće biti jednostavna, Crna Gora nema novca za svoga kandidata (Hrvatski audiovizualni centar daje “Zvizdanu” 900.000 kuna), treba naći sponzore, no zanimanje američkih distributera na festivalu u Karlovym Varyma bilo je poprilično, pa su sestre Juka optimisti. To je prva njihova ovakva pustolovina i ne plaše se njezina ishoda.