Beograd – Mada je preko sto islamskih vjerskih vođa i znanstvenika još u rujnu 2014. potpisalo i poslalo pismo organizaciji koja sebe naziva “Islamska država”, i u pismu objasnili zašto ID nije islam i gdje oni griješe, u svijetu je, a i kod nas, i dalje prisutan diskurs u kojem se stavlja znak jednako između Islamske države i islama kao religije govori za Danas politolog religije Marko Veković. Nakon žalosnih dešavanja u Parizu, ovaj diskurs je još jači. Naravno da je islam kao religija važan element, možda i najvažniji, u konstituiranju, ciljevima i djelovanju ID, ali ono što je važno istaknuti jeste sljedeće – vjerska osnova djelovanja Islamske države nije islam, već specifična interpretacija islama, kaže u razgovoru za Danas politlog religije Marko Veković.
* Koje su to specifičnosti islamizma?
– Središnja točka islamizma je politički poredak, ne vjera. Taj poredak se karakterizira simbiozom religije i politike u kojem se se vlada po odredbama šerijatskog prava. Ovo je i glavni argument Basam Tibija i njegove knjige Islamism and Islam iz 2013, koja je ovih dana čini mi se sve aktualnija. ID nema podršku ni od muslimanskih vjernika. Najnovija istraživanja govore o tome da ni u jednoj od 11 zemalja koje imaju dominantnu muslimansku populaciju, podršku djelovanju ID-a ne prelazi 15 posto.
* Da li terorizam ID najviše pogađa muslimane?
– Djelovanje ID pogađa cjelokupnu svjetsku civilizaciju, prije svega. Međutim, slažem se s ocjenom da su sami muslimani najviše pogođeni jer je ID zaista jedna loša slika islama. Ta činjenica je poslije napada u Parizu vjerojatno i izraženija. Islamofobija je u porastu na Zapadu. Empirijski podaci jasno potvrđuju ovu tezu. Istraživanja iz srpnja ove godine govore o tome da je zabrinutost od islamskog ekstremizma porasla u Francuskoj za 38 posto, 29 posto u Španjolskoj, 20 posto u Njemačkoj i tako dalje. Nakon terorističkih napada u Parizu možemo očekivati da će porasti još više.
* Da li napadi u inozemstvu pomažu širenju poruke da je ID ozbiljna i učinkovita alternativa Al-Quaidi?
– Ne smatram da su napadi u inozemstvu poruka snage ID, već upravo suprotno, oni su znak slabosti. Napadi izvan granica takozvanog “kalifata” služe da skrenu pozornost sa realnih problema s kojima se suočava. Uvjeren sam da je jedan entitet kao što je ID, koji pretendira da bude država, neodrživ na duži rok, kako u ekonomskom tako i u političkom smislu. Problemi s kojima se ona suočava su realni, i nisam uvjeren da oni imaju potencijal da ih prevaziđu. Poseban argument u korist teze da se ID suočava s realnim problemima jeste i veliki broj stranih boraca koji su, nakon što su napustili udobnost svojih domova na Zapadu, ipak odlučili da je napuste, da dezertiraju. Prema nekim istraživanjima, za sad nema 58 zabilježenih slučajeva, ai taj broj stalno raste. Suština je da su oni bili razočarani s onim što ID nudi. I pored propagande, izgleda da u “kalifatu” ne teku med i mlijeko.
* Da li postoje razlike u ratovanju između Islamske države i Al-Quaide?
– Ono što razlikuje ID od svih drugih organizacija do sada, kao i njen sukob sa zapadnim svijetom, jest i to što je njeno djelovanje vjerojatno medijski najzastupljenije u povijesti ratovanja. To je i logično, jer živimo u takvom svijetu. Samim tim, medijska propaganda kojom se ona služi je do sada nezapamćena, i podigla je njezino djelovanje na jednu sasvim novu razinu. Al-Quaida je također koristila sofisticirane metode ratovanja, kao što je cyber terorizam, ali je u tom smislu Islamska država na daleko većoj razini. Važan momenat za opadanje moći Al-Quaide je ubojstvo Osame bih Ladena, od kada je ova organizacija u konstantnom padu. U svakom slučaju, Al-Quaida je izgubila ideološku bitku s ID, koja je postala predvodnik militantnog islama u svijetu.
Sukob civilizacija
* Kako komentirate izjavu Hollandea da “ovo nije rat civilizacija – te ubojice ne predstavljaju nijednu civilizaciju”?
– Huntingtonova teza o sukobu civilizacija je jednako bila aktualna 1993. kada je lansirana, kao i danas. Iako često kritizirana, u nekim dijelovima i sa razlogom, ova teza zaista ima potencijal da objasni neke političke procese danas u svijetu. Međutim, kada je u pitanju ID, apsolutno se slažem s Hollandeom. Islamska država ne predstavlja islamski svijet, a kamoli cjelokupnu islamsku civilizaciju, i borba protiv nje nikako nije borba protiv islama. Borba protiv ID države je borba za islamsku civilizaciju, a protiv onih koji žele da joj naude.