Ove je godine aktualni poglavar Islamske zajednice u BiH Husein ef. Kavazović u predramazanskom intervjuu Preporodu, upozoravajući kako svako vrijeme ima svoje izazove, kazao: „… Vratimo se u povijest, pa zamislimo što je za Bošnjake značio pad Bosanskog Kraljevstva, vjerojatno su tada mislili da je kraj svijeta, našeg naroda i države. Isto je tako bilo kada je palo Osmansko Carstvo i kada smo ostavljeni na vjetrometini…“
Dojam je, međutim, kako bošnjačka elita – ponajprije politička – veliča srednjovjekovnu Bosansku Državu, a istodobno gaji kult Mehmeda Osvajača koji je samostalnost te države ukinuo…
Povjesničar dr. Anto Ivić u intervju za Katolički tjednik kaže kako se pokazalo da je iluzorno govoriti o bosanskom državnom kontinuitetu jer su srednjovjekovnu Bosnu uništili Osmanlije.
-Muslimansko stanovništvo u BiH je velikim dijelom podrijetlom s područja Bosne i Huma, ali znatnim dijelom potječe s područja „Turske Hrvatske“ koja nije bila povijesna Bosna, te iz, od Osmanlija oslobođenih, Slavonije, Like, Dalmacije, Crne Gore i velikim brojem u 19. st. iz Srbije.
U spletu migracijskih tijekova kao posljedici ratova Osmanlija, ne može se govoriti o ekskluzivnom muslimanskom starosjedilaštvu i kontinuitetu. Zajednička identifikacija muslimana je tijekom osmanlijskog razdoblja bila borba za očuvanje granica islama koje su uspostavljali Mehmed Osvajač i njegovi nasljednici, a ne za obnovu Bosanskog Kraljevstva. Ali je istina da je od austrougarske okupacije postojao žal za Osmanskim Carstvom.
Slijedom čega treba podsjetiti i na pokušaj, od prije 5 – 6 godina, da se uspostavi Dan osnivanja Sarajeva koji bi se vezao za početak osmanskog osvajanja kako bi se (tako) odbacio kontinuitet sa srednjovjekovnim naseljem na prostoru današnjega glavnog grada Bosne i Hercegovine.
Primjer je to osjećaja i želje poistovjetiti početak života, gradnje i napretka s dolaskom osmanlijskih gazija. Svakom razumnom je jasno da je plodno polje s obiljem vodotoka, mrežom putova i okolišem pogodnim za srednjovjekovna naselja bilo naseljeno i ranije. Tomu u prilog idu i sarajevski toponimi. Odatle je i oltar iz 13. st. iz katedrale Sv. Petra (i Pavla), čija je replika u današnjoj sarajevskoj katedrali. Osmanlije nisu zaposjeli ledinu. Ali je istina da su uništavali postojeće objekte, poput crkve Sv. Blaža u Blažuju, čiji je kamen gazi Husrev-beg koristio za svoju džamiju, kaže dr. Ivić za Katolički tjednik./HMS/