Incident koji se dogodio u Bečkom Novom Mjestu, kada je bosanskohercegovački kadet Benjamin Fukelja odbio rukovati se s ministricom obrane Austrije Klaudijom Tanner, izazvao je val reakcija u Austriji, ali i u Bosni i Hercegovini. Gradonačelnik Bečkog Novog Mjesta, Klaus Schneeberger, nije čekao dugo prije nego što je zatražio javno očitovanje Kulturne zajednice bosanskih muslimana u Austriji. Pismo koje je uputio, prema izvještajima austrijskog lista “Krone Zeitung”, jasno naglašava: “Odbijanje rukovanja sa ženom iz vjerskih razloga ne smije se tolerirati!”
Ovo pitanje rukovanja postalo je centralna tema u austrijskim medijima, dok se u BiH sve odvijalo po već poznatom scenariju – jedna ruka piše isprike, a druga potpisuje nagrade. Naime, ministar obrane BiH Zukan Helez poslao je ispriku Austrijancima zbog postupka Fukelje, ali istovremeno je potpisao kadetov ugovor, promovirajući ga u čin potporučnika Oružanih snaga BiH.
Jedno piše, drugo radi
Benjamin Fukelja, mladi kadet iz Sarajeva, postao je lice selefijskog pokreta u austrijskim novinama, iako bi teško mogao objasniti svoja djela kao dio tradicije bosanskohercegovačkih muslimana. Selefistički pokret, koji ima vlastite interpretacije vjerskih zakona, rigorozno zabranjuje dodirivanje žena koje nisu u srodstvu, a Fukelja je očito odlučio slijediti taj kodeks. No, u Bosni i Hercegovini, većina muslimana ne dijeli takve stavove, i zato je ovaj incident izazvao negodovanje, ali i zabrinutost zbog narušavanja imidža zemlje.
Da stvar bude zanimljivija, ministar Helez, koji je poslao pismo isprike austrijskoj ministrici Tanner, istovremeno je Fukelji potpisao ugovor za vojnu službu u BiH. Ovakav potez Helezovih dvosmislenih reakcija izazvao je osudu iz Republike Srpske, dok ministarstvo obrane BiH nije pružilo dodatna objašnjenja za Fukeljinu promociju.
Ograničenja i kontroverze
Zanimljivo je primijetiti da je ovo već drugi put da Bosna i Hercegovina doživljava vjerski incident u vojsci. Prije Fukelje, vojnikinja Emela Mujanović napustila je Oružane snage BiH jer joj nije bilo dopušteno nošenje hidžaba, što je izazvalo javnu debatu o vjerskim slobodama u vojnoj službi.
Dok se Fukelja uspinje vojnom hijerarhijom bez rukovanja, pitanje ostaje: hoće li BiH u budućnosti uspjeti uravnotežiti vlastite vjerske i političke kontradikcije, ili ćemo i dalje svjedočiti situacijama gdje jedna ruka piše isprike, a druga promovira kontroverzne aktere?