Ponedjeljak, 18 studenoga, 2024

FRLJIĆEVA predstava među 10 najboljih u Njemačkoj

Vrlo
- Advertisement -

Frljiceva-predstava-uvrstena-medu-10-najboljih-u-Njemackoj_ca_large
Na rang-listi »Noćna kritika« (nachtkritik.de) deset dramskih predstava na njemačkom govornom području kojom se (gotovo znanstveno) preporučuje gledateljima što bi od brojnih predstava u vrhunskim kazalištima u Njemačkoj, Austriji ili Švicarskoj trebali neizostavno pogledati – predstava »Aleksandra Zec«, autorski projekt Olivera Frljića u produkciji HKD Teatra iz Rijeke, na desetom je mjestu, i to nakon što je prošlog tjedna (26. veljače) gostovala na festivalu »Otvoreni svijet« u njemačkom industrijskom gradu Ludwigshafenu sa svega dvije izvedbe.
Usporedbe radi, na toj se listi nalaze teatri poput Schaubühne Berlin s »Richardom III.« W. Shakespearea u režiji Thomasa Ostermeiera; vodeća kazališta iz Berlina, Hamburga, Frankfurta, Beča, Münchena… ili autori poput Osbornea, Dostojevskoga, Goethea, Heinricha Kleista…
U središtu kemijske industrije u Ludwigshafenu, u pokrajini gdje žive pripadnici 140 nacija svijeta, počelo je traganje za »Otvorenim svijetom« predstavama na temu stranci, migracije, iseljeništvo, suživot… Lista najboljih predstava ažurirana je 4. ožujka ove godine, a na nju je uvrštena i Frljićeva predstava.
A evo što o Frljićevoj predstavi pišu njemačke kritike:
– Oliver Frljić inscenira svoj komad »s emocionalnim nabojem, što je u suvremenom njemačkom kazalištu neobično« – piše Hans-Ulrich Fechler u »Die Rheinpfalz« (28. veljače). Pogledima i izravnim obraćanjem izvođača, gledatelji su uvučeni u zbivanje kao da su oni optuženici pred sudom. »Večer prikazuje smrtni strah jedne obitelji i njezino ubojstvo slikama kakve se televizija ne usuđuje pokazati svojim gledateljima«.
Glasne optužbe
Hrvatski kazališni stvaratelj Oliver Frljić, čiji je kazališni projekt o ubojstvu srpskoga premijera Zoran Đinđića prošle godine izazvao veliku pozornost na Biennaleu u Wiesbadenu (održanom pod naslovom »Novi komadi iz Europe«) ne boji se ni poslije 24 godine buke i dima. Naprotiv. Glasne su njegove optužbe i malo toga prikrivaju i zastiru, a ne čine to tek zato da bi poricale osobnu potresenost. Sve to pribavilo mu je čak predbacivanja da iznosi povijesne neistine i netočnosti… – piše Ralf-Carl Langhals.
– Večer u Ludwigshafenu počinje politički nekorektnim predbacivanjima, parolama onih koji se svaki dan nalaze i sjede za istim stolom, tiradama mržnje – protiv žrtava, počinitelja, Srba, Hrvata i publike: »Što želite gledati ove večeri? Kako se divljaci s Balkana međusobno ubijaju?« Tišina. Šest glumaca sjedi za stolom, lopate, krampovi i zemlja su njihovi rekviziti. (Jednostavna, neukrašena, skromna, a izražajna scena: Ljerka Hribar).
Tirade se povlače pred poezijom. Gotovo lirski režija crta sliku prepunu osjećaja zadnje zajedničke obiteljske večere, jer između kontrole domaće zadaće, pranja zubiju i upozorenja, sad konačno u krevet – u glazbenoj pozadini Frljić stavlja Mozartov »Requiem« – govori se (ispred povijesnih činjenica) o predstojećem ubojstvu. »Ti znaš da ću i ja umrijeti?« – pita majka svoju kćer, koja je bila umorena zajedno s njom. »Mi smo to samo sanjali!« – kaže otac. O tome ZAŠTO? – nitko ne pita.
Više puta presijecano je ovo dirljivo gotovo apsurdno scensko traganje za normalnošću kroz oštre zvučne rezove: stvarnost se probija i nameće u vriscima, širom otvorenim očima i fotografijama mrtvih tijela…
Četiri zeca
Jedan daljnji umjetnički potez dopušta sebi redatelj, s povijesnim činjenicama. Kad Aleksandra i njezina majka sjede vezane na svojim stolicama, mučitelji stoje iza njih, miluju ih po kosi – i drže im »njihov tekst«. Žrtve čitaju istražiteljske izvještaje o ubojicama. Čija je to zapravo stvarnost? Tko je formulira, a tko stvara? Gdje da se potraži istina? Jesu li imena buka i dim?
Pogađa nas da imena Aleksandre Zec ima manje u sjećanju kao na žrtvu građanskog rata, nego kao dijela cjeline jednog apsurdnog i međunarodno kritički komentirana procesa. Ali njega (proces) Frljić potpuno ostavlja vani – to je dio njegova genijalnog kazališnog plana – za njega je skandal sve ono što je blizu 12-godišnje djevojčice. Tako blizu kao četiri zeca (četiri djevojčice iste dobi sa zečjim kapama), koje najzad dolaze do Aleksandrina groba da bi je upitale je li joj pravo da je o njoj stvoren kazališni komad. Ona to sofistički niječe: »Svaki put kad netko spominje moje ime, to je kao da mi se ponovo puca u glavu« – piše Langhals.
U festivalskom programu sudjelovala su ugledna njemačka kazališta iz Frankfurta, Ludwigshafena i Münchena te kazališni ansambli iz Austrije, Rumunjske, Srbije, Tajlanda, Turske i Kube, a organiziran je uz potporu Europskog regionalnog razvojnog fonda, grada Ludwigshafena, državne rajnske oblasti i Goethe instituta.

- Advertisement -

14656 KOMENTARI

guest

14.7K Mišljenja
Najstariji
Najnovije Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Последняя новост

TKO ZAPRAVO DIKTIRA PRAVILA IGRE? Promjena tona europskih novinskih agencija prema političarima je fascinantno brza nakon Trumpa

Trump je pobijedio. Meloni je odjednom postala spasiteljica Europe. Barem što se tiče Reutersa, čitaj HINA-e, koja prepisuje od...
- Advertisement -
- Advertisement -

More Articles Like This

- Advertisement -