Četvrtak, 18 travnja, 2024

Kritika iz samoga središta moći

Must Read
U filmu “Prvo ubij – Izraelska tajna služba”, šestorica bivših šefova tajne službe Šin Bet po prvi put otvoreno govore i oštro kritiziraju politiku svoje zemlje. Dokumentarac je nominiran za ovogodišnju nagradu Oscar.

“Još nikada visoki dužnosnici izraelske tajne službe nadležne za unutarnju sigurnost, Šin Bet, nisu tako otvoreno i kritično govorili o svom poslu i izraelskoj politici uopće kao što su to učinili u ovom filmu. Riječ je o dokumentarcu redatelja i bivšeg vojnika specijalnih jedinica izraelske vojske Drora Moreha „Prvo ubij – Izraelska tajna služba“. Njemu je pošlo za rukom intervjuirati svih šest bivših i još uvijek živućih šefova spomenute službe Šin Bet. Oni u filmu vrlo otvoreno govore o svom nekadašnjem poslu, o izraelskoj sigurnosnoj politici, ciljanim ubojstvima palestinskih vođa kao i o teroru ultra-ortodoksnih židova.
Ovaj je dokumentarni film već dobio mnoge nagrade filmskih kritičara a nominiran je i za ovogodišnju nagradu Oscar koju će Filmska akademija u Los Angelesu dodijeliti 24. veljače 2013. godine. Film je nastao suradnjom njemačke medijske kuće NDR (Norddeutscher Rundfunk), izraelske televizije IBA i njemačko-francuskog TV-programa ARTE-a.
“Nevidljivi branitelji ” zabrinuti za budućnost Izraela
„Ideja za snimanje ovog filma stigla je 2008. godine od samog redatelja Drora Moreha. Došao je do nas i donio dvije vrpce snimljenog materijala s razgovorima dvojice nekadašnjih šefova službe Šin Bet. Morate znati da je ova organizacija poznata i pod nazivom „Nevidljivi branitelji“ i da njihovi suradnici nikada ne izlaze pred kamere a još manje da daju neke kritične izjave. Moreh nam je rekao kako su ova dvojica tek početak te da namjerava snimiti svu šestoricu…“, priča Patricia Schlesinger iz njemačkog NDR-a, koja je pratila cijeli projekt od samog početka.

Bombaški napad na centralu Hamasa Bombaški napad na centralu Hamasa

Šin Bet je naime oduvijek bio nadležan posebno za stanje sigurnosti na području Zapadnog Jordana i Gaze budući da tamo Izraelu od 1967. godine, od Šestodnevnog rata, nije uspjelo sklopiti a niti održati mir s Palestincima. Šestorica nekadašnjih šefova su tijekom godina savjetovali sve izraelske premijere, donosili procjene na temelju kojih je velikim dijelom Izrael oblikovao svoju politiku.
Mnogi sada postavljaju pitanje, koji su razlozi uopće bili da su stali pred kamere i izrazili djelomično čak i oštru kritiku. „Jedini odgovor koji mogu dati je da ti muškarci sa zabrinutošću gledaju na budućnost svoje zemlje. Zabrinuti su i pitaju se može li Izrael nastaviti i dalje ovako, budući da se u međuvremenu kaže kako Izrael doduše dobiva svaku bitku ali gubi rat. Oni u filmu kažu da su Izraelci postali brutalni: ne samo prema Palestincima već i prema sebi. To mišljenje već duže vrijeme zastupaju mlađe generacije u Izraelu ali ovo je prvi put da ljudi iz samog središta moći koji bolje od ikoga poznaju politiku u svojoj zemlji, izražavaju ovako oštru kritiku“, objašnjava Schlesinger.
Kritika koju je teško ignorirati
Posebno je zanimljiva, kako kaže ona, i činjenica da nekadašnji šefovi izraelske tajne službe Šin Bet otvoreno govore o ubojstvima vođa Palestinaca, o bombardiranju Gaze ali i o teroru ultra-ortodoksnih židova. „Slogan Šin Bet-a je: ‘Ako netko dođe s namjerom da te ubije, ustani i ubij ti prvo njega’. To je i naslov filma. On će zasigurno zanimati ne samo njemačku već i međunarodnu publiku“, dodaje Patricia Schlesinger.

Mira vjerojatno još dugo neće biti. Izraelska vojska na granici s Gazom .
Mira vjerojatno još dugo neće biti. Izraelska vojska na granici s Gazom.

A što se tiče interesa za ovaj film u Izraelu, on je također već sada izuzetan. Naime, kada je proteklog vikenda stigao u kina u ovoj zemlji, za ulaznicu se moralo čekati satima. „Izrael je ovim filmom šokiran. Sve novine su već o tome izvještavale. Naime, doista se ne događa svaki dan da iz samoga središta moći dolazi ovako oštra kritika. Ona obično dolazi iz redova političke oporbe. Drugim riječima, kritiku i mišljenje nekadašnjih šefova tajne službe, doista će biti teško ignorirati“, kaže ona.
A to je na neki način i bio cilj ovog dokumentarca. Sukob koji već godinama traje na Bliskom istoku, zasigurno će još potrajati. “Sve što na neki način može pridonijeti tome da se ovaj sukob rasvijetli i približi javnosti, možda može pridonijeti promjeni stajališta, načina razmišljanja – i to na obje strane. To nam je bilo važno”, završava suradnica njemačkog NDR-a, Patricia Schlesinger.

DW.DE