Korisnici društvenih mreža dijele email koji je poslala zastupnica Naše stranke u Parlamentu BiH Miomirka Mila Melank, a u kojem se govori o ezanu. Ona je kazala kako je riječ o performansu, a ne njenom stavu, a o svemu se oglasila i Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini.
U emailu koji je naslovljen s “Ezan”, a koji je poslala Mila Melank udruzi ULUPBiH, stoji da ezan uznemirava sve one koji nisu vjernici.
Klix.ba je objavio cijeli email koji je poslala:
“Zašto moramo slušati poziv na molitvu mi nevjernici? I to 1.825 puta godišnje, svaki dan, 365 dana, 5 puta dnevno? Kakvo je to uporno i bezobrazno ispiranje mozga? Kako bi bilo vama muslimanima kada biste slušali Zdravo Marijo 5 puta dnevno, čak i da se ne emitira s tornja crkve, nego npr. na TV?-u Ili Gospode pomiluj, ili Šema Izrael? Ili hinduističku ili budističku ili bilo koju molitvu 5 puta dnevno svaki dan? Ništa u prirodi nije tako perzistentno zvučno agresivno. To jest agresivno uplitanje u život drugih. Opomena da oni imaju pravo nad zvučnim prostorom. I da o njima svako mora čuti. Permanentno ideološko-propagandni džingl. Allah je jedan. Allah je najveći. Nema drugog boga osim Allaha”, stoji u mailu koji potpisuje Mila Melank, grafička dizajnerica.
Nakon što su ljudi, misleći da su u pitanju njene riječi, na društvenim mrežama organizirali svojevrsni linč, ona je prokomentirala mail i kazala kako nije riječ o njenom stavu, nego umjetničkom performansu.
“Spomenuti stav nije moj. To je jedan od brojnih stavova koje sam prikupila u cilju istraživanja o doživljaju religije u javnom prostoru u cijeloj BiH. Dakle, o svom doživljaju govorili su i vjernici svih konfesija i ateisti. Istraživanje sam radila pod garancijom anonimnosti njihovim autorima. Stavovi su trebali biti korišteni u cilju kreacije jednog performansa”, napisala je Melank.
Objasnila je kako je sporni stav o ezanu dospio u javnost nakon što je očigledno netko od članova Udruge LUPUS proširio mail dalje i predstavio ga kao stav Melank.
Također je iznijela i svoj stav o ezanu.
“Moj stav o ezanu je sljedeći: Ezan je, kao i crkvena zvona, neraskidivi dio mog kulturnog identiteta kao i Sarajeva u kojem sam odrasla i formirana kao osobnost. Također smatram da ljudi zbog svojih privatnih stavova o bilo kojoj religiji ili ateizmu ne smiju biti stigmatizirani, pogotovo ako te stavove izražavaju anonimno. U pravo anonimnosti po pitanju religijskog osjećanja ne smije nitko ulaziti i svim sredstvima ću se truditi da zaštitim ne samo sebe, nego i sve ljude koje sam anketirala”, rekla je.
Nakon svega su se oglasili i iz Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini poručujući da ezan stoljećima nikome nije smetao.
“Zanimljivo je da je Miomirka na ovakav način posegnula za ezanom, muslimanskim pozivom na molitvu, koji evo već 15. stoljeće odzvanja svim stranama zemaljske kugle, tamo gdje žive muslimani i gdje su slobodni ispovijedati svoju vjeru, a ovdje u Bosni odzvanja dulje od pola tisućljeća, tako da su se na nj navikli i ljudi i životinje i biljke; i brda i doline; i voda i zrak”, napisali su.
Oni navode kako ne znaju nijednog umjetnika osim Miomirke Mile Melank tko se na ovakav negativan način bavio ezanom.
“Tom pozivu su se muslimani odazivali u većoj ili manjoj mjeri, dok su se drugi prema njemu odnosili s poštovanjem, prihvaćajući ga kao neumitnost zajedničkog života ljudi. Nije nam poznato da ga je itko – umjetnik, ili neumjetnik – predstavljao kao ‘uporno i bezobrazno ispiranje mozga’, da je ‘tako perzistentno zvučno agresivan’, da predstavlja ‘agresivno uplitanje u život drugih’ i da je ‘permanentno ideološko-propagandni džingl’. Nitko, osim Miomirke Mile Melank”, rečeno je.
Govoreći o ezanu kazali su kako je to “ljudski glas poziva molitvi Bogu”.
“Muslimana, njenog susjeda ili komšiju, ezan prati i kada dolazi i kada odlazi s ovoga svijeta, te tijekom cijelog njegovog života. Ezan mu je jedan od pokazatelja identiteta, duhovna orijentacija i podsjeća na njegovu duhovnu bit, na osnovni razlog njegova stvaranja”, rekli su.
Iz Islamske zajednice BiH su problematizirali to da pravila i zakone donose ljudi poput parlamentarke Melank navodeći da u njenom svijetu nema mjesta za muslimane.
“Na koncu: koja to politička stranka želi u svojim redovima imati ljude takvih shvaćanja? Zar umjetnost nije težnja da se čovjek uzdigne na višu razinu, da se razvije ono dobro u njemu, da se dodatno oplemeni ambijent i prostor u kojem se živi? Da se na vidjelo iznesu ljepota i uzvišena osjećanja? Ezan ima tu svrhu. Miomirka ima mržnju. Istinska umjetnost s tim nema ništa. Politička, pak, stranka čija je Miomirka zastupnica trebala bi imati brigu“, kaže se u priopćenju Ureda za odnose s javnošću Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.
Iz Naše stranke su kazali da u potpunosti podržavaju zastupnicu Melank navodeći kako će učiniti sve da se raskrinka gnjusna laž i šteta koja je pričinjena njihovoj članici.
“Ne sumnjamo da sve ima veze s predizbornom kampanjom gdje se lažima pokušava narušiti ugled političkih oponenata. Pozivamo javnost da ne nasjeda na neargumentirane optužbe, pogotovo u slučajevima kad se ljudi služe protuzakonitim sredstvima da bi te optužbe iznijeli kao što je slučaj sa zastupnicom Melank”, rekli su iz Naše stranke.
Podršku su joj pružile stranačke kolege, ali i drugi poznanici i akteri javnog života.
LGBT aktivist Sanjin Bužo podržao ju je, a ujedno osudio Islamsku zajednicu.
Predsjednik Naše stranke Edin Forto jedan je od onih koji su reagirali na Twitteru.
“Krenuli napadi. Kakva sramota da netko tko poznaje Milu podvali joj tuđi citat kao njen, i to ni manje ni više, da joj smeta ezan. Baš će biti vrelo ljeto”, napisao je on.
Bilo je i negativnih komentara na društvenim mrežama pa tako jedan korisnik Twittera kaže da je reakcija Islamske zajednice nužna.
Na društvenim mrežama očigledno je bilo i pozitivnih i negativnih komentara, a bilo je i onih koji su problematizirali istinitost izjave Melank o tome da je riječ o performansu.