Petak, 18 listopada, 2024

MATKO TREBOTIĆ: Erotika je snažna pokretačka snaga mnogih umjetnika, pa tako i mene

Vrlo

Nedavno je u Galeriji umjetnina u Splitu otvorena izložba Univerzum Trebotić, svojevrsni presjek 50-godišnje karijere Matka Trebotića. Taj slikar još je 1970. počeo samostalno izlagati diljem Europe i svijeta, a najpoznatiji je po svojem povezivanju lokalnih i globalnih motiva, suradnjama s pjesnicima i po izradi svečanih zastora za neka od najvažnijih kazališta u Hrvatskoj. Dosad je nagrađen s 20-ak domaćih i međunarodnih nagrada, među kojima su nagrada Vladimir Nazor, priznanje za životno djelo i nagrada bijenala u Seoulu. Ova posljednja izložba ostat će otvorena sve do kraja siječnja.

Može li se reći da je Univerzum Trebotić retrospektiva vašeg rada?

Izložbu sam osmislio zajedno s ravnateljem Galerije umjetnina Brankom Franceschijem, koji je i kustos. Cilj nam je bio obuhvatiti cijelo moje stvaralaštvo koje uključuje slike, skulpture i prostorne instalacije. Iako se na izložbi predstavljaju i moji radovi iz formativnih 60-ih godina koje hrvatska publika još nije imala prilike vidjeti, ova izložba se ne može nazvati retrospektivom moga rada jer bi nam za to trebao dvostruko veći prostor i morali bismo proći kroz sve listove, grafičke mape i crteže. Koncept univerzuma izložbi daje nužnu dinamiku i aktualnost s naglaskom na recentna djela od kojih će neka publika vidjeti prvi put.

Na koji način je vrijeme provedeno u Njemačkoj utjecalo na vaše stvaralaštvo?

Proveo sam gotovo 20 godina u Njemačkoj, gdje sam kao mladi čovjek stigao u Düsseldorf, centar likovne avangarde i tadašnji europski pandan New Yorku. Tu sam otkrio novi svijet i umjetnici koje sam tamo upoznao i s kojima sam surađivao su značajno utjecali na mene. Početkom 80-ih sam se odlučio vratiti u Hrvatsku, no sve do prije nekoliko godina sam čuvao svoj atelijer u Düsseldorfu koji je bio moj svojevrsni prozor u svijet. Čovjek ne može sve ispravno doživjeti putem interneta, neke stvari morate iskusiti i uživo.

Koliko izložbi ste odradili tijekom karijere?

Do danas sam izlagao na više od 140 izložbi, od čega je polovica bila u inozemstvu. Uz izložbe u Beču, odradio sam i jednu vrlo važnu u dvorcu Moyland u Njemačkoj gdje sam surađivao s Franzom Van der Grintenom, koji je uz Josepha Beuysa moj najveći utjecaj iz Njemačke, i njegov se esej nalazi u najnovijoj monografiji na engleskom.

Dosta ljudi vas uspoređuje s Josephom Beuysom. Postoje li sličnosti?

Kad sam prvi put došao u Beuysov atelijer tijekom 80-ih, pokazao sam mu svoju tada još dosta skromnu monografiju djela koja su bila dosta konzervativna. Nakon što ju je pregledao rekao mi je da je to put kojim trebam nastaviti i da ću samo tako doći do cilja, a cilj predstavlja suvremenog umjetnika koji konstantno radi progresivnu umjetnost i koji ne živi na lovorikama iz prošlosti. U našem stvaralaštvu ne postoje sličnosti, on je samo moja inspiracija i moj duhovni pokretač. Njemačka je s umjetničke strane bila jedan posve drugi svijet, i kad sam se vratio ovdje mogao sam samo iskopirati sve što su njihovi umjetnici radili, ali moj put je bio drukčiji i od Beuysa sam dobio samo smjernice.

Erotika je snažna pokretačka snaga mnogih umjetnika pa tako i mene, i ona je bila osobito prisutna u mojim ranijim radovima

Preferirate li više motiv Mediterana ili erotike?

Erotika je snažna pokretačka snaga mnogih umjetnika pa tako i mene, i ona je bila osobito prisutna u mojim ranijim radovima. S pjesnikom Tončijem Marovićem sam izdao svoju prvu pjesničko-grafičku mapu koja je bila negdje između erosa i tanatosa. Mogao bih reći da se motivi Mediterana i erotike kod mene snažno isprepliću, o čemu je sjajno pisao pokojni Veselko Tenžera.

Izradili ste Jadranski poliptih, četiri slike-zastora u kazalištima u Dubrovniku, Splitu, Šibeniku i Rijeci. Što vas je inspiriralo na to i planirate li opet nešto slično?

Prije svega sam htio napraviti svečani zastor u Splitu, i taj kojeg sam napravio je do danas ostao jedini. S obzirom na to da je riječ o financijski zahtjevnom projektu, sponzori su se tu angažirali jer su vidjeli u tome dobru marketinšku priliku, a i ja sam se uključio kao donator. Nakon Splita taj angažman se proširio i na druge gradove na Jadranu. Za svaki od tih zastora inspirativno polje je bio Mediteran, ali i neke specifičnosti vezane uz konkretne gradove. Jedino je još preostao Zagreb i HNK, za kojeg sam osmislio poveznicu s Jadranom kroz lik Marka Marulića. Slike za taj zastor su gotove, dobio sam odobrenje Ministarstva kulture i Grada Zagreba, no nažalost bez pomoći sponzora to ne možemo realizirati.

Zašto se vaši radovi ne mogu naći u hrvatskim galerijama?

Postoji nekoliko dobrih galerista u Hrvatskoj, ali je ovdje riječ o suviše malom tržištu kojem sam ja uvijek pristupao vrlo oprezno i nisam ga htio preplaviti svojim radovima. Ponekad se neka djela znaju pojaviti u pojedinim galerijima, ali to su uglavnom slučajevi gdje ljudi koji su se našli u financijskoj neprilici prodaju nešto što su nekoć davno kupili. Ponekad se javi neki važni kolekcionar ili netko tko zaista voli moje slike, i u tim situacijama se uvijek nađe put.

Igor Šimujlija l Telegram.hr

- Advertisement -

14656 KOMENTARI

guest

Uključena je moderacija komentara. Potrebno je određeno vrijeme da se pojavi vaš komentar.

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

14.7K Mišljenja
Najstariji
Najnovije Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Последняя новост

Zašto ih javno imenuju ako će ih Izrael ubiti? Nisu čuli za riječ “tajnost”?

Khaled Mashal, jedan od dugogodišnjih lidera Hamasa, imenovan je za vršitelja dužnosti vođe terorističke organizacije nakon što je Yahya...
- Advertisement -
- Advertisement -

More Articles Like This

- Advertisement -