Premijera predstave “25.671” u režiji Olivera Frljića, o Izbrisanima, ljudima bez državljanstva i građanskih prava u Sloveniji, održana je u četvrtak 21. marta u Prešernovom gledališču Kranj. Riječ je o izravno političkoj predstavi, usmjerenoj ka društvu od čijeg (ne)pristajanja ovisi sudbina prijeko 25 tisuća ljudi
Predstavu 25.671 je režirao Oliver Frljić, dramaturginja je Marinka Poštrak, a u njoj nastupaju Vesna Jevnikar, Darja Reichman, Miha Rodman, Vesna Slapar, Aljoša Ternovšek, Borut Veselko i Matjaž Višnar, premijera je bila u četvrtak 21. ožujka 2013. Riječ je o autorskom projektu kojim želimo upozoriti na nedorečeni položaj onih koji su 26. veljače 1992. godine izbrisani iz registra stanovnika sa stalnim boravištem u Republici Sloveniji jer smo uvjereni da kazalište mora upozoravati na društvene probleme. Kao što je rekla Mirjam Drnovšček, direktorica Prešernovog gledališča Kranj, problematika je izbrisanih velika mrlja novije slovenske povijesti o kojoj se premalo govorilo.
Prešernovo gledališče Kranj trenutačno je jedino kazalište u Sloveniji koje se prihvatilo problema izbrisanih. Opsežnost je problematike izbrisanih šokirala i režisera Olivera Frljića koji drži da je to rak-rana slovenskoga društva. U Sloveniji se dogodilo administrativno etničko čišćenje za kojega društvo mora preuzeti odgovornost. Broj 25.671, toliko je bilo izbrisanih, šokantan je. A predstavom možemo postići da budemo ili zakopani šutnjom ili će pak doći do šire društvene polemike, objasnio je Frljić i dodao da bi se tim problemom inače morale baviti državne institucije. Takve predstave radim upravo zato da mi umjetnici preuzmemo društvenu odgovornost koju bi inače morale preuzeti državne institucije. Moja je zadaća onemogućiti kolektivni zaborav, naglasio je redatelj koji je razočaran zbog slabog odaziva slovenskih kazališta i kulturnih ustanova koje smo pozvali da prihvate predstavu o izbrisanima i time šire svijest o toj problematici budući da se do sada odazvalo samo jedno kazalište.
Predstavom 25.671 ne žele gladiti publiku, nego je, kao što je rekla Marinka Poštrak, žele isprovocirati do te mjere da će početi razmišljati o izbrisanima koji su bili izbrisani na nezakonit način. Tematika je izbrisanih bila zahtjevan zalogaj i za glumce koji su predstavu suoblikovali vlastitim refleksijama. Predstava mi je u dva mjeseca dala više premišljanja u pogledu izbrisanih koji su dio naše zajedničke odgovornosti. Želim da je vidi što više ljudi po Sloveniji, rekla je glumica Darja Reichman. A o kolektivnoj odgovornosti i krivici razmišljao je glumac Aljoša Ternovšek. Sram me je što za dvadeset i jednu godinu nisam učinio ništa, nisam se ni zanimao za opsežnost ovoga mekog etničkog čišćenja. Država Slovenija ustoličila se 1992. godine na kršenju ljudskih prava i zakona, bio je kritičan Ternovšek.
Priče izbrisanih šokirale su i potresle i glumicu Vesnu Slapar koja misli da je upravo jezivo kako se paušalno Slovenija suočava s tom problematikom. Ni na trenutak mi nije bilo žao što sudjelujem u toj predstavi, u kojoj sam se morala suočiti i sa svojom političkom odgovornošću, rekla je Vesna Slapar.
A glumcu Borutu Veselku tematika je izbrisanih izazvala osjećaj srama što se, kao što je rekao, netko na tako amaterski bijedan način latio ljudi. To je protuzakonito. Ne razumijem zašto ih se, svih 25.671, ne upiše natrag u registar?! Svi se mi možemo sramiti, naglasio je Veselko.
Komentari na internetskim portalima koje su za vrijeme studija predstave iščitavali glumci govore o tome da Slovenija još uvijek nije zemlja bez šovinizma i nacionalizma. Tek kad čitaš internetske komentare, vidiš što ljudi misle o izbrisanima. Da, pa to je strašno! naglasio je glumac Miha Rodman. U predstavi 25.671 kao dio scenografije upotrijebit ćemo zamisao za spomenik izbrisanima sarajevskoga biroa Filter arhitektura, a prijedlog za izradu spomenika poslat ćemo Vladi Republike Slovenije i lokalnim vlastima.