Nepoznati vandali su jutros u naselju Bistrik u Sarajevu išarali turbe “Sedam braće”, piše portal Klix. Kako se vidi na fotografijama, na zidovima turbeta je na nekoliko mjesta ispisano “širk”. Po islamskom učenju, širkom se smatra svako pripisivanje Bogu sudruga.
Pripadnici Ministarstva unutarnjih poslova Kantona Sarajevo izvršili su uviđaj. Iz Operativnog centra MUP-a KS kazali su za ovaj portal kako su dobili prijavu i da je ekipa poslana na teren.
Inače, turbe “Sedam braće” datira iz daleke 1463. godine, kada su Osmanlije pod sultanom Mehmedom Fatihom stigle u Sarajevo. U turbetu su ukopani ljudi koji su nevino pogubljeni, poznati kao “braća po nesreći”.
Turbe “Sedam braće” predstavlja grobno mjesto koje ima poseban značaj u lokalnoj vjerskoj tradiciji. Mnogi vjernici vjeruju da posjećivanje takvih svetih mjesta i molitve na grobovima svetaca ili mučenika mogu donijeti posebne duhovne blagoslove, ispunjenje molitvi ili posredovanje kod Boga. Ovo se temelji na vjerovanju da su te osobe, zbog svojih zasluga, bliže Bogu i da mogu zagovarati za one koji ih posjećuju i mole se na njihovim grobovima. U mnogim muslimanskim zajednicama, posjećivanje turbeta i traženje blagoslova je duboko ukorijenjena tradicija, posebno u sufizmu.
Međutim, radikalni elementi islama, posebno oni koji slijede strogo tumačenje poput salafizma ili vehabizma, često smatraju takve prakse neispravnim i idolatrijskim (širk). Za njih, obožavanje i traženje posredovanja od svetaca predstavlja pridruživanje partnera Bogu, što je strogo zabranjeno u islamu. Pisanje riječi “širk” na zidovima turbeta može biti način na koji radikalni elementi izražavaju svoj otpor prema tim tradicijama i pokušavaju ih diskreditirati. Ovakvi čini često imaju za cilj zastrašivanje umjerenih vjernika i promoviranje strogog monoteističkog tumačenja islama.
Ovaj vandalski čin na turbetu “Sedam braće” odražava dublje teološke, ideološke i kulturne sukobe unutar muslimanske zajednice. Napad na turbe može biti dio šireg napora radikalnih elemenata da eliminiraju prakse koje smatraju inovacijama (bid’ah) i devijacijama od čiste monoteističke vjere. Takvi incidenti naglašavaju potrebu za međusobnim razumijevanjem, tolerancijom i poštovanjem unutar zajednice kako bi se spriječili slični napadi i očuvala kulturna i vjerska baština.
U kontekstu rastuće netolerancije, ovaj čin vandalizma ne samo da napada kulturno-historijski spomenik, već pokušava podijeliti zajednicu i stvoriti klimu netolerancije. Ovakvi incidenti podsjećaju na važnost jačanja međusobnog razumijevanja među različitim skupinama vjernika, kako bi se osigurala mirna koegzistencija i zaštitila zajednička baština.
pojašnjenje:
Čin pridruživanja partnera ili sudruga Bogu, poznat kao širk u islamu, odnosi se na vjerovanje ili djelovanje koje podrazumijeva da uz Boga postoji još neko ili nešto što dijeli Njegovu božansku moć, osobine ili dostojanstvo. Širk je jedan od najvećih grijeha u islamu i smatra se kršenjem stroge monoteističke vjere koja je temelj islamskog vjerovanja.
Postoji nekoliko oblika širkanja:
- Širk u vjerovanju (širk fi’l-‘aqidah): Vjerovanje da postoje drugi bogovi osim Allaha ili da neki ljudi, anđeli ili objekti imaju božanske osobine ili moći. Primjeri uključuju politeizam (vjerovanje u više bogova) i deifikacija (uzdizanje nekoga ili nečega do statusa božanstva).
- Širk u obožavanju (širk fi’l-‘ibadah): Pripisivanje dijela ili cijele obožavateljske prakse nekome drugome osim Bogu. To može uključivati molitve, žrtvovanje ili druge oblike obožavanja usmjerene prema nekim svecima, idoli ili duhovnim bićima.
- Širk u namjeri (širk fi’l-niyyah): Obavljanje dobrih djela s namjerom da se zadobije pohvala ili priznanje od ljudi, a ne da se postigne zadovoljstvo Božje. Ovo se smatra oblikom licemjerja (nifaq) i također je oblik širkanja.
Primjeri širkanja mogu uključivati:
- Vjerovanje da neki ljudi ili bića imaju božanske moći ili atributi.
- Obožavanje idola, svetaca ili proroka na način koji je rezerviran samo za Boga.
- Pripisivanje određenih prirodnih pojava ili sudbine drugim bogovima ili silama.
- Traženje pomoći ili zaštite od mrtvih ili duhova umjesto od Boga.
U kontekstu incidenta u Sarajevu, pisanje riječi “širk” na zidovima turbeta “Sedam braće” može se shvatiti kao optužba radikalnih elemenata protiv umjerenih muslimana, implicirajući da njihove prakse, kao što je posjećivanje svetih mjesta ili molitve na grobovima svetaca, predstavljaju čin širkanja. Ovo ukazuje na dublje teološke i ideološke razlike unutar muslimanske zajednice, te naglašava potrebu za međusobnim razumijevanjem i tolerancijom.