Političko kadroviranje koje se već godinama provodi u Osijeku, a kojega nisu lišene ni kulturno- umjetničke ustanove, dobilo je svoju tragikomičnu stranu ovih dana kad se politika odlučila “skriti” iza slike ženskog međunožja iz kojega se dimi nazvane, dakako, “Pičkin dim”.
Naime, početkom proteklih predbožićnih bladana ravnateljica Muzeja likovnih umjetnosti Jasminka Mesarić odlučila je postaviti izložbu fotografija 27 studenata osječke Umjetničke akademije koja je tih dana obilježavala svojih deset godina fotografije na akademiji.
Tema studentskih radova bila je proizvoljna, ali se bavila promišljanjem studenata o mediju fotografije kao provokativnom poticaju za afirmiranje njihovih ideja.
Tako je to pojasnila dekanica Umjetničke akademije koja je u potpunosti stala iza svih izloženih radova svojih studenata.
Nekoliko osebujnih i doista provokativnih radova možda bi odveć kritični moralisti i mogli nazvati riječju “odvratno”, no jedna izložena slika ženskog međunožja izazvala je posvemašnju sablazan Muzejskog vijeća.
Pet članova vijeća je 13. veljače održalo sjednicu na kojoj se, između ostalog, raspravljalo o razriješenju ravnateljice Muzeja Jasminke Mesarić.
Govorilo se, doduše, kako je ravnateljica tijekom godine neopravdano trošila velika sredstva na putovanja i gostovanja na razne bienale s kolegama, da je kupila sliku neafirmirane autorice koju je odveć preplatila te da se oglušila na poziv osnivača Muzeja, županiju Osječko-baranjsku, da zbog svega sama podnese ostavku.
Kako je Mesarić i sama sudjelovala na toj sjednici Vijeća te negirala sve za što su je prozvali, a također nije htjela sama dati ostavku, Muzejsko vijeće odlučilo se “sakriti” iza slike “Pičkin dim” i pokrenuti njezino razriješenje.
“Nitko autorima ne osporava autorstvo niti ograničava slobodu umjetničkog izražavanja, međutim svakako su Muzej kao javna ustanova koja je ustupila svoj izložbeni prostor, a time i njegova ravnateljica, trebali povesti računa o tome da je predmetna izložba postavljena u vrijeme adventa, kao i da su pojedini radovi vrlo provokativni, te da bi kao takvi mogli povrijediti nečije osjećaje, odnosno uznemiriti posjetitelje po bilo kojoj osnovi.
Razvidno je da se ovdje o tome nije vodilo računa jer je upućen niz primjedbi i kritika uznemirenih građana u svezi pojedinih radova prezentiranih na toj izložbi”, zaključili su članovi Muzejskog vijeća koje čine odvjetnik Matej Balaž, Milje Kaselj, bivši direktor đakovačke komunalne tvrtke za zbrinjavanje otpada, a danas savjetnik za marketing, preparator Borivoje Eklemović, kustosica Valentina Radoš i dr. sc. Gordana Lesinger s katedre za medijsku kulturu.
Kad je “Pičkin dim” stvorio hajku na članove Vijeća, a veći dio javnosti ih proglasio nedovoljno kompetentnima i “zatucanima”, član Vijeća Mile Kaselj izjavio je kako ova postava članova Vijeća nije ni bila u ovom sastavu kad se donosila odluka o izložbi te da njemu osobno sporna slika nije problematična. Čak štoviše, kad je gleda, “Pičkin dim” mu izgleda “kao lampa”.
I dalje traje revizija rada ravnateljice Mesarić koja je na isti način, nekoliko godina ranije, smijenjena i s mjesta ravnateljice Dječjeg kazališta “Branka Mihaljevića” u Osijeku. Ravnateljica Mesarić je, inače, bila članica Glavaševa HDSSB-a, do raskola stranke, kad se priklonila struji sad već bivšeg političara Vladimira Šišljagića.
Nedavno je i osječko Hrvatsko narodno kazalište dobilo zanimljive članove Vijeća. Tu se, naime, našao i Anto Đapić, kojega osječki “kulturnjaci” ne poznaju kao umjetničkog znalca, ali to očigledno nema nikakve veze.
I iz toga je sasvim razvidno da se mjesta u kulturno-umjetničkim ustanovama dodjeljuju po sistemu zaslužnosti za politički rad, a ne stručnosti. Da će njezina fotografija uzrokovati smjenu ravnateljice Muzeja i izazvati polemike oko cenzuriranja umjetnosti, autorica ženskog međunožja iz kojega izlazi dim, Ana Petrović, nije mogla zamisliti ni u snu.
“Ta je fotografija tek igra riječi i slike. Zapravo, na neki način promišlja žensku poziciju s obzirom na to koliko kolokvijalno koristimo ženske organe za opisivanje nečeg što je ništavno. Ja sam u stvari htjela prikazati sav apsurd te situacije”, rekla je umjetnica Ana Petrović.
“Pičkin dim je pičkin dim. Poglavito u Hrvata. Ako je još proglašen umjetničkim stavom, tim gore. Mizogonija, licemjerje i dvostruka mjerila općenito su jača od umjetnosti na ovim prostorima. Trebalo bi i anđelima na crkvenim oltarima navući gaće da ne ometaju pošten svijet u molitvi. Ma sve je to izgovor za daleko prizemljenije i jadnije stvari. Koga briga za umjetnike i umjetnost”, prokomentirala je “dimljenje iz muzeja” jedna Osječanka koju nije revoltirala provokativna fotka, ali jest “kurvanjska politika”.
express.hr
Provokativnom izložbom ‘Pičkin dim’ 80 umjetnika ustalo protiv cenzure
Izložbom pod provoktivnim nazivom ‘Pičkin dim’ 80 umjetnika iz cijele Hrvatske uputilo je prosvjed zbog cenzure umjetnosti i smjene ravnateljice osječkog Muzeja likovne umjetnosti Jasminke Mesarić. Kao razlog za smjenu navodi se fotografija ‘Pičkin dim’ umjetnice Ane Petrović na kojoj je u prvom planu ženska vagina.