Petak, 26 travnja, 2024

DOBILI SMO KAZALIŠNO REMEK DJELO: Redateljica je doslovce živjela s obiteljima pobijene viteške djece

Must Read

Bljesak na probi u HNK: Tamo gdje je bol, tu je i prostor za umjetnost
Novinarka portala Bljesak.info posjetila je HNK Mostar te probu za predstavu ”Kroz proces 10-6-93” u režiji Marine Petković Liker.

Kroz proces 10-6-93

„Kroz proces 10-6-93“, nova je kazališna predstava u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru, autorice i redateljice Marine Petković Liker.

Predstava tematizira ubojstva osmero djece 10. lipnja 1993. godine u Vitezu koja su na košarkaškom igralištu poginula od granate ispaljene s položaja Armije RBiH i to na katolički blagdan Tijelova, kada je potpisano i jednodnevno primirje između HVO-a i Armije RBiH.

Ratni je to zločin za kojeg do sada nitko nije odgovarao ni pred domaćim ni međunarodnim sudovima.

Kao da se nije ni dogodilo

Desetljećima se u bh. javnosti o tomu nije ni pisalo, ni govorilo – kao da se nije ni dogodilo. Obitelji žrtava nisu dobile pravnu zadovoljštinu, ali ni onu društvenu, moralnu, medijsku.

Upravo se time Marina Petković Liker bavi u predstavi „Kroz proces 10-6-93“ – o izostanku javnog suočavanja sa zločinom i njegovim posljedicama, o bolu i tuzi koje obitelji žrtava proživljavaju zbog te strašne tragedije, o gorčini i ljutnji zbog neprimjerene društvene reakcije, ali i o snazi i hrabrosti da se nastavi živjeti usprkos svemu tome.

Petković Liker je redateljica, komparatistica i fonetičarka, predaje na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a bh. publici, poglavito onoj mostarskoj, poznata je po predstavi „Gnijezdo“ koju je u HNK Mostar režirala 2018. godine i koja je osvojila niz nagrada, između ostalih, i dva Grand Prixa, na sarajevskom festivalu „Dani Jurislava Korenića“ Kamernog teatra 55 i na Međunarodnom festivalu glumca ZAPLET 11 u Banja Luci, gdje je osvojila i nagradu publike za najbolju predstavu.

Proces suočavanja

Petković Liker je za potrebe kazališne predstave, ali i drugih projekata vezanih uz „Proces“ koji će uslijediti, a riječ je o dokumentarnom filmu i radio-drami, boravila nekoliko tjedana u Vitezu i Središnjoj Bosni.

Pored toga što ih je snimala i intervjuirala, redateljica je s obiteljima žrtava razgovarala, jela, pila kavu, grlila se, smijala i plakala, ali čini mi se, najviše od svega – slušala i šutjela.

Sve to je, između ostalog, bilo potrebno kako bi se dramski uprizorio ovakav događaj i na scenu donijela baš ovakva predstava.

Sam naziv predstave „Kroz proces 10-6-93“ sugerira da svatko tko sudjeluje u nastajanju ove predstave prolazi i kroz vlastiti proces suočavanja s onim što se dogodilo 10-6-93, dakle, ne samo obitelji žrtava i neposredni sudionici događaja, nego i redateljica, filmska ekipa i glumci.

Svi oni predstavu grade kroz vlastiti proces suočavanja s tim tragičnim događajem i njegovim posljedicama.

U proces 10-6-93 uključena je i publika jer će predstava svoj konačni oblik dobiti tek nakon nekoliko igranja pred publikom, odnosno, nakon što redateljica i glumci osjete i dožive kako publika reagira na ovu predstavu.

Kazališni jezik i estetika Marine Petković Liker koja se, inače, kao redateljica na nezavisnoj teatarskoj sceni bavi ljudima i onim (ne)ljudskim u njima, duboko su osjećajni, empatični, intimni i bolni. I tih se rana Petković Liker ne plaši, nego im ide u susret, suptilno ih otvara ne samo u sudionicima ovog bolnog i tragičnog događaja, nego i u sebi, glumcima i publici.

Tamo gdje većina drugih predstava završava svoje bavljenje dramskom temom, ova ju tek započinje. Pitati roditelje ubijene djece „kako su“, ali sa iskrenim zanimanjem i spremnošću da ih saslušaš ako krenu pričati, ili samo zagrliš ako čuješ uzdah, samo je po sebi – drama. Prava, velika, ljudska drama koje se plašimo, od koje bježimo glavom bez obzira.

Snažno i bolno

Petković Liker ne stvara kazalište za masovno „orgijanje“ i patetični kič kojim su danas, manje-više sve nacionalne ratne tragedije obilježene, nego se bavi ljudima – ljudskim pričama, njihovim životima u toj velikoj i složenoj, naoko, jednostavnosti kakva se živi u bosanskim provincijama nakon rata.

Predstava „Kroz proces 10-6-93“ ne bavi se političkom odgovornošću, sudskim postupcima, pravdom i krivicom, daleko je od suhoparnih pravno-politoloških pojmova, nego intimnim stanjima, osjećajima, gestama i mimikom ne samo onih kojima se tragedija dogodila, nego i svih nas jer svaka ratna tragedija, ma kome se dogodila, ostaje duboko zapisana u kolektivnoj svijesti svake zajednice i transgeneracijski se prenosi na sve njene članove, htjeli mi to priznati ili ne.

Možda je to ona specifičnost zbog koje je kazalište kakvo stvara Marina Petković Liker toliko snažno i bolno, toliko dobro i plemenito, toliko tragično i herojsko, jer  nije izgubilo onu temeljnu, aristotelovsku notu zbog koje je i nastalo – katarzu.

Ovom predstavom Petković Liker je dokazala kako je suvremeno kazalište još uvijek u stanju, i sudionicima u procesu i publici ponuditi katarzu, oslobađajući uvid, pročišćenje, a ne puku zabavu ili patetično lamentiranje nad gorkom individualnom ili kolektivnom sudbinom.

U predstavu igraju i zvukovi

Predstava „Kroz proces 10-6-93“ multimedijalnog je karaktera, predstava je to u kojoj pored glumaca „igraju“ i zvukovi, video snimke, prostor igranja, predmeti koje dodirujemo, itd.

Šuma, livade, zvuk borova čije grane lome vjetrovi, žuborenje Lašve, samo su dio atmosfere u koju publika uranja kako bi istinski mogla razumjeti ono o čemu se u predstavi radi i čime se predstava bavi.

Kazališni rukopis Marine Petković Liker duboko je atmosferičan i ambijentalan, ali i duboko ljudski empatičan i optimističan. Kazalište je to u kojem je važnije bivanje nego prezentiranje.

Da bi se neke priče ispričale, potreban je proces, dugotrajan i bolan. Još duže traje proces u kojem nekog pokušavamo istinski čuti, saslušati, razumjeti. Osobito, ako netko vrišti od bola – šuteći. Sve to je redateljica najprije sama proživjela, a onda zajedno s glumcima artikulirala i ugradila u predstavu.

Stoga, predstavu „Kroz proces 10-6-93“ nećete samo pogledati i slušati replike glumaca, nego i osjetiti i doživjeti, proći kroz stanja i atmosfere kroz koje vodi put u dubinu suočavanja, suosjećanja i razumijevanja, ali i put na kojem u jednoj fazi uslijedi rasterećenje, oslobađajuće iskustvo prihvaćanja, otpuštanja i preporađanja.

Svojevrsna krilatica ove predstave, stoga bi mogla glasiti: tamo gdje su trauma i bol tu je i mogućnost za iscjeljenje, tu je i umjetnost. I to kakva.

- Advertisement -

14656 COMMENTS

Subscribe
Notify of
guest

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

14.7K Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Последний

Vlada Srpske “seli” se iz Banja Luke u Srebrenicu 2. svibnja

SANKT PETERBURG - Predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik rekao je da će se Vlada Srpske sastati 2. svibnja u...
- Advertisement -

Ex eodem spatio

- Advertisement -