Glavni likovi svakih svatova su mlada i mladoženja. Ili bi trebali biti. Dogodi se tako da se nekad u svatovima s oko 500 ili 600 ljudi nađe par usijanih glava, potuku se iz nekih njima znanih razloga pa mladin veo s vjenčanice koji je rađen unikatno ostane samo rodbinska legenda. Ukradu tako feštu a mladenaca nema ‘ni u zapisu’.
Nijedan tekst o hercegovačkim svatovima ne otkrije neku posebnu bit, tako neće ni ovaj… Vrlo vjerojatno se radi o ‘samo jednom od tekstova o ovim svatovima’.
No, vrijedi pokušati. Evo kako to izgleda na sam dan svadbenog slavlja.
Kod nje:
– Budna je od 6
– Našminkana od pola 7
– Čeka se treća frizerka jer one prve dvije frizure ne pašu uz mladoženjinu kravatu.
– Djeveruše se već tu, kuma kasni. Ona uvijek kasni…
– Mlada je blago nervozna. I u vjenčanici. Još uvijek čeka onu frizerku. Majka je tješi iako je nervoznija od nje, ocu sve to skupa ide na živce. Braća (ako ih mlada ima) montiraju točionike od pive i ‘probavaju’ pivu.
– Sestre (ako ih mlada ima) su nervoznije od nje. Glume da nisu. Kiselo se smiješkaju… Jedna se također uzda u treću frizerku jer joj se frizura odjednom ne sviđa, ali ne može od sramote jer su joj to ipak sestrini svatovi.
– Susjede Rada i Milica voze već treću karijolu kolača, pite i uštipaka.
Kod njega:
– U 9 odgađa alarm i još malo se okreće spavat
– Mater ga zove treći put da ustane i nervozna jer je žuljaju štikle. Nije žena navikla.
– Ćaća nervozan jer su ovu štikle unervozile.
– Sestre (za mladoženju bolje da ih nema) već cupkaju nervozno iako se one ne udaju… Jedna potajno ljubomorna na mlada jer je starija od nje pet godina a neudana. Ne mjeri nitko, ali će selo pričat…
-Braća (ako ih ima) montiraju točionike od pive i ‘probavaju’ pivu.
Susjede Zdenka i Radica voze treću karijolu kolače, pite i uštipaka. Da ne zafali.
Probudio se i mladoženja i spremio se za 15 minuta. Probat će jesu braća namontirala pivu dobro. Mater ga kudi, kaže mu da mora na pričest u sklopu vjenčanja i da ne smije pit…
Mlada nervozna, već je pola 10, svatovi kod nje dolaze za “samo” pet sati a ona još nije spremna.
Kod mladoženje scena. Susjeda koja je zadužena za škropljenje i blagoslov svatova napravila problem mladoženjinoj majci jer smatra da će krigla bit premalena, a i kotač na karijoli se pokvario…
Skup svatova
Kod nje
Dolazi rodbina pomalo, ona trpi hrpu komplimenata i svi joj pričaju o vjenčanici. Izabrala ju prije godinu dana, no danas joj se ne priča o vjenčanici. Već paniči i misli u sebi ‘Što je meni ovo trebalo’.
Skup svatova kod njega.
Došlo 19 momaka u bijelim košuljama. I svi misle da su posljednji boem a nekima tek 16. Dolaze i ovi stariji ljudi. Iskusniji se primiču stolima sa mezom, mlađi lete oko harmonikaša i bore se kome će pripasti čast da mu obriše oznojeno čelo. Tetke koje inače ne piju vrte sumnjičavo glavama i ipak uzimaju višnju da nazdrave jer eto, red je danas.
Mladoženja u potpunosti izignorirao majčine savjete i činjenicu da prije pričesti crkva nalaže izbjegavanje konzumiranja alkoholnih pića.
Harmonikaš svira “Danas majko ženi svoga sina”, majka plače, svi plješću jer su ganuti…
Stariji svatovi pričaju o politici i neodgovornoj mladeži koja danas pije uz neobavezan komentar kako prije nije bilo tako.
Sudbonosni korak: Kreću od njega prema njoj.
Krenuli svatovi u koloni prema mladi. Barajk kao neizostavan dio dekora uz balonima okićene automobile i sva četiri žmigavca. Lokalni autoelktričari trljaju ruke, ponedjeljkom ima posla pošto mnogima pocrkaju trube na autu od silnog trubljenja vikendom.
Dolaze svatovi u mlade. Jedan susjed ima specijalno zaduženje za taj dan. On ‘reda’ vozila po parkingu. Po mogućnosti je to susjed srednjih godina i opakog izgleda, no nije uvjet. Oni najuporniji pale gume a domaćini komentiraju kako to nije lijepo, ali je dan od toga. Mladin otac se smješka iako u sebi misli kako je propišao krv za taj asfalt.
Dočekani su njegovi i slijedi druga doza zabave. Karijole pita, meze i uštipaka postali su svrhoviti. Osim kolača. Njih ne jede skoro nitko, ali valja da ima da ne bi pričali kasnije kako nije bilo… Gladna svatovska mladež izjeda sve redom. I onda frka. Točionik od pive zablokirao. Nađe se tu seoski ‘majstor za sve’ i brzo riješava stvar uz obvezno psovanje majke lokalnom distributeru pića i točionika.
Mlada čeka da bude kupljena
Nakon par Halidovih, Thompsonovih i onih bezvremenskih hitova Tome Zdravkovića sljedeća postaja prema slijetanju mladenaca u bračnu luku je kupovanje mlade. Tu se kum mora isprsit. A dakako da nikad nitko ne bi pogodio da će umjesto mlade iz kuće izletit njen brat (ako ga ima i ako nije pretjerao u probavanju pive) ili rođak. Ne valja nam ova mumlat će kum. Uz nekoliko “Izađi mala” otpjevanih u “visokih c” eto napokon i zvijezde dana.
Nakon kupovanja mlade, mladoženja prvi put vidi svoju buduću zakonitu. Suprotno američkim filmovima i romantičarskim sanjarenjima hercegovačkih djeva to se ne dogodi pred oltarom. U većini hercegovačkih svatova mlada se mladoženji prvi put ukaže na kućnom pragu nakon što kum iskešira dovoljnu svotu.
Dernek kod mlade je gotov i sad se ide u crkvu na središnji događaj. Palitelji guma su i dalje uporni i njih ne zanima to kako je mladenkin otac došao do asfalta…
Ako su svatovi mjerilo katoličanstva, u Hercegovini ima više ateista i agnostika nego u Češkoj. Dobar dio svatova ne ode na samo vjenčanje. Kao alternativa za ovaj svečani čin njima obično posluži neka lokalna birtija.
Nakon vjenčanja, stari običaj je (bio) da mlada ide kod mladoženje i okuša se u prebacivanju jabuke preko krova budućeg doma. U većim sredinama ovaj običaj je na rubu iščeznuća i pribjegava se odlasku u svadbenu salu.
U sali se mladenci ljube sa svim onim gostima koji su umjesto crkve i vjenčanja odlučli posjetiti lokalnu birtiju ili su jednostavno bili prisiljeni ne ići na ‘vazdan’.
Prvi ples
Poznati ‘Šal’ Senada od Bosne neloš je prvoplesni izbor. Oni uporniji imaju neku svoju pjesmu, uglavnom laganu šansonu Olivera Dragojevića, Harija Rončevića ili Tedija Spalata. Rijetko se čuje da Severinina “Štikla” svira na prvom plesu.
Oni “mainstream” mladenci se povedu za aktualnim hitovima poput ‘Lutko ja sam rešen da večno s tobom plešem’. Taj, nakon vjenčanja drugi najsvečaniji čin, nerijetko im pokvare bezobrazni klinci koji priječe fotografe u traženju dobrih trenutaka. Naime, ta neodgojena dječica imaju neopisivu potrebu da baš u tom trenutku u maniri Ivice Olića trče po podiju. Briga djecu za prvi ples…
Danas je bilo 19 bjelokošuljaša a sad ih je u sali otprilike 119 u ovim trenucima. Posljednjih boema sve je više…
Ujaci i stričevi koji su već i penzije zaradili u inozemstvu uporni su u zahtjevu da im se odsviraju ‘Jure i Boban’, no rijetko tko ih shvati ozbiljno.
Stiže hrana
Očenaš je također neizostavan dio dekora. Jedna legenda kaže da u jednim hercegovačkim svatovima nije bilo očenaša. Tako je Šenoa navodno došao na ideju da napiše “Kamene svatove”…
Kad konobari krenu donosit hranu, nerijetko gosti imaju potrebu dokazati drugim gostima kako su dobri s nekim od konobara komentirajući kako bi oni “malo od rebara ako ima”. Oni po prirodi škrtiji koji uglavnom piju rakiju na akciji u ovakvim prigodama tuku po “jacku”, a osmorica na podiju od 800 kila kad se zagrle i grupno zapjevaju ‘Starog lava’ jednostavno ne mogu ne biti simpatični.
Mlada i mladoženja sumanuto odlaze od stola do stola pitajući goste fali li štogod. Ukoliko vam u tom trenutku fali koja stoja do provog, neće vam pomoći ako im to kažete. Ova pitanja su uglavnom kurtoazna. Ako su nekim slučajem mlada i/ili mladoženja članovi neke folklorne ‘HKUD’ skupine maštovita braća i sestre obavezno im prirede iznenađenje u obliku nastupa spomenutog ‘kuda’.
Tako teče večer svojim tokom. Što se više piva naruči vlasnik sale više trlja ruke. Na pivi je najbolja zarada. Traju ples i slijedovi hrane. Komentari poput onog kako ova sala “nije što je nekad bila” i kako je “hrana sve lošija” jednostavno ne mogu preskočiti bilo koje svatove.
Pije se, jede se i nazdravlja i tko ukrug. Profesionalni svatovi se dosađuju. To je ona skupina ljudi koja je nekad prije 15 godina imala svatove od 600 ljudi i sad skoro svaki vikend ima jedne i mogućnost da se zabave u bilo čijim svatovima za njih je nerelna. Oni sjede, puše, hejtaju i čekaju kad će jabuka da idu kući.
Živčani tetci i pijane tetke polako napuštaju salu i kreće zabava za mladež. Onaj osmerac obožavatelja ‘Starog lava’ je pojačao gas i krenuo u barenje prisutnih gošća. Najuoporniji pokušavaju i kumu zavesti. Kladioničarskim riječnikom rečeno, kvota da ćete u hercegovačkim svatovima nenamjerno pokušat zavest rodicu je manja nego na pobjedu Reala protiv Las Palmasa ili Ovieda.
Jabuka
Jabuka ili darivanje mladenaca je za mnoge jedan od najtužnijih dijelova večeri. Rastaju se tada sa svojih 100 maraka. Oni maštoviti i urnebesno smiješni uzet će praznu kovertu i napisat na nju ime kolege ili prijatelja, ili još bolje, ti urnebesno smiješni i domišljati svati natrpat će kovertu kovanicama od 10 i 20 pfeninga i na taj način jako zeznut mladence.
Oko 2 iza ponoći oni ‘najhrabriji’ se odlučuju i kreću ‘u lov’ na pjevačicu svatovskog benda. Njihovi smioni potezu nju oduševe neviđeno. Naime, ta nikad se nitko nije sjetio u svatovima oko pola 3 da zatraži njen broj i ona je oduševljena ovim mladim “Casanovama”.
Kočnice su opuštene i sad su svi na podiju. Prošla je i jabuka, a nitko se više i ne sjeća tko je ulovio kravatu, odnosno, buket.
Mlada čeka rasplet situacije i razmišlja o tom jesu li njezini svatovi po nečemu bili drukčiji od onih u koje je do sad išla. Mladoženja ne misli (uglavnom) on je na vjenčanju te ovlasti ‘predao’ ženi i nema hrabrosti da joj prizna da su uglavnom svi svatovi – isti.
Ukratko, to su vam prosječni hercegovački svatovi. Vjerojatnost da se dogodi nešto uzbudljivo o čemu bi se danima pričalo je jako mala. Osim ako netko ne donose motornu pilu, putokaz ili ako se na početku teksta spomenute glave ne odluče potuć.
Ivan Crnjac /Dnevnik.ba