Nedjelja, 22 prosinca, 2024

PA KAŽE: Manjina upravlja “normalnom većinom”. Ede ti Majke?

Vrlo
- Advertisement -

Mnoge autorice i autori iz oblasti političkih nauka, (političke) filozofije i sociologije su uticali na mene i moju (političku) pismenost. Pored toga, veliki dio mog odrastanja, učenja i sazrijevanja dugujem muzici. Ponajviše panku, ali i rap muzici. Mnoge_i muzičarke i muzičari su svojom muzikom i tekstovima oplemenile mene i moje znanje i doprinijele_i razumijevanju okruženja i svijeta u kojem živim(o).

Sa njima se u većini slučajeva slažem, ali naravno, bilo bi idiotski da se u potpunosti slažem – vjerujem da je ovo opis partijskih aparatčika – sa svim što su tokom svog (javnog) djelovanja one_i izgovorili i/ili uradili.

Tako je i sa Edom Maajkom. On je jedan od muzičara uz kojeg sam odrastao, čiji rad još uvijek aktivno pratim, i čije koncerte posjećujem kad god sam u prilici.

No, nasuprot prošlogodišnjoj izjavi podrške bh. LGBTIQ zajednici i Povorci ponosa, s kojom sam se složio i koju sam (i fizičkim prisustvom na Povorci) podržao, dok je većina oportuno (kao, uostalom, i SDP BiH) odšutila, ove godine, na koncertu održanom prije nekoliko dana, Edo Maajka je izjavio nešto sa čime se ne mogu složiti, iznijevši tvrdnju o nekoj apstraknoj manjini, koja tlači “normalnu” većinu.

Je li većina “normalna”?

Moguće da je Edo Maajka ovdje mislio na neku, uslovno rečeno, zlu i/ili lošu bogatašku manjinu, koja ima poluge izvršne i zakonodavne vlasti, i koja presudno utiče na naš svakodnevni život, nasuprot siromašnoj većini. No, da li je ova (siromašna) većina “normalna”?

Možda najbolji odgovor na ovo pitanje je dala anarho-feministkinja Emma Goldman u svom eseju iz 1917. godine. Pa je tako zabilježila da “većina ne može razumno odlučivati; ona ne može prosuditi. U teškom nedostatku originalnosti i moralne hrabrosti, većina je uvijek prepuštala svoju sudbinu u ruke drugih. Nesposobna za odgovornost, slijedila je svoje vođe čak i u uništenje. Dr. Stockman je bio u pravu: Najopasniji neprijatelji istine i pravde među nama su kompaktne većine, prokleta kompaktna većina. Bez ambicije i inicijative, kompaktna masa ne mrzi ništa toliko kao inovaciju. Ona se uvijek protivila, osuđivala je i proganjala inovatora, pionira nove istine.”

Nastaviće Goldman da “masa ne želi ništa drugo nego da je se vodi, da se njome dominira i da je se nadzire. Da masa krvari, da je se pljačka i iskorištava, i ja to znam kao i pecaroši glasova. Ali ja inzistiram da nije šačica parazita, nego sama masa odgovorna za takvo užasno stanje stvari. Ona se privija uz svoje gospodare, voli bič i prva zaurla Razapni ga! čim se digne glas protesta protiv svetosti kapitalističkog autoriteta ili bilo koje druge propale institucije. Uostalom, koliko bi dugo autoritet i privatno vlasništvo postojali bez voljnosti mase da postanu vojnici, policajci, zatvorski čuvari i krvnici? Socijalistički demagozi znaju to kao i ja, ali oni održavaju mit o vrlinama većine, zato jer način na koji oni bivaju znači održavanje moći. A kako bi se moć mogla steći bez brojnosti? Da, moć, autoritet, prisila i ovisnost počiva na masi, ali nikad sloboda, nikad slobodni razvoj pojedinca, nikad rođenje slobodnog društva.

Kao masa ona će uvijek biti uništavatelj individualnosti, slobodne inicijative i originalnosti. Ja stoga vjerujem kao i Emerson da su mase okrutne, trome, zlotvorne u svojim zahtjevima i utjecaju, i da im ne treba laskati nego ih treba školovati. Ne želim im učiniti nijedan ustupak, osim da ih izbušim, razdvojim i iz njih izvučem individualce. Mase! Mase su elementarne nepogode.

Možda na tragu Goldman, zabilježiće i Andrej Nikolaidis kako oni koji nemaju – siromašna većina – ni prema kome nisu tako surovi kao prema onima koji imaju još manje od njih. Kao što niko prema gay populaciji nije tako agresivan kao latentni homoseksualci – homosocijalne zajednice, poput navijačkih grupa i raznih religijskih bratstava, na primjer, tako niko ne gaji tako potpun i aktivan prezir prema siromaštvu kao takozvana srednja klasa, koja je i sama latentno siromašna.

Većina u Bosni i Hercegovini

U bosanskohercegovačkom slučaju ta većina voli “rat, zločine, silovanja, pljačke, ubistva, nemaju empatije, opčinjena su konzervativna masa koja učestvuje u ekocidu, urbicidu, a ima ih i koji podržavaju ideje i nedjela genocida (…) koja hoće mirne proteste jer se ništa nije riješilo nasiljem dok uživa u nasilju nad sobom, nasilju koje se vrše nad njima od strane pretplaćenih budžetlija, birokrata, faca sa predizbornih plakata i web portala. To je masa koja uživa u glasanju za svoje već 30 godina, koja se svake dvije godine drži mantre da treba glasati jer će to nešto promijeniti i koja osuđuje, baca drvlje i kamenje ako slučajno kažeš da ne glasaš i da nećeš glasati jer nemaš za koga. Jer nemaš te mitske svoje. Voli se i ljubi nacionalizam, fašizam, klerikalizam, mržnja drugih i drugačijih.”

Većina u Bosni i Hercegovini je apatična masa nezainteresovana za bilo šta bitno, koja neće podržati i ustati u odbranu etničkih, nacionalnih, vjerskih, seksualnih, rodnih i svih drugih manjina. To je konformistička masa koja glave zabijene u pijesak bježi u odraz vladajuće ideologije, u “apolitičnost”.

Većina u Bosni i Hercegovini, vjerujem, i dalje podržava retrogradan, nepravedan, diskriminatoran koncept konstitutivnosti naroda, koji građankama i građanima Bosne i Hercegovine iz reda “Ostalih” ne dopušta pasivno biračko pravo izbora, u recimo, Predsjedništvo BiH.

Stazom manjine

„Svaki pokušaj za napretkom, za prosviješćenošću, za znanošću, za vjerskom, političkom i ekonomskom slobodom, izvire iz manjine, a ne iz mase. Drugim riječima, živuća, vitalna istina društvene i ekonomske dobrobiti postaće stvarnost jedino kroz ustrajnost, hrabrost i beskompromisnu usredotočenost inteligentnih manjina, a ne kroz masu. (…) ljude koji daleko nadvisuju takve političke pigmeje, ljude profinjenosti, kulture, sposobnosti, s prezirom se utišava. Manjina se pogrešno razumijeva, progoni ih se, zatvara, muči i ubija“, zaključiće Emma Goldman svoj esej, koji nam je relevantan i više od sto godina nakon što je napisan.

Stoga, staza manjine je ispravan put. Možda “ispadam šupak, ispadam najgori” jer “objektivnost ne voli niko, al’ valja stisnut šupak i govorit’, to je staza manjine sinko!”. Ja biram da ostanem manjina. Vječna manjina.


Minel Abaz, Prometej.ba

- Advertisement -

9 KOMENTARI

guest

9 Mišljenja
Najstariji
Najnovije Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Последняя новост

Prekid transporta ruskog plina kroz Ukrajinu mogao bi preopteretiti terminal na Krku

Hrvatski LNG terminal na otoku Krku mogao bi preuzeti ključnu ulogu u opskrbi plinom za Srednju Europu ako Ukrajina...
- Advertisement -
- Advertisement -

More Articles Like This

- Advertisement -