Četvrtak, 25 travnja, 2024

Desetogodišnjake odgajamo da budu ksenofobi koji ne podnose Srbe i ateiste

Must Read

Isključiva većina svakodnevno iznosi zahtjeve za prihvaćanje svojih stavova kada se govori o definiciji braka, tipu vjeronauka u školama, jednojezičnosti/dvojezičnosti

Pitanja tolerancije, raznolikosti, multikulturalizma, poštovanja drukčijih i “Drugih”, pitanje dijaloga, odnosa manjine-većina u posljednje su vrijeme u Hrvatskoj vjerojatno najčešće zastupljena tema u svim medijima. Dok Brad Paisley, jedan od najznačajnijih današnjih country pjevača, svoju publiku osvaja stihovima pjesme u kojoj pjeva o djevojci s brazilskim kožnim čizmama na gasu svog njemačkog auta koja sluša pjesmu Beatlesa “Back in the USSR”, francuskim poljupcima, talijanskom sladoledu, hladnim Coronama, Amstelu i meksičkim margaritama, a što sve čini tipičnu American Saturday Night, čini se nevjerojatnim da je to i dalje u Hrvatskoj tema broj jedan.

Unatoč tomu što je svijet danas toliko globaliziran, izmiješan, u kojem se teško više razaznaje što komu pripada ili što od čega/koga potječe. Ideja kulturne raznolikosti u europskom kulturnom prostoru datira od samih začetaka Europske zajednice. Pravi počeci zaštite ljudskih prava i borbe protiv diskriminacije, a time i prihvaćanja “Drugih” zapravo leže u europskoj Konvenciji o ljudskim pravima i temeljnim slobodama iz 1950., koja je u poslijeratnom vremenu osvježila i obnovila ljudsko dostojanstvo.

Među pravom na život, zabranom mučenja, pravom na slobodu i sigurnost, pravom na poštovanje privatnog i obiteljskog života, slobodom mišljenja i izražavanja, slobodom okupljanja, u članku 14 nalazi se i zabrana diskriminacije. Kulturna raznolikost temelj je i mnogih drugih dokumenata UNESCO-a, Vijeća Europe itd., a Hrvatska je na razini javnih politika te u istraživačkom prostoru više-manje kontinuirano slijedila međunarodni razvoj u tom području. Tako je npr. bila među prvim zemljama potpisnicama UNESCO-ove Konvencije o zaštiti i promicanju raznolikosti kulturnih izraza.

Iako ustavno uređenje jamči poštovanje manjina te navodi kako “Etnička i multikulturna raznolikost i duh razumijevanja, uvažavanja i tolerancije pridonose promicanju razvoja Republike Hrvatske”, često u praksi tome nije tako. Tako primjerice rezultati dugoročnog znanstveno-istraživačkog projekta “Kulturna raznolikost, interkulturni dijalog i digitalna kultura” Instituta za razvoj i međunarodne odnose iz 2009. pokazuju visok stupanj negativne stereotipizacije prema Romima kao pripadnicima manjina te negativnu stereotipizaciju prema Zagrepčanima kao regionalnim pripadnicima. Pojedine kategorije tiču se negativnog i pozitivnog stereotipiziranja: tako 52% ispitanika smatra kako su Talijani brbljavi, 55% ih smatra da su Nijemci vrijedni, 42% da su Romi kradljivci, a 43% da su Zagrepčani uobraženi. Istraživanje je provedeno s ciljem saznavanja odnosa i percepcije domicilnog stanovništva prema “Drugima”. Ispitivali su se eventualni stereotipi prema strancima i prema pripadnicima manjina u Hrvatskoj te stupanj tolerancije prema istima kako u svakodnevnoj, tako i privremenoj, tj. tranzitornoj interakciji (turizam).

Po stupnju tolerancije prema pojedinim nacijama, manjinama i vjeroispovijestima, glorificira se vlastita nacija i vjera (Hrvati i katolici) i to u većini hrvatskih regija. Srbi su manjina o kojoj je percepcija najnegativnija: čak 71% ispitanika izrazilo se negativno prema toj manjini (28% loše, a čak 43% izrazito loše mišljenje).

Po pitanju vjerske pripadnosti, katolici su nacionalno percipirani pozitivno u postotku od 79%. Pravoslavni (42%), muslimani (49%) i Židovi (42%) većinski su percipirani neutralno, što pokazuje da vjera igra manje negativnu ulogu u percepciji ispitanika nego što je ima nacionalnost. Ipak, prilično su značajni i postoci negativne percepcije tih vjeroispovijesti (Židovi 28%, muslimani 32%, pravoslavni 32%). Ateisti su lošije percipirani od pripadnika bilo koje vjeroispovijesti. Treba reći kako takvi rezultati imaju posebnu težinu jer su ispitanici bili učenici 4. razreda osnovnih škola iz svih regija Hrvatske. A čini se ni da se od 2009. do danas nije puno promijenilo. Prema tome, očit je nesrazmjer između razine javnih politika i stvarnosti koja se, nažalost, svakodnevno manifestira kroz zahtjeve priznavanja mišljenja isključive “većine”, bilo da se radi o pitanjima spolnog odgoja i obrazovanja, definicije braka, tipa vjeronauka u školama, jednojezičnosti/dvojezičnosti itd. Kako onda te deklarativno inkluzivne javne politike mogu biti korektiv onome što je porazno stvarno stanje? Može li se kroz programe pravilnog informiranja i obrazovanja u Hrvatskoj, bez obzira radi li se o formalnom obrazovanju kroz školski kurikulum ili neformalnim vidovima obrazovanja, nešto postići?

Mogućnost istinskog interkulturnog dijaloga pretpostavlja znanje o pojedinim kulturama. Neznanje je preduvjet za stvaranje stereotipa i površne percepcije “Drugih”. Hrvatska je u tom smislu ksenofobna zemlja pa je snažnija informiranost, odnosno obrazovanje u tom pogledu svakako poželjno rješenje. Kultura često pruža mogućnosti rješavanja ovakvih problema i može nam pružiti zadovoljstvo raznolikosti o kojem pjeva Brad Paisley. U Hrvatskoj kultura, čini se, još uvijek nosi predznak prokletstva. Prokletstva nespremnosti prihvaćanja drukčijih. Zašto nam je EU onda bila poželjno odredište ako nismo spremni živjeti prema njenim osnovnim načelima?

- Advertisement -

14656 COMMENTS

Subscribe
Notify of
guest

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

14.7K Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Последний

Koja je uloga sarajevske influencerice unutar razbijenog narkokartela

Završeno je prvo ročište za petoricu osumnjičenika uhićenih u operaciji "Black That 2", za koju su zatražene i oslobođene...
- Advertisement -

Ex eodem spatio

- Advertisement -