Husen ef. Kavazović, poglavar Islamske zajednice u BiH, u austrijskom je Der Standardu govorio o povijesti dobrih odnosa kršćana, Židova i muslimana na području Balkana i tome kako se vjera danas zloupotrebljava i globalno i lokalno.
Husein Kavazović, poglavar Islamske zajednice u BiH, dao je intervju austrijskom listu Der Standard u kojem je govorio o odnosima muslimana i Židova, ratu u Gazi i na Bliskom istoku, odnosima kršćanstva i islama u BiH i na Balkanu.
Pozivao na rat, huškao protiv drugih naroda u BiH
Der Standard je poglavara Islamske zajednice u BiH poznatog i po vrlo ratobornim izjavama poput one da “ako institucije padnu, moramo biti spremni braniti BiH oružjem” te da “ne smiju (op.a.) Muslimani dopustiti da Vlah bude načelnik Srebrenice”, predstavio kao “duhovnog vođu Islamske zajednice na Balkanu i zagovornika razumijevanja među religijama”, te da “nastavlja a tradiciju međusobnog razumijevanja etničkih grupa i kritizira miješanje politike i vjere”.
“Bošnjaci se za vrijeme srednjeg vijeka opirali dominaciji kršćana”
Poglavar Islamske zajednice u BiH izjavio je Der Standardu da je “u Bosni oduvijek, pa čak i razdoblju koji u povijesti čovječanstva nije poznat po toleranciji koegzistenciji, postojao zavidan nivo, ne suživota, nego zajedničkog života pripadnika različitih religija. Bosna je i prije dolaska islama i sefardskih Židova u svome srednjovjekovlju nosila titulu “zemlje heretika”, jer se većina tadašnjih Bošnjaka, među njima značajan broj bogumila i patarena, opirao dominaciji katoličke i pravoslavne crkve, tako da Bosna nikada nije počivala na monolitnosti, na jednoobraznosti. Pravoslavna crkva i jevrejska sinagoga sagrađene su još u osmanskom periodu u gradu, koji je nastao upravo u tom periodu, samo nekoliko stotina metara od centralne Gazi Husrev-begove džamije”.
“Kršćani na Balkanu preživjeli pet stoljeća osmanske vlasti, u Europi nije bilo mjesta za druge”
Kavazović je, između ostalog, izjavio i kako “islam na Židove kršćane gleda kao na ‘sljedbenike Knjige‘ koji su uvijek imali poseban status kod muslimana kao sljedbenici ranijih poslanika koje muslimani također poštuju.
“Naše komšije na Balkanu kršćani različitih sljedbi su preživjeli sa svojim crkvama i manastirima pet stotina godina osmanske vlasti. Neka druga područja svijeta, pa i Europe, nisu tako heterogena i nisu ostavljali prostora da pored njih postoje i drugi sa svojim posebnostima”, rekao je efendija Kavazović.
Govoreći o sukobu u Svetoj zemlji, reisu-l-ulema je ocijeni kako tamošnji sukob nije vjerski nego politički.
“Vjera se zloupotrebljava za političku mobilizaciju lokalno i globalno. Na nama je da govorimo istinu o onome što se dešava, da svaki ljudski život isto vrednujemo i da tražimo pravedno rješenje i trajni mir, ali njega ne mogu postići vjerski lideri nego to u konačnici moraju učiniti političari i oni koji u svojim rukama drže odluke o ratu i miru”, rekao je.
“Muslimani mogu i trebaju biti samo na strani žrtve”
Istaknuo je i kako muslimani trebaju i mogu biti samo na strani žrtve bez obzira na to kojoj vjeri pripada i kako se izjašnjava.
“Za nas je svaki život podjednako svet, svaka krv podjednako vrijedna. Nisu samo muslimani u Bosni i svijetu ti koji se solidarizaju s patnjom palestinskog naroda. To čine brojni pojedinci i organizacije, od onih židovskih do onih sekularnih. Vjerojatno je i to da većina Palestinaca pripada islamskoj vjeri dodatni faktor solidarnosti, ali mi vidimo da u Gazi stradaju i kršćani i da su uništene neke od najstarijih crkava na svijetu. No, to ne znači da je to jedini razlog zbog kojeg se brojni kršćani solidarišu sa civilima i pozivaju na mir. Štoviše, veliki je broj Židova u Izraelu i svijetu koji također pozivaju na zaštitu civila, dostavljanje humanitarne pomoći stanovnicima Gaze i zaustavljanje konflikta.”
“Muslimani ne mogu biti antisemiti”
Naglasio je i kako “musliman ne može biti antisemit”.
“Većina Božjih poslanika u koje muslimani vjeruju i koje poštuju su bili potomci Izraela. Arapi od kojih je i posljednji Božji poslanik Muhamed su semitski narod. Osim trenutnog spora u Izraelu i Palestini, muslimani i Židovi dijele značajnu zajedničku historiju u kojoj je daleko više zajedničkog života i suradnje nego sukobljavanja i mržnje. Suživot i plodonosna suradnja muslimana i Jevreja naročito na našem zajedničkom europskom prostoru, naročito u islamskoj Španjolskoj – Andalusu i Bosni, naše su zajedničko europsko nasljeđe na koje bi svi trebali biti ponosni. Taj duh je ponovo potrebno oživjeti.”
“Ništa u Kur‘anu nije prepreka zajedničkom životu s drugima”
Komentirajući Kur‘anski ajet 51 u suri 5, piše Der Standard, koji neki vide kao glavnu preporuku povjerenju između muslimana s jedne i Židova i kršćana s druge strane, Kavazović je odgovorio kako ” u Kur‘anu što je prepreka zajedničkom životu sa pripadnicima drugih religija. Naprotiv.”
“Iako imate ajet koji ste citirali a koji poziva zajednicu prvih vjernika da se ne stavljaju na stranu onih koji su tada bili u sukobu s njima, imamo i ajet 64 u suri Ali Imran – Porodica Joakima, koji poziva na dijalog i okupljanje oko onoga što nam je zajedničko: “O sljedbenici Knjige, dođite da se okupimo oko riječi, i nama i vama zajedničke, da nikoga osim jednog Boga ne obožavamo, da Mu ništa ne pridružujemo, i da jedni druge, pored Jednog Boga, bogovima ne smatramo!” Pa, ako se oni okrenu, vi recite: ‘Budite svjedoci da smo mi muslimani!‘””, rekao je reisu-l-ulema Kavazović i dodao kako je “problem selektivno čitanje teksta”.
Podsjetimo, prije nekoliko dana navodni muftija Harun Hodžić koji ima i fotografiju s reisom, održao je predavanje u džamiji kod Zenice usporedio BiH s Gazom i rekao kako “od streljačkih klubova treba napraviti vojsku”, te “otjerati one koji piju alkohol”.
“Islamska zajednica neće šutjeti pred planovima koji ugrožavaju Bošnjake”
“Treba svako dijete obučiti da se bavi streljaštvom, ističući da to treba da bude “po zakonu”. Bez ikakvih ambicija da nekome prijetimo. Ali samo s jednom ambicijom, da nam se ne ponovi Gaza”, rekao je Hodžić, te naveo kako u lovačka udruženja treba dovesti umirovljene, razvojačene pripadnike Armije BiH.
Islamska zajednica u BiH priopćila je kako Harun Hodžić nije muftija, ali se nije ogradila od njegovih izjava ili ih komentirala.
Kavazović je svojedobno istaknuo i kako “nitko ne treba imati iluzije da će Islamska zajednica šutjeti pred pritiscima i pred planovima koji bi mogli ugroziti mir i suverenitet BiH te sigurnost Bošnjaka”.