Published On: Tue, Jul 19th, 2016

KAKO SU PLJAČKALI ERONET? Pokrenuta istraga protiv Darka Aleksića i “povezanih osoba”!

Tužiteljstvo BiH otvorilo istragu protiv Darka Aleksića, suvlasnika Alternativne televizije (ATV) i još nekoliko povezanih osoba iz te kuće, pod sumnjom da su sudjelovali u pranju novca.

Aleksić je nepune dvije godine pod istragom, a u aferi “Gibraltar”, je bio trećeosumnjičeni. On je i uhićen u listopadu 2014. godine, ali je pušten iz pritvora.

Sud BiH potvrdio je, krajem svibnja 2015. godine, optužnicu protiv Stipe Prlića, Zorana Bakule (nekadašnji rukovodioci “Eroneta” i Nevena Kulenovića (SV-RSA) u toj aferi.

Aleksić nije obuhvaćen ovom optužnicom, ali je predmet nastavljen i istraga je proširena i na “Mrežu plus”, tvrtku čiji je Aleksić bio direktor, saznaje Slobodna Bosna.

Sada je istragom, osim Aleksića, obuhvaćeno još nekoliko drugih odgovornih osoba Alternativne televizije, što je novina u ovom predmetu.

U optužnici protiv Prlića, Bakule i Kulenovića je navedeno da su Stipe Prlić i Zoran Bakula, kao članovi uprave JP HT .d.o.o Mostar, svojim nezakonitim radnjama omogućili SV-RSA d.o.o Sarajevo ostvarivanje protuzakonite imovinske koristi u iznosu od 6.682.812,31 KM… “te sebi pribavili nezakonitu imovinsku korist Stipe Prlić u iznosu od 331.513,18 KM, a Zoran Bakula u iznosu 386.256,86 KM koja im je isplaćena na njihove račune u Republici Austriji s računa kompanije sa sjedištem u Gibraltaru čiji je opunomoćenik Neven Kulenović”.

“Slobodna Bosna” je, 3.6.2016. godine, objavila svjedočenje mostarskog novinara Alije Behrama pred Sudom BiH, u ulozi svjedoka Tužiteljstva BiH. Behram je jedan od osnivača i vlasnika kompanije „Mreža plus“ d.o.o Sarajevo, a koja je također „pokrivena“ istražnim radnjama kao dio marketinško-medijske hobotnice preko čijih računa se također krčmio na kriminalan način inkasiran novac kompanije „Eronet“.

Na traženje tužitelja u postupku, Miroslava Janjića, da objasni kako su se u okrilju „Mreže plus“ donosile odluke o enormno visokim marketinškim popustima, Behram je rekao da je to rađeno po sistemu „zavrtanja ruku“, u stilu: „Ili dajte velike popuste, ili od posla neće biti ništa!“

Behram je izjavio kako je Neven Kulenović pred vlasnicima „Mreže plus“ pokazao ovjereni dokument od javnih emitera BiH, koji su za njegovu agenciju već odobrili marketinški popust na usluge oglašavanja u iznosu od čak 92 posto. Sve druge stanice, uključujući Mrežu plus, RTV Mostar, Oscar C, TV Tuzla, OBN i brojne druge… birajući između ništa i – nešto, također su nakon toga odobrile visoke popuste agenciji SV-RSA.

Na traženje tužitelja i predsjedavajućeg sudskog vijeća Ranka Debevca da objasni vijeću šta su bili motivi da se ustupe tako visoki popusti, Behram je rekao da se očigledno radilo o „iznuđenim popustima“ u korist Kulenovićeve agencije SV-RSA, a kako bi se „eliminirala konkurencija“ na već objavljenim tenderima za medijske usluge.

Behram je pojasnio kako nema sumnje da je ovakvim popustima Kulenović pridobio rukovodstvo „Eroneta“ da uskrati prethodno danu suglasnost marketinškoj agenciji McCann Erickson, te da se, mimo zakonske procedure i obveznog – ponovljenog tendera, višemilijunski posao preko noći „povjeri“ agenciji SV-RSA.

Inače, odobravanje tako visokih popusta kod medija, rekao je Behram, je potez mimo svakog ekonomskog rezona, iz kuta biznisa – ekonomski potpuno nerezonski, sulud, neopravdan i za normalno poslovanje poguban čin. Iako se tome, kako kaže, osobno protivio, i „Mreža plus“ je pod pritiskom odobrila visoki popust na svoje usluge od čak 88 posto.

Tek naknadnim provjerama i novim saznanjima, kako je posvjedočio Behram, postalo je jasno da su tako visoki popusti od strane Nevena Kulenovića i njegove agencije SV-RSA kasnije nadoknađeni i „vraćeni“ kroz ekskluzivne ugovore i nagrade u milijunskim iznosima i to samo televizijskim kućama „Hayat“ i ATV, putem skrivenih tripartitnih ugovora pod okriljem „Mreže plus“, a mimo znanja i učešća drugih suvlasnika, dok su tri tv stanice (RTM, Oscar C i TVTZ) bile potpuno isključene iz tog medijskog posla.

Odgođena likvidacija Mreže Plus

Dok traje istraga državnog Tužiteljstva i u slučaju drugih šest osoba, ranije također privođenih u okviru istrage u „Aferi „Gibraltar“, te njihovih medijsko-marketinških kompanija, Slobodna Bosna saznaje da je sudac Općinskog suda Sarajevo, Denis Kurtović, prolongirao postupak pravne likvidacije kompanije „Mreža plus“ pred ovim registracijskim Sudom, nakon potvrda da se i protiv „Mreže plus“ i njenog direktora Darka Aleksića vodi istražni postupak u okviru „Afere Gibraltar“.

Sudac Kurtović je također, na traženje suosnivača Mreže plus, Alije Behrama i Semira Salihovića, naložio održavanje Skupštine tog gospodarskog društva kako bi se osnivačima i vlasnicima podastrli svi podaci iz inkriminiranih djela koja su predmetom istrage Tužiteljstva BiH. Sudac Kurtović je ovaj zadatak pismeno naložio direktoru „Mreže Plus“, Darku Aleksiću.

– Tužiteljstvo BiH posjeduje neoborive dokaze da je organizirana skupina, čiji je dio uhićen u akciji „Gibraltar“, oštetila proračun BiH za preko 5 milijuna eura.

– Aleksić nije prezao ni od krivotvorenja. Zajedno s Nevenom Kulenovićem, kao ovlaštenom osobom ofs shor kompanije „3 Media Limited“, krivotvorio je tri ugovora između Mreže plus, čiji je Aleksić direktor i gibraltarske tvrtke. Na osnovu tih ugovora, Aleksić je, kao ovlaštena osoba, izvršio bezgotovinski prenos sredstava u iznosu od 486.000,017 eura sa računa Mreže plus na račune kompanije „3 Media Limited“. Osnov za ovu kriminalnu transakciju bio je navodni otkup TV prava, koja nikada zaista nisu kupljena od od off shor kompanije, niti ih je ta gibraltarska firma uopće posjedovala. Postupajući na ovaj način Aleksić je oštetio proračun BiH za 95.053,37 KM po osnovu izbjegavanja plaćanja poreza na dobit Mreže plus. Aleksićev tal u ovoj kriminalnoj transakciji iznosio je 156.000 eura, koje mu je Kulenović, na osnovu dara i krivotvorenih ugovora, prebacio s računa of shor kompanije na Aleksićeve račune otvorene u Hrvatskoj i Srbiji.

– Nije to jedina šteta koju je Aleksić napravio kao član organizirane kriminalne grupe, koja je godinama pljačkala BiH, donatore, klijente, ali i radnike ATV-a. Aleksić je tijekom 2008. i 2010. godine oštetio proračun za dodatnih 259.637,21 KM takođe krivotvoreći dokumente. Aleksić, kao direktor Mreže plus, i Dženan Priganica, kao uposlenik te tvrtke su čak u 30 slučajeva uvoza „Betacam SP PAL COLOR video kaseta“ s licenciranim sadržajima, ukupne ugovorene/fakturirane vrijednosti 1.080.920,94 KM, nabavljenih od sedam različitih ino dobavljača, podnosili neadekvatnu i krivotvorenu dokumentaciju u kojoj su tražili oslobađanje od plaćanja uvoznih dažbina. Pri ruci im se našao Vehid Sadiković, šef Carinske ispostave Aerodrom Sarajevo, kao i niz carinika, koji su prekršili carinske procedure propisane Zakonom o carinskoj politici i u skraćenom postupku izvršili oslobađanje „Mreže plus“ plaćanja uvoznih dažbina na pomenute sadržaje, navodi se u optužnici.

– Akcija “Gibraltar” pokrenuta je iz Slovenije, čiji su istražni organi utvrdili pranje novca. Slovenački sud donio je 8. rujna 2012. godine rješenje da se u tamošnjoj UniCredit banci blokiraju račini Stipe Prlića, Zorana Bakule, Nevena Kulenovića i ostalih, kao i da se blokiraju računi i imovina tvrtke „3 Media LTD“ Gibraltar. Osnivač i vlasnik te tvrtke je Oskar Lionel Ruiz Ramirez iz Gvadalahare u Meksiku, koji je odmah po osnivanju tvrtke dao punomoć Nevenu Kulenoviću. Kulenović nakon toga otvara račune kod UniCredit banke u Austriji i Sloveniji. Na te račune S.V.R.S.A. (čiji je vlasnik Kulenović) je uplatila 2,5 milijuna eura; Mreža Plus, koju su činili ATV i Hayat, te još tri manje TV kuće, uplatila je 685.000 eura; Pink 696.000 eura; Ujedinjeni mediji 768.000 eura; UFA Medija 61.000 eura…

– Darku Aleksiću uplaćeno je 214.000 eura na račun Raiffeisen banke u Zagrebu. Broj računa je HR70248400846020399.

– Bitno je naglasiti da je Neven Kulenović vlasnik/suvlasnik marketinških agencija “SV-RSA” i “Ujedinjeni mediji”, dok je Darko Aleksić, nekadašnji snimatelj na banjalučkoj Alternativnoj televiziji, suosnivač i direktor tvrtke “Mreža plus”.

– “Mreža plus”, društvo za medijsko poslovanje i distribuciju programa osnovana je 2001. godine, a njeni suosnivači osim Darka Aleksića (ispred ATV-a), su bili Elvir Švrakić (direktor TV Hayat), Alija Behram (vlasnik RTV Mostar), Semir Salihović (direktor TV Tuzla), te Ante Krišto, vlasnik TV “Oskar C” iz Mostara. Prema dokumentima, osnivački ulog “Mreže plus” je 10.000 KM, a svaki od suosnivača uložio je po 2000 maraka.

– Cijeli ovaj projekat osmislili su, prema tvrdnjama Darka Aleksića, on i Nataša Tešanović, direktor ATV i član UO “Mreža plus”. Društvo je od početka imalo snažnu podršku međunarodne zajednice i njenih donatora.

– Prema pouzdanim procjenama, preko računa “Mreže plus” u gotovo deset godina (društvo je zaledilo rad početkom 2011. godine) prešlo je cca 30 milijuna KM, od kojih je 10-12 milijuna maraka završilo u privatnim džepovima. Kao glavne aktere nelegalnosti i nezakonitosti izvori Slobodne Bosne navode Darka Aleksića, koji je bio direktor “Mreže plus”, Nevena Kulenovića, Natašu Tešanović i Elvira Švrakića, osnivača TV “Hayat”.

– Najveće žrtve mahinacija sprovedenih preko “Mreže plus” nisu RTV Mostar, TV Tuzla i TV Oskar C, već Alternativna televizija. “Mreža plus” suvereno je gospodarila sa 80 posto programa ove kuće i to u vremenu od 09-24 sati (točnije s 12 sati programa). Oni jesu punili to vrijeme kupljenim programima, ali su imali na raspolaganju gotovo 90 posto učešća u marketinškim minutama. Suštinski, “Mreža plus” je prodavala marketinško vrijeme ATV-a za program koji im je davala. ATV nije imala nikakav uvid u poslovanje “Mreže plus”, već su prihvatali “bačeno im”. ATV nije imala uvid, ali jeste Nataša Tešanović, koja je kao direktorica ATV i član UO “Mreža plus” jedina sve znala (i zna) o tokovima novca obje tvrtke.

– Novac se otimao tako što su Kulenovićeve tvrtke poslovale s Mrežom plus, koja je posjedovala, primjera radi, gotovo sav reklamni prostor ATV-a. Kulenović je novac od tvrtki koje je zastupao, uplaćivao Mreži plus, a ovi bi vrlo male cifre prebacivali na račune matičnih TV kuća, plaćajući im za reklamni prostor. Ostatak, lavovski dio, završavao je u džepovima Kulenovića i njegovih suradnika s ATV-a i Hayata. Mareco je namještao rezultate gledanosti, jer su na taj način Kulenovićeve tvrtke mogle zaključiti mnogo vrijednije ugovore sa komintentima.

– Do previranja u “Mreži plus” dolazi kada su Behram, Salihović i Krišto uočili da su izigrani u ovom poslu, te da su njihovim TV kućama uskraćena ogromna sredstva. Zatražili su reviziju poslovanja “Mreže plus”, piše Slobodna Bosna. /HMS/