Zauzevši prostor od Risnog do Herceg Novog 1483. godine, Osmanski Kalifat potpuno je okružilo prostor Dubrovačke Republike. Tako je tri i pol stoljeća Republika graničila s Osmanskim Carstvom duž cijele svoje kopnene granice koja danas predstavlja granicu Hrvatske s Bosnom i Hercegovinom i Crnom Gorom.
Tako uči povijest u Hrvata. Koja je prilični konstrukt. Dubrovnik je zapravo igrao dvostruku igru. Priznali su Turcima vlast al su zadržali status slobodnog trgovačkog grada.
Više o tome u ovom serijalu:
https://www.youtube.com/watch?v=zO3TY5h1QFs&t=2566s
https://www.youtube.com/watch?v=vFAeuLAm2b0
https://www.youtube.com/watch?v=_t8GUziMjGs&t=1932s
https://www.youtube.com/watch?v=YOoD6w8ombE&t=15s
https://www.youtube.com/watch?v=ICvYy_gE4e0
https://www.youtube.com/watch?v=Xwzy_PEqtjY
Svakako pogledajte ovaj serijal u kojem je režiser konačno dao zasluženu važnost povijesnom doprinosu Humljana Hercegovaca i naroda Hrvoja Vukčića Hrvatinića širenju Dubrovačke Republike, na žalost i prodajom teritorija Humske zemlje. Poput recimo Pelješca. Starine naše humske.
Višestoljetna neprestana veza između vlasti Dubrovačke Republike s osmanskim pokrajinama u zaleđu te sa samim sultanom i ministrima uvelike je oblikovala život unutar Republike, a time i u Konavlima.
Dubrovčani su sultanu plaćali harač sve do svoje propasti 1808. godine te njegovim ministrima dijelili najskupocjenije darove, dok su se zauzvrat Osmanlije obavezale čuvati mir i sigurnost Republike, a njezinim trgovcima omogućile su siguran prolaz kroz osmanske krajeve. Unatoč korektnim bilateralnim odnosima, brojna upadanja, razbojstva, pljačke i otmice ljudi koji su potom odvođeni u roblje, bile su uobičajene ponajprije od strane Osmanlija, ali i odmetnutih Crnogoraca i Vlaha koji su predstavljali unutrašnji problem Osmanskog Carstva, a zlodjela su se nastavila sve do pada Carstva u Bosni 1878. godine. Siromašnom zaleđu pljačka dubrovačke imovine postala je za njih prosperitetnom gospodarskom granom, a dobit od trgovine robljem bio je ozbiljan i unosan posao.
Također, Dubrovnik je dugo bio trgovačko središte za prodaju roblja prema zapadnim zemljama Europe gdje su dubrovački trgovci i njihovi europski partneri većinom trgovali ženama u dobi između 20 i 30 godina. Ove su robinje najvećim dijelom dolazile iz Bosne, manjim dijelom iz Srbije, a u ropstvu su završavale otmicom ili prodajom. No, Dubrovačka Republika na svom je teritoriju među prvima u svijetu ukinula trgovinu robljem 1416. godine, a nedugo nakon, dolaskom Osmanlija i osvajanjem balkanskog poluotoka, trgovina robljem okreće se prema istoku. Ondje je se trgovina robljem legalizirano obavljala sve do kraja 19. stoljeća kao pravni i značajni dio gospodarstva i tradicionalnog društva Osmanskog Carstva. Najveći broj robova bili su kršćani te je na stotine Hrvata odvedeno i prodano kao roblje u Maloj Aziji, od kojeg su velik broj činile djevojke i žene koje su prodavane kao sluškinje u domaćinstvu pritom ne isključujući i seksualno ropstvo.
U Konavlima, a posebice u brdskom predjelu kao graničnom području s Osmanskim Carstvom bilježe se brojne otmice djevojaka i žena, a Konavljani, da bi se djelomično zaštitili od takvih okrutnosti, uz momke su zaduživali novopečene majke, odnosno dojilje za čuvanje stada u brdima.
Konavoske dojilje obavezno su dojile svoju djecu do godinu dana, pa i duže, te im se pridavala posebna pažnja. Kad bi se nakon poroda i babinja vraćale normalnoj rutini života, bile su pošteđene izvanredno teških poslova sve dok su dojile. Čuvanje stoke na ispaši nije bio jako težak posao, ali osnovni razlog slanja dojilja u brda na ispašu stoke nalazi se u nepisanom pravilu poštede dojilja od otimanja. Zanimljiva je činjenica da su se okrutni turski otimači uistinu pridržavali tog nepisanog kodeksa časti ne želeći odvojiti majke od tek novorođenih beba. I danas se u narodu prenose priče kako su dojilje morale dokazati svoje stanje prskajući turske otimače svojim mlijekom.
Što se tiče samog dojenja, bilježi se i običajna praksa pripomoći zamjenskih dojilja unutar sela, odnosno ako bi (žena) rodila i nema baš mjeka onda bi dijete nosili kod druge koja je rodila i ima. Konavoke su tada dojile tuđe i svoje dijete, a ta bi se djeca zvala braćom ili sestrama po mlijeku. Također, konavoske dojilje često su odlazile i dojiti djecu dubrovačkih gospara. Kad bi se plemkinja porodila, doveli bi joj Konavoku kako bi dijete bilo zdravije, jače i snažnije. Među dubrovačkom gospodom Konavoke su, za razliku od ostalih žena s dubrovačkog područja, vrijedile kao sigurne i zdrave dojilje i dok je u tom surovom povijesnom razdoblju granica među narodima mnogima donijela smrt, dojiljama i njihovoj djeci donijela je život.
Jedna pjesma iz Vojvodine, iz Subotice govori o turskim otmicama naših žena
JANJA SIROTICA
Žito želi primudri Latini,
Žetelice primudre Latinke.
Kose su im od srebra skovane,
A vondiri od suvoga zlata,
Gladalice od dragog kamena.
Iza gore Turci udarili,
Svaki vača po lipu divojku.
Zatrča se Ture, momće mlado,
Pa u’vati udovicu Janju,
Pa on biži u goru zelenu.
Al’ besidi udovica Janja:
„Puštaj mene, Ture, momće mlado!
Puštaj mene, da se natrag vratim:
Ostala mi mala sirotica
Pod otkosom u zelenoj travi,
Još malena od sedam nedilja.”
Al’ besidi Ture, momće mlado:
„Ne budali, udovice Janjo!
Što mi nisi prije kazivala,
Pa ja ne bi’ ni nju ostavio.”
Tője malo vrime postajalo,
Malo vrime tri godine dana,
Ide Janja prid dvor na sunašce,
Ne bi li je ogrijalo sunce.
Naletiše dva vrana gavrana,
Al’ besidi udovica Janja:
,Boga vama, dva vrana gavrana,
Kud letite, otkud dolazite,
Ne letite l’ iz latinske zemlje?
Jeste l’ vid’li moju siroticu,
Je li bosa, je li raspojasa?
Je li gola, je li gologlava?”
Beside joj dva vrana gavrana,
Krilim’ lete, a kljunom beside:
„Mi letimo iz latinske zemlje,
Vidili smo tvoju siroticu:
Nije bosa, nije raspojasa,
Nije gola, nije gologlava,
Sa ujakom čuva mala ovce;
Ujak Dašo lipo zapovida:
Vrati ovce, mala sirotice,
Koju teje ostavila majka
Pod otkosom na zelenoj travi,
Još malenu od sedam nedilja.
Ovce vrača mala sirotica,
Ovce vrača pa s ovcom divani:
„„Hilja, ovco, nemoj budaliti,
Nemoj svoje jagnje ostaviti,
Ko što ‘e mene ostavila majka
Još malenu od sedam nedilja
Pod otkosom u zelenoj travi,
Ostavila i zaboravila,
Nikad do nje sunce ne doprlo!”„
Kad je Janja riči razumila,
Od tereta dušu ispustila.
Kazivačica: Jela Jaramazovič, Subotica
Zabilježio: Ive Prćić, 1942., 142-144.
Ovakvih pjesama bilo je i u našim krajevima, no zahvaljujući frahdnamašima narodno blago naše, nije sačuvano. A postoje ti neki okultni redovi koji tvrde da su sve sačuvali. Kazuju da su i nas sačuvali. Čak tvrde da nas ne bi bilo bez njih. Krista se ne boje. Majku mu spušćaju petkom na zemlju i u njeno ime pišu emailove. Ništa im sveto nije. Samo oni. Sami sebi… I uvijek sve samo za sebe i sebi…
Ma dajte ovaj zadnji paragraf skroz dolje je ponizavajuci za mene kao domocilnog muslimana.
Ako ste procitali ovaj zanimljiv clanak i uvidjeli u patnje nasih predaka onda se ne trebate cuditi sto su ljudi prelazili na islam, izmedju ostalog svakodnevni zivot im je bio torutra.
Bas je prelaskom “u Turke”, “pot.urcivanjem” dosta toga je sacuvano a i ljudi su sacuvali svoje zivote. Stovise ponosim se svojim predcima sto su gledali da im u zivotu bude bolje a ne da su ganjali ideje koje su ih zivota kostale. To jeste herojski cin, boriti se, ali do kada? Boriti se protiv Osmanlija je bio Sizif. Drugo zivjeti u procjepu Osmanlija i Austrijanaca je zahtjevalo fluktuiranje domacih ljudi jednom ili drugom da bi domacin opstao.
Mlado Tute ga ”zaprDio” !
Zbog toga ste vi bh katolici
malo vise ”gaRavi” na Turke !!
pa ne odnosi se taj paragraf na tebe, pročitaj do kraja
Procitao jos jednom. Sorry, nisam zapazio Frahdnamase.
Frahdnamasi, pretpos.tavljam da kritikujes franjevce. Ali zasto?
Franjevci su uspjeli ono sto Dominikanci nisu – doveli su katolicanstvo medju Bosnjane, u obicne ljude. Na najtolerantniji moguci nacin.( Islam se medju pukom prosirio intezivno tek u 17 st., znaci 150 godina poslije pada Bosanske drzave. Podrucje Konjic-Jablanica-Rama je posljednje islamizirano i to skoro u 19 st kad “vise nije bilo potrebe za preobracenjem”.)
Procitao jos jednom. Sorry, nisam zapazio Frahdnamase.
Frahdnamasi, pretpos.tavljam da kritikujes franjevce. Ali zasto?
Franjevci su uspjeli ono sto Dominikanci nisu – doveli su katolicanstvo medju Bosnjane, u obicne ljude. Na najtolerantniji moguci nacin.( Islam se medju pukom prosirio intezivno tek u 17 st., znaci 150 godina poslije pada Bosanske drzave. Podrucje Konjic-Jablanica-Rama je posljednje islamizirano i to skoro u 19 st kad “vise nije bilo potrebe za preobracenjem”.) Cak bi F mogli biti jedini primjer kako se vjera treba siriti jer ako napravimo pregled, Religije su vise ljudi ub.ile nego ista drugo. Cak ni nacio.nalizam joj nije ni do koljena.
No i ironija je da tamo gdje franjevaca nije bilo da tu islam nije dosao u tolikoj mjeri. Ali opet ne bih tu krivio F nego geografiju, ipak je Srednja Bosna srz BiH i unu.trasnjosti za razliku od oblasti na dalmatinskom potezu Bihac-Trebinje, koje su bile blize Austriji i Veneciji te pasivnije oblasti, ostrija klima, manjak plodne zemlje, slabije naseljeno, pa to Osvajaca nije zanimalo spram rijecnih dolina u Bosni i Posavini, Krajini i Neretvanskoj dolini.
Ali i obicaj u Zapadnoj H i Zavrsju da je glava kuce (did, pa zatim sin) musliman “na papiru” dok su ostali mu.skarci, zene i djeca katolici.
Na taj nacin izbjegli su placanje danka i imali status “Tu.rka”.
Ali “Kr.ist.a se ne boje” i ovo “spus.tanje Mar.ije i pisanje poruka petkom” , pomislio sam da mislis na dzumu
I ovi filteri me ccccc dok nisam skontao da je problem u rijeci -spUS.TAnje-
Ccccc Ekber.
Ti si balinče iz Švrakina sela !
Ti si iz Gornjeg Bra.bon.ji.s.ta.
Ispričavam se u njegovo ime ,nije on jadan kriv…ove godine ga nismo uspili pelcovati , odveza se sa lanca..i pobiga…ima averziju prema iglama..😀
Pelcuj smrdljivu koticu, hebem ti koticu !
😅😅😅😅
ovo je komentar glupog kockoglavog šahovničara
Zašto se vi miusslimani ljutite kad vas zovu balhhijjamma…to nije uopće pogrdna rič ,štoviše…potječe iz grčkog jezika ,tako su Turci zvali ljude koji su naseljavali brdska područja ..bez negativne konotacije…u principu znači gord ,ponosan…istina ,ovaj vas želi poniziti ,uvrijediti ali to je zato što je pohađa pseću školu ,..i to samo prvi razred ,čim je naučio lajati ispisali ga..
Općio ti s materom svojom !
Ti si balinčee iz buća potoka !
Nisu oni doveli ništa…katoličanstvo je tu bilo vijekovima ukorijenjeno ….dobili su od sultana dozvolu obnašati službu pod uvjetom da priznaju njegovu vlast..
Cega se pametan stidi, budala se ponosi kao bosnje sa Osmanlijama.
Zapadno Hercegovci su mi nekako garavi,slicno Srbadiji,da li je to od Hercegovackog sunca ili je to Turska ostavstina😂😂😂
zato ste vi bosanski muslimani većinom plavi…uz pomoć islama ste uspjeli sačuvati najčistiju hrvatsku krv..😀
Iza gore Turci udarili,
Svaki vača po lipu divojku.
Zatrča se Ture, momće mlado,
Pa u’vati udovicu Janju,
Pa on biži u goru zelenu.
Zato si ti glupi usraša !
A bome su i bljutavi
Mozes samo kopat kod zapadnih hercegovaca ima.nas malo al.sve je nase imas primjer izraela i vasih milijardu pa.vidimo ko je glavni u svijetu
Ja nemam ništa protiv vas mazlimana. Musliman je čovjeku najbolji prijatelj. Cuko, pastuv i mazliman, tekbviiiiiiiir AaAa DzadzaDzaa 🤢