Petak, 19 travnja, 2024

Film o prvom velikom buntu radnika protiv sovjetske vlasti, poznatom kao ‘novočerkaski masakr‘

Must Read

Na skoroj 97. dodjeli najprestižnije filmske nagrade Oscar, Rusija očekuje da bi mogla dobiti svoju sedmu nagradu. Rusi su s velikim očekivanjima nominirali film svojeg 83-godišnjeg veterana Andreja Mihalkova Končalovskog “Dragi drugovi!” (“Dorogije tovarišči!”), koji je uzburkao i podijelio rusku javnost, dirnuvši u delikatni povijesni događaj 60-godišnje davnosti. Andrej Končalovski snimio je, u crno-bijeloj tehnici, film o prvom velikom buntu radnika protiv sovjetske vlasti, poznatom u povijesti kao “novočerkaski masakr”, događaju koji je sve do raspada SSSR-a bio obavijen koprenom tajne, a itko tko bi o tome samo zucnuo, mogao je zaglaviti u sibirskim prostranstvima.

Končalovski ne rekonstruira te tragične događaje iz lipnja 1962. godine, nego mu oni služe kao priča o funkcioniranju totalitarnog sustava. U njezinu je središtu smjerna komunistica, dapače staljinistica, kojoj u metežu krvavih događaja nestaje kći i ona, vođena majčinskim instinktom, a ne više ideologijom, kreće u potragu za svojom jedinicom, a režim, u koji i dalje vjeruje, otvara joj se u svoj svojoj odioznosti. To je, kako kaže ruska filmska kritičarka Ksenija Reutova, priča u kojoj je pomiješana “sovjetska antička tragedija” i tadašnja istinska komunistička fanatična vjera koju sovjetska mašinerija drobi i uništava kod ljudi. To je poststaljinističko razdoblje. Na vlasti se nakon dugih dvorskih tj. partijskih krvavih sukoba u Kremlju učvrstio Nikita Hruščov. Razdoblje njegove vladavine danas nazivaju vremenom “otopljenja”, nastoji se obračunati sa staljinizmom, ali okoštali partijski um još funkcionira, a zadesile su ga i ekonomske nedaće.

Sunčanog 1. lipnja 1962. godine u tvornici električnih lokomotiva u gradiću Novočerkasku nedaleko od Rostova na Donu prvi put od postanka SSSR-a pobunili su se radnici, “vladari države i sustava”, te krenuli u kaotičan, buran i nepovezan, očajnički rušilački pohod. Naime, koji dan prije toga smanjene su im nadnice, a norma povećana. Istodobno, KPSS donosi odluku o povećanju cijena prehrambenih artikala, i to, kako je pisalo u Pravdi, “na traženje sovjetskih trudbenika”. Partija nije učinila ništa, osim što je uslišila molbe radničke klase. Radnici prvo kreću u štrajk, a kad im nadmeni direktor na njihovo “Što ćemo dati djeci da jedu” odgovara s “Ako nemate za piroške s mesom, jedite piroške s jetricama”, kap je prelila čašu i košmar je počeo.

Bijesni radnici izlaze na ulicu. Nemaju neko vodstvo, sve se događa stihijski, a strah se uvlači u lokalne partijske redove. Reagira i Moskva. Nema razumijevanja za radnički metež. U Novočerkask Hruščov šalje svoje odane pomoćnike Anastasa Mikojana i Frola Kozlova da srede sve bez pardona i suvišnih odjeka. KGB je na nogama, snajperisti po tavanima, tenkovi na ulicama. Očajni ljudi razbijaju po gradu oskudne dućane. Partija donosi odluku – spriječiti pobunu svim raspoloživim sredstvima. Vojska puca. Snajperisti ordiniraju. Krv se prolila po vrelom lipanjskom asfaltu. Problem za KGB. Nemiri traju dva dana, a trećeg se sve smiruje. Vlasti organiziraju gradsku zabavu i ples na trgu kako bi pokazale da se ništa strašno nije dogodilo. KGB odvodi ljude u nepoznato, a građani pod kaznenom odgovornošću smrtne kazne potpisuju da nikad nikome neće reći što su vidjeli.

KGB i vojska bacaju trupla u kamione i odvoze ih izvan grada, gdje ih pokapaju, bez ikakvih oznaka, a rodbinu se niti ne obavještava. Prema službenim podacima, u nasumičnoj pucnjavi ubijena su 24 čovjeka, oko 70 je ljudi teško ranjeno, mjesec dana kasnije sedmoro ih je osuđeno na smrt, a njih 105 dobilo je “sibirsko razgledavanje” u trajanju od dvije do 15 godina. Boris Jeljcin, prvi predsjednik demokratske Rusije 1996. godine, rehabilitirao je sve osuđene i podignuto je spomen-obilježje. Končalovski se ne bavi rekonstrukcijom tih burnih događaja, oni su tu kao odjek i jeka osobne drame glavne junakinje Ljudmile Sjomine, samohrane majke i članice gradskog komiteta (glumi je 47-godišnja Julija Viskockaja, supruga redatelja, inače rodom iz Novočerkaska), koja ne postavlja pitanja o režimu kojem odano služi. Sjomina je dijete režima. Ona previše ne preispituje ono što se oko nje događa, čak će u jednom trenutku reći “Da je Staljin tu, ovo se ne bi dogodilo”. Ona vjeruje u ideju sovjetskog komunizma, pa i onda kad na sporednom ulazu u dućanu dobiva deficitarne proizvode dok drugi uzaludno čekaju u redu da dobiju barem nešto.

Na prvom sastanku nakon nemira traži najžešći i nemilosrdan obračun s “huliganima, stranim plaćenicima i izdajnicima domovine”. Tad još ne zna da se njezina 17-godišnja kći nalazi u masi uzbuđenih prosvjednika. Sjomina počinje potragu za kćeri u tom rusvaju smrti, gdje ljudi pokraj nje ginu od metka kagebeovskog snajperista ili nasumične pucnjave vojnika. Končalovski se bavi time, a “glavni” događaj je tu kao garnirung i poticaj. Kamera prati suludu majčinsku potragu za kćeri u tom sveopćem ludilu i bešćutnosti režimskih stražara, a njezin otac, stari Kozak, koji na dnu sanduka čuva svoju carsku uniformu, kaže svojoj režimu još odanoj kćeri: “Na Donu Boga nema!”.

image
Končalovski sa suprugom Julijom Visockajom koja u filmu glumi glavnu ulogu Maria Laura Antonelli/agf/Sipa

Film nije katarza i promjena ideoloških stavova glavne junakinje pred čijim očima puca tadašnja staljinistička stvarnost, moralni pad, degradacija i potpuna dehumanizacija tog društva “budućnosti” dok ona u odurnim bolničkim mrtvačnicama, koje čuvaju naoružani vojnici i lakonski KGB-ovci bez emocija te po zapuštenim seoskim grobljima traži humke ispod kojih možda leži i njezina buntovna kći. Sjomina nije razočarana sistemom, ona se nije prometnula u jarog borca protiv komunizma, ne preispituje režim, ali počinje prvi put postavljati pitanja. “Zašto su pokopani bez imena?”.

Ali lik “dobrog” KGB-ovca Viktora koji joj pomaže govori joj: “Šuti. Ti ljudi ne postoje”. I to je porazna poruka filma koja pokazuje da ljudi dirnuti vlastitom tragedijom koju im čini režim postaju ravnodušni i prihvaćaju je jer je sustav iznad svega. Diktatura pobjeđuje kad njezine odluke i stavove prihvatite kao svoje. Glavna junakinja je zgrožena što masa nosi Lenjinove portrete! To zbunjuje i ljuti režimske kerbere, koji upozoravaju – ni muha ne smije odletjeti iz grada, da netko nešto ne dozna, a pogotovo, ne daj bože, da o tome nešto procuri na Zapad! Režim, zapravo, najbolje funkcionira kad treba zataškati, spasiti svoj “obraz”, obaviti nasilje i represiju, jer to je najlakše, a nije tu da se zapita za razloge pobune i svoje mjesto u tome. Zato su u filmu buntovnici tek bezimena ljuta i očajna masa, čija lica dobro niti ne vidimo jer kamera ih snima iz zraka ili iz daljine, ali zato dobro vidimo lica vlasti koja donosi benevolentno i samo po sebi razumljivo – zlokobne odluke.

Sirovost, surovost, bezdušje i odluke totalitarne vlasti. Ne čudi da su radikalno lijevi i desni ruski domoljubi napali film Končalovskog kao “antisovjetski”, koji je rađen da se umili Zapadu za nagrade. Demokrati su istaknuli “antitotalitaristički” duh filma te u “Dragim drugovima!” traže vezu razočaranja u sadašnji, putinovski sustav i takve skrivene poruke u ovom intrigantnom filmu. Film se može shvatiti i kao režiserov osobni obračun s režimom u kojem je on, kao sin podobnog oca, bio dio povlaštene zlatne mladeži i partijske kaste.

Naime, njegov otac Sergej Mihalkov napisao je stihove sovjetske himne, u kojoj se slavi Staljina (poslije je prepravljao tekst još triput, kako je zahtijevala vlastodržačka situacija, a za kraj je i Putinu napisao riječi za sadašnju rusku himnu) i koja se čuje u filmu, a dva glavna junaka u dramatičnom finišu turobno zapjevaju “Proljetni marš” koji je napisao redateljev otac: “Stoji moja sovjetska zemlja koju nitko ne može poraziti”. Je li u tome obračun Končalovskog ne samo s režimom u kojem je on bio povlašten nego i s ocem koji je tom režimu vjerno služio!? Film zato završava znakovitom rečenicom zgromljene glavne junakinje: “Postat ćemo bolji”.

- Advertisement -

14656 COMMENTS

Subscribe
Notify of
guest

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

14.7K Komentari
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Последний

Vidovićeva optužena za skrivanje Debevecova telefona

SARAJEVO - Tužiteljstvo BiH podiglo je optužnicu protiv sarajevske odvjetnice Vasvije Vidović (70) zbog počinjenja kaznenog djela sprječavanja dokazivanja...
- Advertisement -

Ex eodem spatio

- Advertisement -