Subota, 23 studenoga, 2024

Luka Markešić u obrani fra Drage Bojića koji je dobio korpu…

Vrlo
- Advertisement -

Kažnjavanje fra Drage Bojića, koje čini uprava Franjevačke provincije Bosne Srebrene, na čelu s provincijalom fra Lovrom Gavranom zaslužuje ozbiljan osvrt u kojem želim iznijeti svoj stav kao pokretač Svjetla riječi u ulozi provincijala Bosne Srebrene 1983, kao neposredni aktivni sudionik ratnih zbivanja u BiH 1992 – 1995, kao pratilac fenomena Međugorja od 1981. i kao aktivni franjevac u vjersko-crkvenom i društveno-političkom životu BiH za vrijeme socijalizma i poslije toga u tranziciji zemlje, u ratnom periodu, traženju odgovarajućeg oblika države, izgrađene na općim moralnim načelima, temeljima ljudskih prava i socijalnog nauka Katoličke crkve.

 

Takav ozbiljan pristup  zahtijeva osvrt na Svjetlo riječi, koji bez prekida i u ratnom vihoru, najviše zaslugom glavnih urednika i ravnatelja, sve do fra Drage Bojića čuva i razvija duh i kvalitetu modernog časopisa širokog kruga pitanja vjere, kulture i društva. Potom ću se osvrnuti na predmet optužbe fra Drage Bojića  „hercegovačkih franjevaca“ i „fenomena Međugorje“.  Nakon toga ću prikazati odnose dviju provincija u prošlosti i danas, te na kraju o Ahdnami kao testu i znaku prihvaćanja ili odbacivanja dijaloga i suživot kao cilja države koja imati živjeti u pravdi, slobodi i  miru. Tim redom ću i obraditi pojedina pitanja u obrani Svjetla riječi i fra Drage Bojića, koji je nepravedno kažnjen upravo radi Svjetla riječi. Uvjeren sam ipak da Svjetlo riječi  može izaći iz ove križne situacije još bolje i jače kao svjedočanstvo naše bosanske Franjevačke provincije Svetog križa Bosne Srebrene, njezina misijskog poslanja propovijedanja evanđelja, ekumenizma i dijaloga s drugim religijama, kulturama i narodima, radi postizanja općeg dobra ove države BiH.

 

1. BOSNA SREBRENA I SVJETLO RIJEČI

 

Naša Franjevačka provincija Bosna Srebrena pokrenula je Svjetlo riječi da u smislu Drugog vatikanskog sabora Crkva bude u službi evangelizacije, da i pomoću sredstava društvenog saobraćaja propovijeda i da ljude uči o njihovoj ispravnoj upotrebi (Dekret o komunikacijama Inter mirifica, 3). Nakon 30 godina, prateći  kritički i s ljubavlju rad Svjetla riječi, mogao sam iskreno pisati, ponavljajući ono što sam napisao u prvom broju pod naslovom Čemu novi vjerski list:

– Ovaj će nas list svojom riječju izgrađivati kao Kristovu Crkvu – „zajednicu vjere, nade i ljubavi“, kako to ističe Drugi vatikanski sabor  (Svjetlo naroda, I, 8).

– Svjetlo riječi imat će zadaću ponajprije izgrađivati naše unutarnje zajedništvo života u mjesnoj Crkvi. Povijest ove Crkve je duga i bogata plodnim iskustvima – križnog puta i uskrsnog slavlja –, na kojima može graditi svoju sadašnjost i budućnost.

– U potvrđenoj tradiciji bosansko-hercegovačkog pluralizma vjera i svjetonazora, ovaj list želi njegovati iskreni i otvoreni dijalog s drugima: s kršćanima i njihovim Crkvama i zajednicama (ekumenizam), s muslimanima i Islamskom zajednicom, drugim vjernicima i ljudima drugačijih uvjerenja i svjetonazora.

 

Navodi se, također, važnost povijesne prisutnosti Katoličke Crkve u hrvatskom narodu u BiH i franjevačko obilježje te Crkve i naroda radi njihove međusobne vjekovne povezanosti u dobru i zlu.

 

Letimičan pogled na prve brojeve Svjetla riječi, a zatim kroz trideset godina ovaj list se držao gornjih postavki i ciljeva. Prvi broj, tako, posvećen je posebno Isusu Kristu, njegovoj smrti i uskrsnuću, piše zatim o raznom djelovanju domaće Crkve, o posjetu pape Ivana Pavla II. Srednjoj  Americi i zabrinutosti za Crkvu u Čehoslovačkoj, o nostalgiji za izgubljenim jedinstvom Crkve, opet ponovno o Uskrsu, slavo-bosanski, od fra Filipa Lastrića, „Oca provincije“ i začetnika suvremene historiografije u BiH, s duhovnim poticajima, brojnim vijestima i povijesnim zgodama, reportažom, literarnim i drugim prilozima. I kad se usporedi s tim sadašnji broj Svjetla riječi, ožujak 2013,  o Uskrsu, vidi se jasno kontinuitet lista sa skoro istim rasporedom sadržajem i metodom lista.

 

Ovo navodim da sada, naglom i nepromišljenom smjenom fra Drage Bojića kao glavnog urednika dovodi se u pitanje ne samo duh, kvaliteta i cilj lista naše zajednice, nego, volio bih da se prevarim, i sam opstanak. Zato sam iznenađen i žalostan fra Draginim nepravednim kažnjavanjem.

 

Ali, ovdje ponajprije izražavam svoju solidarnost s fra Dragom, koji je kao kompetentni stručnjak za komunikacijske znanosti, s diplomom sveučilišta u Beču, obavljao svoj rad kao član Uredničkog vijeća  i kao glavni urednikSvjetla riječi. Neka ga ovaj postupak Uprave ne pokoleba u njegovom radu, da ne rezignira, nego da se upravo učvrsti u ovoj kušnji, jer se u kušnji (tentatio) može najbolje svjedočiti  životno uvjerenje (confessio).

 

2. HERCEGOVAČKI FRANJEVCI I FENOMEN MEĐUGORJA

 

Što se tiče drugih pitanja, koje su se pokazale u nepravednom kažnjavanja fra Drage Bojića, ovdje bih naveo nekoliko stvari:

 

Pročitao sam fra Dragin intervju zbog kojeg je bila pokrenuta takva odluka Uprave i nisam mogao naći ništa kriminalno zbog čega se danas ljudi uopće kažnjavanju. Zbog toga me je kao i većinu naše zajednice iznenadilo i ražalostilo da se uprava odlučila na kažnjavanje. Izgledalo mi je to posve protiv našeg franjevaštva: od duhovnosti i bratstva do uloge vlasti koju ima u zajednici kao vlast služenja, dijaloga, milosrđa i ljubavi – i po Evanđelju Isusa, i po Pravilima Franje, i po Konstitucijama Reda. U početku sam mislio da je tu neka „igrarija“, kako običajem nazvati i naše ponekad oštre diskusije o raznim teološkim ili političkim pitanjima. Nažalost, prevario sam se i zbog toga sam iznenađen i žalostan.

 

Može mi se zamjeriti što ne govorim o samoj stvari zbog čega je fra Drago kažnjen: kritika hercegovačkih franjevaca i međugorska teologija, pa ću ovdje nešto šire kazati. Za iznošenje istine o tome – o politici hercegovačkih franjevaca u prošlom ratu u BiH i međugorskoj teologiji od početka do danas, (ja pišem bez navodnika „teologija“, za razliku fra Drago), može se i treba govoriti slobodno i bez kažnjavanja.

 

a) Što se tiče krivice hercegovačkih franjevaca, fra Drago dobro razlikuje dio od cjeline zajednice, i hrabro ukazuje na sudioništva mnogih, ne samo privatno nego i službeno, tajno i javno, u slučaju Herceg-Bosne, zajednice i republike, koji je doživio, iako još nepravosnažno, također presudu Haaga kao najmjerodavnije suvremene pravne institucije za istinu o prošlom ratu u BiH. Pa, i bez obzira na konačnu presudu glavnim izvršiteljima zločina za koje su optuženi Tuđman, Šušak, Boban i šestorica optuženih na čelu s Prlićem, istina o zločinima koji su učinjeni i njihova krivica za te zločine ostaje i odgovorni trebaju odgovarati za te zločine koji nikada ne zastarjevaju.

 

Hercegovački franjevci mogu opravdano biti zabrinuti za konačnu presudu Haaga i zbog samih sebe, bilo kao pojedinci i zajednica, pa neka to sami ispitaju, koliko su surađivali s onima koji su planirali i izvodili projekt Herceg-Bosne, direktno ili indirektno stalnim glasanjem za njih, sa svojim kriminalnim posljedicama podjele BiH, etničkog čišćenja, logora, progonstava i drugih zločina te ratno-političke tvorevine, kako vjerno opisuje Haški sud.

 

To nije nikom nepoznato tko voli i traži istinu. O tome svjedoče također javno i spomenici pred njihovim crkvama, a ponegdje i u crkvama, te na trgovima gradova podignutih optuženim za sve te izvršene zločine, kojima se i danas klanjaju. Čini mi se da jednim dijelom strah od otkrivanja istine o sukrivnji u tim zločinima je upravo potakao opravdano provincijala fra Miljenka Šteku, da pod njihovim pritiskom piše zapovjedničko pismo fra Lovri Gavranu, da ih spašava od prijetećih proroka u intervjuu fra Drage Bojića.

 

Bojim se i da je odluka provincijala fra Lovre Gavrana donesena također pod tim pritiskom hercegovačkog provincijala i njegove uprave, radi brige za svoju neku bosansku braću, jer i ovdje postoji, makar nekolicina, koji se boje Haške presude i u njoj vide i dio samih sebe, što fra Lovro i ne mora znati jer je u to vrijeme bio izvan BiH u Albaniji.

 

Ako i jedan i drugi sa svojim istomišljenicima umišljaju da mogu zakonskim ovlastima zastrašiti, redovničkim propisima i crkvenim zakonima, onemogućiti govor istine kod franjevaca kojima je istina i pravda glavni kriterij postupka u slučaju Herceg-Bosne i njezinih zlodjela, grdno se varaju. „Nekolicina“ takvih, kako ih oni stalno prozivaju, imaju istinu na svojoj strani i ona će, kako i sam Isus kaže,  konačno pobijediti (Iv 8, 32). U ostalom, po narodnoj, ostaje i danas kao životno iskustvo: kad odrasli i pametni prestanu govoriti istinu, govore je djeca i ludi!

 

b) Što se tiče „fenomena Međugorje“ i njegove „teologije“, koju s pravom fra Drago stavlja pod navodnike, politički je to doduše lakši problem, ali je teološki mnogo teži, jer je ta „teologija“ mimo i protiv općeg shvaćanja kršćanske teologije, tradicionalne ili suvremene, koja jednako u duhu općeg stava teologije s pravom danas jednako odbacuje oblike ranokršćanskog montanizma i srednjovjekovnog spiritualizma Joakima iz Fiore, kako se nalazi u duhovnostima kod naših montanista, joakimista i spiritualista, kao što suZlatko SudacIvo Pavić i niz manjih njihovih epigona. Gospa im je vrlo pogodan predmet jer je ona najbliža ljudskim težnjama i čuvstvima, patnjama i traženju pomoći i spasenja. Ali, kod njih nije biblijski lik Gospe, majke milosti i službenice Gospodnje. To znači da oni ne razumiju što je to kršćanska teologija, njezina povezanost s Božjom objavom i vjerom Crkve, ali i različita od njih po svojim izvorima i predmetu… . Posebno oni ne razlikuje religiozne fenomene viđenja i ukazivanja, te se njihovim poistovjećivanjem vješto miješa naravno i nadnaravno, čudesno i prirodno, Božja istina i ljudska laž.

 

Zagovaratelji međugorske teologije ne uvažavaju, namjerno ili iz neznanja, subjektivna viđenja i objektivna ukazanjima u kršćanstvu i drugim religijama. Za njih je svako viđenje i ukazanje nečega ili nekoga što oni vide u svom viđenju – Gospu, sveca, Isusa, pa i samog Duha Božjega ili Boga. Dokle to vodi pokazuju najbolje islamski i njima slični kršćanski suvremeni fundamentalisti, koji u ime Boga postaju teroristi ili zločinci, ubijaju ljude i narode, pa i cijeli svijet, kao da im to sam Bog govori i zapovijeda. Prava patologija religije i vjere u Boga.

 

Teološke komisije koje su ispitivale međugorski fenomen, sve određene od crkvenih vlasti, nisu mogle do sada naći dokaze da se u međugorskom fenomenu radi o pravom teološkom događaju, s nadnaravnim znakom čudesnog Božjeg djelovanja, kako oni tvrde, tražeći stalno Božja čudesa za potvrdu svojih viđenja i sujevjerja o uređenju života na svijetu. Ali, ako im nije dovoljna prava Božja objava i za njih vrijedi Isusov odgovor: Ako ne vjeruju Mojsiju i prorocima, neće vjerovati ni ako netko dođe s drugog svijeta da im potvrdi mišljenje (Lk 16, 27).

 

Zbog ovoga nisam ni iznenađen ni žalostan, ali jesam nezadovoljan i uznemiren oklijevanjem crkvenog učiteljstva da ispita i odluči o pravovjernostimeđugorskih viđenja, koja su zapravo izraz pučke pobožnosti, a ne teoloških ukazanja kao nove, bilo javne ili privatne, Božje objave. U viđenjima se ne radi biblijskoj  nego o apokrifnoj Mariji s mirakuloznim osobinama i porukama za znatiželjne i radoznale koje su i za Isusa tajne Božje.

 

drago bojic

Fra Drago Bojić – kažnjen zbog stavova iznijetih u: Intervju s Dragom Bojićem | 30 godina Svjetla riječi.

Nitko od onih koji ga kažnjavaju nije demantirao ili opovrgao nijednu od riječi koju je izrekao.

 

3. ODNOS DVIJU FRANJEVAČKIH PROVINCIJA U BIH

 

Pitanje odnosa naših dviju franjevačkih zajednica kao provincija značajna je tema koju nameće postupak dviju uprava bosanske i hercegovačke provincije radi opasnosti poremećaja tradicionalno dobrih odnosa dviju bratskih provincija. Za razumijevanje naših odnosa u prošlosti, danas i  u budućnosti potrebno je ukazati na povijest franjevaca na cijeloj južnoslavenskoj regiji, a posebno na bosansko-hercegovačkom prostoru, koja je bila zajednička povijest poslanja u evangelizaciji, ekumenizmu i dijalogu, kako im je određeno papinskom odlukom Nikole IV. prilikom njihova dolaska u Bosnu 1291. godine. I kao misijska zajednica, cijeli Red i provincije, ovdje i drugdje u svijetu, smatrali su to svojom bogomdanom karizmom. Primjer takvog shvaćanja i djelovanja bio je također bosanski franjevac fra Anđeo Zvizdović, kao kustos ovdašnje zajednice, koji sa svojim misijskim franjevačkim duhom propovijedanja evanđelja i među narodima koji nemaju kršćanske političare, kraljeve i careve, pa i među narodima koji izgube takve političare i  padnu pod vlast političara bilo koje druge religije, kao što se dogodilo u tadašnjoj Bosni padom Bosanskog kraljevstva pod vlast osmanskog ili turskog imperija i islama kao glavne religije carstva, hrabro se  susreće s osvajačem Bosne Mehmedom II. El-Fatihom i dobiva povelju Ahdname u kojoj se daju određena prava, u skladu s turskim političkim i vjerskim stavovima, sigurnosti života, slobodnog djelovanja, vlasništva i drugih dobara.

 

Primjer fra Anđela Zvizdovića bila je paradigma bosansko-hercegovačkih franjevaca za život i djelovanje pod ne-katoličkom državnom vlašću, najprije osmansko-turskom, a potom kraljevsko-srpskom i socijalističko-komunističkom, i općenito u pluralističkom društvu različitih država, nacija, kultura i religija sve do najnovijeg vremena, posebno tragičnog rata između Hrvata kao katolika i Bošnjaka kao muslimana u BiH.

 

a) Ahdnama kao test i znak mogućnosti i potrebe suživota u BiH

Sve ovo je potrebno znati za  razumijevanje današnjih odnosa ovih dviju franjevačkih provincija u BiH, ili bolje njihovih uprava, ili najbolje pojedinačno članova tih zajednica. Naime, glavni problem u tim međuodnosima jest prihvaćanje ili neprihvaćanje Herceg-Bosne i njezina značenja u prošlom ratu, posebno rata između Hrvata i Bošnjaka. Veći dio hercegovačkih franjevaca su protiv Bošnjaka kao muslimana, u duhu ratne i poslijeratne politike HDZ BiH-a(boldiranje: Prometej.ba) Veći dio bosanskih franjevaca su pak vjerni paradigmi fra Anđela Zvizdovića i zajedništva svih ljudi i naroda u BiH, sa svojim različitostima po naciji, kulturi i religiji. Shvaćanje Ahdname i prihvaćanje dijaloga s Bošnjacima-muslimanima i ekumenizma sa Srbima-pravoslavnima je raspoznajni znak ili test različitih stavova franjevaca. Ističe se posebno protivnost zajedništva s Bošnjacima-muslimanima: Ahdnama je znak i tekst tko hoće a tko neće živjeti zajedno s muslimanima. Ali, zajedništvo katolika i  muslimana u BiH je ne samo mogućnost nego i potrebna stvarnost, koja se potvrdila sve od dolaska Turaka kao muslimana u BiH prilikom osvajanja zemlje, i Ahdname fra Anđela Zvizdovića i Mehmeda II. El-Fatiha. To je moguće i potrebno po Bogu Isusa Krista, sv. Franje Asiškoga i po Duhu Asiza, što ga je promovirao papa Ivan Pavao II. posebno u bosansko-hercegovačkom ratu 1992-1995, kao aktivni sudionik Drugog vatikanskog sabora i dugogodišnji poglavar Katoličke Crkve (1978-2005). Novi papa Franjo, izborom toga imena i svojim početnim djelovanjem, sve to potvrđuje, aktualizira i unapređuje u Katoličkoj crkvi.

 

b) Iznenađen sam i žalostan ali s nadom koja konačno pobjeđuje

Iznenađen sam i žalostan što i među bosanskim franjevcima ima istih kao i kod hercegovačkih s duhom protivnosti dijaloga s muslimanima i ekumenizma s pravoslavnima, jer je to protivno i njihovom osnovnom poslanju propovijedanja evanđelja, zbog čega su i došli u Bosnu i ostali u njoj sve vrijeme do danas po svetom Franji Asiškomu kao formi života reda Reda Male-Manje Braće, prihvaćajući fra Anđela Zvizdovića kao svoga velikoga-malog brata. Nadam se da će odnosi između naših dviju provincija i njihovih članova izgrađivati u tom duhu i danas i u budućnosti kao što su se gradili u prošlosti. Nažalost, postupak uprava tih provincija ne pokazuje dobar primjer za to u združenom poduhvatu nepravednog kažnjavanja jednog aktivnog i mladog franjevca kao što je fra Drago Bojić.

 

Ali, fra Drago, vlast u franjevaštvu je demokratska i mijenja se često, pa ne treba rezignirati i biti pesimist. Ostaje uvijek pouzdana nada u dolazak bolje vlasti i kod jedne i druge provincije na dobrobit svih franjevaca na ovom bosansko-hercegovačkom prostoru gdje su različiti ljudi i naroda vjekovno živjeli zajedno u dijalogu, slobodi i miru. Neka posebno mladi obiju provincija ne upadaju u rezignaciju i ne gube tu nadu, nego se zauzimaju još aktivnije u svom franjevačkom životu za franjevački duh i ideale u unutarnjim i vanjskim progonstvima života, imajući primjere u Isusu Kristu, svetom Franji Asiškom i fra Anđelu Zvizdoviću (usp. Mt 5, 12; 1 Pt 3, 9.14; Pravilo i Ahdnama, Duh Asiza).

 

Sarajevo, 22. lipnja 2013.

Fra Luka Markešić

- Advertisement -

14656 KOMENTARI

guest

14.7K Mišljenja
Najstariji
Najnovije Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Последняя новост

Čović at HDZ BiH Retreat: Progress in Growth Plan Is Evident, Constitutiveness Remains the Foundation of BiH

  The Croatian Democratic Union of Bosnia and Herzegovina (HDZ BiH) held its regular retreat in Mostar, where party officials...
- Advertisement -
- Advertisement -

More Articles Like This

- Advertisement -