Srbijanska povjesničarka i političarka dr. . Latinka Perović ( 80 ) , po mnogima guru demokratske Srbije , kazala je u ekskluzivnom razgovoru za Anadolu Agency ( AA ) kako je vrlo ožalošćena smrću angažiranog intelektualca , odvjetnika i borca za ljudska prava Srđe Popovića , koji je početkom tjedna preminuo u Beogradu , a bit će pokopan u subotu u 13 sati na Novom groblju u Beogradu .
Ističe da je Srđa Popović razmišljao o jednoj boljoj Srbiji .
” I stvarno … On je bio vrlo racionalan , osjetljiv i human čovjek . Za njega Europa nije bila samo tehničko pitanje . On je poznavao njene vrijednosti , bio im veliki privrženik i nadao se da je moguće ukorijeniti ih iu naše društvo ” , istakla je za AA Latinka Perović , koja se rijetko pojavljuje u javnosti i rijetko daje intervjue .
Nadalje , kaže da su ona i Popović dugo bili sugovornici i promišljali o svemu što se pripremalo u Jugoslaviji , o svemu što se kasnije događalo u toj zemlji , kao io onome što se dogodilo nakon njezinog raspada .
” Vrlo sam cijenila njegovo razumijevanje stvarnosti u Srbiji iz koje je proisticao njegov intelektualni i moralni angažman koji je njega ovdje , kao i sve ljude slične njemu , osamio . Ali je ostao trag u pokušaju da se ovdje možda moglo dugačije , bez neprijateljstava prema drugima , bez arogancije i graženja prava vlastitih građana . Srđa Popović je prevashodno bio angažiran kao pravnik , kao intelektualac , kao čovjek koji je djelovao putem riječi , koji je bio nemilosrdan prema ocjenama zločina , posebno genocida , a osobito ga je u pravi očaj bacala ta ravnodušnost , otupelost društva u Srbiji prema tome ” , ocijenila je Latinka Perović .
Perović je , također , podsjetila da je Popovićev posljednji angažman vezan za suđenje povodom ubojstva srbijanskog premijera Zorana Đinđića . Popović je , naime , bio odvjetnik obitelji pokojnog Đinđića .
” Popović je u tom ubojstvu video nekakvu mogućnost . Naravno , nije mogao pomiriti s činjenicom da bude prećutan još jedan zločin , ne samo toliko nad premijerom koji je prokušao teške promjene u Srbiji nakon svega što se dogodilo , nego nad filozofom u Srbiji . Srđa je razumijevao višestruki značaj toga ubojstva i stoga se na tome toliko angažirao . Srđa je sigurno simbolisao jedno htjenje u Srbiji ka racionalnom sagledavanju prošlosti i mogućnosti Srbije , nakon svega što se dogodilo i nakon uvida u sadašnju situaciju . Ali , mislim da on ne bi pristao na neku ulogu koja bi cijeli taj napor svela samo na njega , jer to bi značilo da ništa nije uspio u tom svom intelektualnom i moralom djelovanju ” , pojašnjava Perović , nekadašnji tajnik Centralnog komiteta Saveza komunista Srbije ( srpski liberali ,1968-1972 ) .
U Srbiji , tvrdi ona , nije bilo mnogo ljudi Popovićeve ” hrabrosti i uvjerenja ” , ali vjeruje da još ima takvih .
” Možda je Srđa otišao i ostavio jednu veliku prazninu , ali mislim da s tim odlaskom nisu ostale njegove ideje ” , komentira ona .
Podsjeća da je Popović prošao jedan vrlo složeni intelektualni put .
” On je bio antikomunista i ja to smatram potpuno legitimnim . Nas dvoje smo pripadali različitim idejnim svjetovima . Ali Srđa Popović je od samog početka nagovještaja krize u Jugoslaviji razgovarao i sam Markom Nikezićem ( nekadašnji društveno – politički radnik SFRJ i SR Srbiji , srpski liberal ) i ljudima oko njega , da bi s ratom , s bilancom ratova koji se ogleda u razaranju zemlje , uništavanju njenih matrijalnih dobara , a naročito u toj bezobzirnoj mržnji i uništavanju ljudi , izvjesnu nadu imao listopada 2000. godine . Mislim da su poslije sve vlade u Srbiji tu nadu ( kod njega ) jako slabile . On je cijeli ta događaj 5. listopada 2000. godine razumijevao kao jedan puč , pokušaj da se skloni ta vlast koju je simbolizirao režim Sobodan Miloševića ” , ističe Perović , te dodaje :
” Ali je u svim tim unutarnjim promjenama ( Popović ) gubio nadu , jer njih , zapravo , nije bilo . Možda je od te kritike nositelja vlasti i na kraju vjere da samo promjenom vladajućih elita možete doći do novog društva , Srđa dospio do najviše točke svoje zrelosti da razmišlja o samom društvu , pravilima , normama , o njegovoj , ako hoćete , dubljoj obnovi , na kraju života . Ti njegovi posljednji intervjui liče na njegov bilanca , iako ga nažalost nisam tada viđala . Liče mi na nekakav njegov oproštaj i objašnjenje svoje uloge . Gledao je na trenutnu situacju krajnje sumorno . Znate , krajnje Šumore gledaju i mnogi od nas . Ali je svako od nas pokušavao i pokušava ne bude destruktivan , da racionalno misli i nešto uradi ” .
Govoreći o aktualnoj vlasti u Srbiji Perović ističe da je ta vlast neuvjerljiva .
” Ona ima tešku hipoteku … Ali onda je nadneta nad tim ponorom . Vidi da izbora nema . Njena retorika je europska , njen pokušaj da se zatvori pitanje Kosova , to ne može ne dobije podršku . Ali , sve ostalo ovisi od borbe protiv te duge laži koja u Srbiji traje i njene borbe za tu pravu povijesnu istinu o tome što se dogodilo ” , ocijenila je Perović .
Perović je u jednom ranijem intervjuu spomenula kako je u ” Srbiji uvijek postojalo nešto što je hipnotizirala mase i što ih je okupljalo ” . Prema njenom sudu ” mase u Srbiji su se uglavnom okupljale oko jednog cilja : stvoriti veliku državu u kojoj će živjeti cijeli srpski narod ” . Smatrala je da je ” to uvijek bio prioritet srpske politike , koji se , bez obzira na povijesne okolnosti , nije mijenjao još od XIX stoljeća ; on je određivao ne samo odnose u Jugoslaviji , nego i , ako hoćete , odnos Srbije prema Europi ” .
Na pitanje koliko velikosrpske ideje na koje aludira , kao koncept i konačan ideal , žive u glavama onih koji trenutno vode Srbiju , bez obzira na njihovu aktualnu retoriku i usmjerenost kao dizanju Srbije iz pepela , ugledna povjesničarka i političarka je odgovorila :
” To je rutinska tendencija u novovekovoj povijesti Srbije . To jeste jedna ideologija narodne države , narodne partije , partijske države ako hoćete koja ima svoju tradiciju u 19. i 20. , pa i 21 stoljeću . Jer , nećete dobiti politički pluralno društvo ako ostanete na državnoj privredi , partijskoj državi , ako se sve stranke programski bitno ne razlikuju i ne mogu jer reflektiraju jedno socijalno homogeno društvo . Onda je stvarno pitanje kada sve ove karteristike o kojima govorim neće biti osnova za pokušaj neke nove avanture . Ali ona je bez obzira na komplikovanst balkanske situacije , mislim bezizgledna . Srbiji ne ostaje drugo nego što je moguće više da se koncentrira na sebe , na dobre odnose sa susjedima , da prihvati realnost ” , istakla je Perović .
– Iza rehabilitacije Draže Mihailovića stoji država –
Osvrćući se na činjenicu da se u Srbiji nastavlja proces rehabilitacije zapovjednika Jugoslavenske kraljevske vojske u otadžbini , četničkog vođe u Drugom svjetskom ratu Draže Mihailovića , Perović je za AA ocijenila da iza rehabilitacije Mihailovića stoji država Srbija .
” To je proces koji se u Srbiji odvija na jedan način već od polovice 80 – tih godina . Sve što sam do sada pročitala ne govori ni o kakvom kredibilitetu pravne države . To je prosto jedna povijesna revizija koja se vrši iz povijesnih i političkih razloga , produbljuje te sukobe u srpskom društvu i ništa ne rješava . Ovo traje još iz vremena bivše vlasti . Jer , prvi Zakon o rehabilitaciji je donesen 2006. godine , pa je korigiran 2008. godine . te se odluke donose pred sudovima . Dakle , država stoji iza te politike . A iza te politike stoji i taj koncept države . Ne vidim zašto bi se ona inače toliko angažirala ” , rekla je Perović .
Upozorila je da će rehabilitacija Mihailovića imati ozbiljne posljedice .
” Sigurno će biti posljedica po region , jer s tom politikom vi nemate otvorena vrata ni prema jednoj zemlji u regiji . Sa tim ne možete ići u Hrvatsku , s tim ne možete ići u Bosnu … To vas smješta negdje na vrelo arhaičnu povijesnu marginu koja je , zaista , u suprotnosti s vremenom . To nema veze ni sa znanošću , ni sa nekim trendom oporavka regije i njegove integracije . To je prosto jedna politika koja je dio mentaliteta i srpski nacionalizma . Ona traje ne mareći za pravne i historijske činjenice ” , kazala je za Anadolu Agency Latinka Perović .
( AA )