Pet dana nakon što njegov otac Akihito službeno abdicira i 4. svibnja prepusti svojem sinu Naruhitu Krizantemino prijestolje, u Zemlji Izlazećeg Sunca započet će nova era, Reiwa, koja simbolizira nadu u bolju budućnost u turbulentnim vremenima. Smjenom na tronu i ulaskom u novu eru, prema drevnom imperijalnom kalendaru, promijenit će se službeni dokumenti, novčanice, vozačke dozvole, zaglavlja na tisku i još mnogo toga. Najava o novom dobu dugo je očekivana i svakako će definirati buduće godine i ulogu Japana u razdoblju velikih promjena na Dalekom istoku
Novi, 126. japanski car prvi put će se pojaviti u javnosti na ceremoniji koja će se održati 4. svibnja pri kraju tzv. Zlatnog tjedna, tijekom kojeg se u Japanu obilježava čitav niz praznika: dva carska rođendana, Dan ustava, Praznik cvijeća, Dan dječaka i Praznik zastava, što u mnogočemu simbolizira tranziciju na prijestolju.
Još uvijek aktualni car Akihito službeno će abdicirati 30. travnja, a na čelo specifične monarhije zasjest će njegov najstariji sin, prijestolonasljednik Naruhito. Akihito je još 2016. godine najavio kako će abdicirati zbog zdravstvenih razloga te će time postati prvi živući car koji je abdicirao nakon dva stoljeća.
U unaprijed snimljenom obraćanju, koje će biti emitirano na dan abdikacije, Akihito je podsjetio sunarodnjake da nikad ne zaborave ‘nebrojene živote koji su izgubljeni u Drugom svjetskom ratu’, naglasivši da je prosperitet poslijeratnog Japana izgrađen upravo na tim žrtvama. Akihito je imao 11 godina kada je završio rat koji se vodio u ime njegova oca Hirohita. Stoga je Akihito svoju carsku poziciju posvetio ublažavanju dubokih ožiljaka rata, što je uključivalo posjete zemljama koje su bile žrtve japanskog imperijalizma u vrijeme rata.
Šaroliko društvo osmišljatelja
Smjenom na prijestolju Japan ulazi u novo carsko razdoblje koje se naziva Reiwa. Kako je naknadno objasnio japanski premijer Shinzo Abe, ime nove ere sastoji se od dva karaktera, Re i Wa, što znači ‘zapovijed’ i ‘red’, odnosno ‘mir’ i ‘sklad’. Pojmovi su to koji dobro ocrtavaju Japan i Japance, a preuzeti su iz najstarije sačuvane zbirke japanske poezije, ‘Manyoshu’.
‘Odlučili smo se za Reiwu kao nadu za Japan te se svaki Japanac može nadati boljoj budućnosti i može gajiti svoje snove, baš kao šljivin cvijet koji najavljuje dolazak proljeća’, slikovito je pojasnio premijer Abe.
O nazivu nove ere raspravljalo je devetero pomno odabranih članova skupine koju su činili, između ostalih, nobelovac, potom poznata spisateljica, bivši sudac, predsjednik tamošnje gospodarske komore, ravnatelj televizije te predsjednik krovne novinarske udruge. Sadašnja era zemlje, Heisei, što znači ‘mir posvuda’, završit će povijesnom abdikacijom Hirohita.
Narušeni sklad
Tijekom vladavine svakog japanskog cara (gengo) dobiva se ime koje se u gregorijanskom kalendaru koristi za obilježavanje godina. Ime svakog genganaglašava odnos prema novim desetljećima i značajno je za većinu Japanaca u njihovu svakodnevnom životu. Iako se smanjuje popularnost drevnog kalendara, novokovanica Reiwa pojavit će se svugdje, od kovanica, osobnih dokumenata, službenih pečata, pa sve do zaglavlja i novinskih impresuma. Razumljivo, Japanci i ostali u nadolazećim danima imat će prilike i pobliže upoznati novog cara Naruhita.
Nadolazeći car rođen je 23. veljače 1960. godine u Tokiju te je službeno postao krunski princ nakon smrti svog djeda, cara Hirohita, čime je 1989. završila era Showa, kako je i posthumno nazvan najdugovječniji japanski car čiju je vladavinu obilježio čitav niz tektonskih promjena, među kojima i ona kojom carevi više nisu smatrani bogovima. I sama majka budućeg cara, carica Michiko, svojom ranijom pripadnošću Katoličkoj crkvi narušila je drevno pravilo prema kojem na prijestolje mogu stupiti isključivo šintoisti.